Inlägg från: Anonym (Källa?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Källa?)

Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?

Anonym (M) skrev 2022-11-11 20:16:01 följande:
    Hur vet du det?

Källa på det tack.
    Om någon arbetar som socialsekreterare, som jag väljer att tänka att "soc" gör, så tror jag att det är rätt så vanligt förekommande i svåra vårdnadstvister att man involverar familj och vänner i antagonisten.
    I ett tidigare yrkesliv var jag (utbildad) högstadielärare. Utan formella källor kan jag utan tvekan säga att minst 50% av de skilda föräldraparen hade samarbetssvårigheter och kommunikationssvårigheter. Av dessa var det ca 10% där svårigheterna var så stora att det var rättsfall. I rätten tar man hjälp av sina nära för att gå vårdnad, neka umgängesrätt osv.
    Det finns säkerligen studier på exakta procentsiffra, men vem som helst som arbetar med familjer förstår att det finns fall som är just så som soc säger....
  • Anonym (Källa?)
    Anonym (Källa?) skrev 2022-11-11 22:07:25 följande:
    Om någon arbetar som socialsekreterare, som jag väljer att tänka att "soc" gör, så tror jag att det är rätt så vanligt förekommande i svåra vårdnadstvister att man involverar familj och vänner i antagonisten.
    I ett tidigare yrkesliv var jag (utbildad) högstadielärare. Utan formella källor kan jag utan tvekan säga att minst 50% av de skilda föräldraparen hade samarbetssvårigheter och kommunikationssvårigheter. Av dessa var det ca 10% där svårigheterna var så stora att det var rättsfall. I rätten tar man hjälp av sina nära för att gå vårdnad, neka umgängesrätt osv.
    Det finns säkerligen studier på exakta procentsiffra, men vem som helst som arbetar med familjer förstår att det finns fall som är just så som soc säger....
    Antagonismen. Stavningspogramet...
  • Anonym (Källa?)

För övrigt kan jag se att jag (ung och dum) var alldeles för naiv och rädd under läraråren (25-30 år), och att jag borde ha slagit på trumman klart fler gånger än jag gjorde. Vill inte ens tänka på alla elever som måste ha passerat genom skolan utsatta för incest, missbruk och våld i hemmet.

Folk anmäler för lite. Reagerar för sent. 
    Se på Tovafallet i Hudiksvall, Wilma o Uddevalla...

• Anonym (Källa?)
    Anonym (M) skrev 2022-11-11 23:56:46 följande:
    Dessa fall skulle snarare anmälts till polisen då det handlade om misshandel Som dom utsattes för av sina pojkvänner. 
    Det som var hela poängen med inlägget var förvisso att människor med sina sinnen hörsel och syn mycket väl kan förstå att saker inte står rätt till, men ändå inte agerar.
    Ja, det är polisiära fall som båda slutade i mord. Men hur många barn tror du far illa jämfört med hur många fall som utreds....
    Det här var extremt grova exempel på där människor inte ens handlar där det är skrivet med tryckbokstäver framför näsan.
  • Anonym (Källa?)
    Anonym (Soc) skrev 2022-11-11 17:18:29 följande:

Nej det gör det faktiskt inte alls. Folk i allmänhet anmäler för lite och försent.

I vårdnadstvister händer det att folk mobilserar halva släkten för att svartmåla den andra föräldern, men oftast är oron från släkten äkta efter den bild de fått till sig.

Anonym (M) skrev 2022-11-11 20:16:01 följande:
    Hur vet du det?

Källa på det tack.

Du skrev så otrevligt du kunde "Källa på det" till detta inlägg ifrån soc. 
    Jag svarade på din tykna kommentar till soc inlägg. Läs den nedre delen, det är inte lätt att veta vad ditt inlägg syftar på...det är ju lite diffust riktat. Källa på vilketdera? Båda?
Svar på tråden Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?