Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Fråga om frånvaro på skolan

Min son i årskurs 8 har 11 dagars frånvaro (egentligen 14 men 3 inföll på prao och anmäldes då enbart till stället han praoade på) och 8 enstaka lektioner.

jag gissar att han ligger klart högre än din dotters procent.

Han har varit sjuk mycket helt enkelt samt att han har haft en del läkartider och ett antal tandläkartider (de håller på att starta upp tandreglering) Det drar fort iväg om de blir sjuka ofta.

• cosinus

Var tvungen att räkna på lillasyster i årskurs 6. Hon har 16 hela dagar och 10 enstaka timmar. Även hon har varit sjuk mycket och dessutom råkat ut för en olycka som genererat massor av tandäkartider där hon dessutom behövt lugnade och då inte kunnat vara i skolan.

De två äldre på gymnasiet har däremot hållit sig helt friska. Den yngre har 2 % frånvaro. Han har varit hos tandläkaren en gång och det är det. Den äldre är över 18 så jag får inga rapporter men där är det nog någon procent mer då det är rätt intensivt tandreglerande nu. Kanske missat 5 lektioner totalt. 

Skolan säger att de ska utreda frånvaro över 10 % men vi har inte hört något om någon av barnen i grundskolan. Lite konstigt kan jag tycka med tanke på hur mycket de lyckats vara dyngförkylda. De är liksom friska 2-3 veckor och sen sjuka 1 och så snurrar det på. 

Svar på tråden Fråga om frånvaro på skolan