Äter ni både lunch och middag?
Måste du alltså förstå varför folk äter?
Måste du alltså förstå varför folk äter?
Ursäkta? När har jag varit otrevlig?
Jag är inte så hungrig så jag skulle kunna ställa mig och laga en riktig middag på kvällen men smörgås/knäckebröd med något lättare pålägg tycker jag passar mig bättre.
Alltså vad är problemet?
Jag ställer mig inte en vanlig kväll och lagar potatis, sås och kött. Jag är inte SÅ hungrig. Men jag är lite hungrig. Då kokar jag mig gärna ett ägg och äter en äggmacka eller en smörgås med skinka och en klick röra av tex bacon.
Hur kan detta misstolkas? Jag är övertydlig!!!
Däremot äter jag tex potatis pannbiff sås och sallad till middagen som jag äter 12-13 tiden.
Vad är det du inte förstår med detta Bullen?
Tack till Teddy som förstår.
Tack alla ni som svarat.
Ni som förstår ni förstår. Ni andra behöver inte förstå.
Ni alla får ha en fin kväll!!
Det va sista gången jag startade en tråd här. Kan jag lova.
Ja, jag tycker inte jag varit otrevlig. Jag är ingen otrevlig person.
Tack för din feedback/stöd genom hela tråden. Det gjorde allt lättare!!
Tja det är ju inte så konstigt med alla de som hävdar att de blir tjocka "trots att de inte äter nästan något" när folk som TS här har idéer att mellanmål och mackmat är "lättare". En annan vanlig är de som köper färdiga sallader och tror det är ett lätt alternativ när det oftast är stor mängd energi.
En liten portion vanlig lagad mat är oftast både mindre energi och mer näring än mackor och gröt och sånt som ofta är rätt tomma kalorier.
Sen hjälper det ju inte för folk att förstå vad TS menar när hon blandar ihop begreppen och frågar om folk äter "både lunch och middag" och samtidigt kallar sin egen lunch för middag.... Visst en del kallar det som äts "mitt på dagen" middag även fast det inte är särskilt vanligt idag, men då kan man inte samtidigt blanda in termen lunch och fråga om folk äter båda. Används båda på det sättet så är middag det som äts senare och lunch tidigare.
Men ja, varför i hela friden starta en ny tråd om saken? Vore det nyfikenhet så hade du ju redan fått en massa svar i den första. Det är ett väldigt skumt beteende speciellt när det gäller ett ämne som inte är särskilt normalt att starta en tråd om från början. OM man då inte håller till de som försöker kockettera om minsann hur lite de äter och andra är så glupska, så det är inte så konstigt att de svaren kommer. Det blir som sagt lite extra löjligt då det är baserat på en felaktig idé att det vore mindre och lättare att äta mackor. Enklare? ja det kan det väl vara lite beroende på vad alternativen är, men knappast inte universalt "lättare" och nyttigare.
Ät vad du vill, men du borde nog fundera närmare på varför du är så fixerad vid vad andra äter eller inte. Tror dock inte att det handlar om någon oskyldig nyfikenhet, då hade TS formulerats helt annorlunda.
Hur jag äter? Det varierar stort. Har oftast inte tid och möjlighet till två lagade mål mat, men mår definitivt mycket bättre när det sker. Blir det mjölmat (bröd, gröt, pasta etc.) alltför ofta pajar magen och vikten ökar.
Fascinerande språkförbistring.
TS undrar varför folk äter både lunch och middag (dvs ett mål mitt på dagen, och ett mål på kvällen).
Sen skriver TS att hon-han äter ett mål mitt på dagen (kallat middag) och ett mål på kvällen (kallat kvällsmål).
TS förstår inte varför vuxna äter både mitt på dagen och på kvällen, trots att TS själv gör det.
Sen framgår det att TSs personliga tolkning är att både lunch och middag innebär ett lagat mål mat, och att en baconröra el.dyl. inte kvalificerar som lagad mat.
TS äter alltså ett större mål mitt på dagen och ett lättare mål på kvällen, plus mellanmål. Många gör det, men andra äter ett lättare mål vid lunchtid och ett större mål vid middagstid, tvärtom.
TS förklarar sig inte vara hungrig på kvällen, trots att TS säger sig äta kvällsmat då, och har ätit mellanmål innan.
Slutsats, personliga teorier om vad lunch och middag innebär, fungerar inte så bra. Samt, undran över varför folk äter är lite överraskande. Oftast äter folk för att de är hungriga. De flesta kallar målet mitt på dagen för lunch, och målet på kvällen för middag, oavsett vad måltiderna består av. Man kan äta popcorn till middag, det har jag gjort.