Anonym (Trött) skrev 2022-11-18 12:25:37 följande:
Drygt två av de tolv är restiden till och från, men absolut är hans dagar för långa. Han har dock gjort klart att han inte kommer gå ner i tid så länge jag inte tjänar mer och jobbar jag mer så blir det ju ännu mindre tid till allt hemma... Jag förstår inte hur det ska gå ihop.
Då får han väl byta jobb ett par år då.
Alla får göra uppoffringar när man har barn, så typiskt män som tror att allt ska vara som förut i deras ände när man har satt tre barn till världen.
Han har inte råd med städhjälp?
Han har inte ork till läxor?
Han har inte råd att gå ner i tid eller göra något åt sina arbetstider?
DU har inte råd att bränna ut dig från arbetsmarknaden för att han ska fortsätta jobba vansinnestimmar. Jag hoppas verkligen att han har kompenserat dig med pensionsinbetalningar under dina föräldraår. Risken är rent krasst 50% att han drar med sin högre pension innan ni kommer dit. Men annars är det kanske bara så att ni inte hade råd med tre barn (och de merkostnader för bostad, bil mm det medför) egentligen.
Jag tycker du ska fråga honom (neutralt och vänligt, inte anklagande) hur han tror hans vardagsschema hade blivit om du inte orkar längre utan skiljer dig och han måste ta barnen själv varannan vecka. Det kanske kan ge honom en tankeställare och hjälpa honom att inse att något måste ändras här.
Jag blir bara så lessen över att kvinnor fortfarande år 2022 inte tycks inse att det är den som tjänar minst som faktiskt inte har råd att sitta hemma. Varje krona i pensionsinbetalning gör rmycket mer skillnad för dig än för en som redan har en bra bas och därför också kommer att bli beskattad högre.
Jag borde skicka er alla till pedagogiskt kafferep med min mammas väninnor för de sitter nu och lipar i kör över sin dåliga pension efter många år hemma, deltid och en gubbe som antingen drog eller dog.
Det var deras eget val säger någon. Ja, men en vettig partner inser att det inte är ett bra eller rimligt val att göra sig själv till fattigpensionär för att den andre ska kunna jobba häcken av sig- man kanske kunde turas om lite mer i alla fall?