• Ågr3n

Säga upp sig utan karens hos a-kassan

Lite kort bakgrundsinfo:

Jobbat på samma företag sedan 2016 inom handels.
    2019 på sensommaren slog en panikångest attack ner mig totalt och efterföljdes av GAD och depression.
    Kontaktade vården direkt och påbörjade kbt och medicin behandling, vart öppen med allt till närmsta chef.
    Det gick trögt med kbt och ssri, så mirtazapine som har en antihistamering effekt som gör en trött och ofta med hangover bieffekt. Just mirtazapin har hjälpt mycket för sömn, matlust och endel på GAD, men bieffekten har blivit jag sover igenom larm och kommit försent ofta.

Detta hade arbetsgivaren hänsyn till för att nu tvärvända och gett mig 2 alternativ, 1: säga upp mig själv och få uppsägnings månaden betald hemma, 2: Bli uppsagd av företaget.

Frågan gäller då a-kassa. Vid egen uppsägning gäller ju karens 45 dagar, men vid vissa omständigheter kan man kring gå detta. pratade med läkaren på närpsykatrin om hälsointyg som jag just fått hem där hon tyvärr är lite för allmän och skriver "Ågren" har genomgått dessa behandlingar och mediciner men kan ej arbeta innan läget stabiliserats osv.. känns som a-kassan kan neka detta intyg och orsak med att säga du ska vara sjukskriven, varför sjukskrev du dig inte? medans F-kassan hade sagt säg upp dig och sök nytt jobb.

blev långt detta men någon som har koll på om detta räcker för att kringå karensen ? 

• Svar på tråden Säga upp sig utan karens hos a-kassan
  • Anonym (B)

Hmm, prata med facket om det här. Såvitt jag vet finns bara en orsak till egen uppsägning utan karens och det är om det är jobbet som gör dig sjuk och att det inte finns något att göra åt situationen, dvs man har testat omplacering, nya uppgifter mm mm.

• Tusselina

Nej med högsta sannolikhet räcker det inte och din situation uppfyller inte de krav som gäller så det spelar tyvärr inte så stor roll vad läkaren skriver. I princip krävs det att läkaren med god motivering uppmanar dig att säga upp dig för att det är arbetet som gör dig sjuk och det inte finns några anpassnings/rehabs och omplaceringsmöjligheter. Det är väldigt strikta regler där och att långtgående försök har skett att komma till rätta med det på arbetsplatsen.
    Det är nog dock inte så stor chans/risk de lyckas avskeda dig på det du skriver (om det alltså är så att du har en tillsvidare anställning, är den tidsbegränsad eller vid behov etc. kan de ju sluta anlita dig, detsamma om du har provanställning). 
    Det här ska du vända dig till facket för stöd med. 

Du verkar förutsätta vad försäkringskassan skulle säga, men vad säger de faktiskt? Det borde varit något rehab samarbete där. När det faktiskt kommer till att de tycker man har arbetsförmåga i ett annat yrke finns dessutom lite överlappningsmöjligheter. 

Det kan även finnas anpassningsmöjligheter med stöttning från arbetsförmedlingen. 

• felix le chat

Formuleringen på läkarens intyg kommer inte fungera.
    Säg till Arbetsgivaren att du inte har råd att säga upp dej själv.

Väljer dom att säga upp dej så skall det ske fackliga förhandlingar INNAN
    uppsägningen. Be dom skicka ett begäran till Handels om förhandlingar.

Svar på tråden Säga upp sig utan karens hos a-kassan