• Anonym (M)

Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?

Anonym (Soc) skrev 2022-11-11 17:18:29 följande:

Nej det gör det faktiskt inte alls. Folk i allmänhet anmäler för lite och försent.

I vårdnadstvister händer det att folk mobilserar halva släkten för att svartmåla den andra föräldern, men oftast är oron från släkten äkta efter den bild de fått till sig.

Hur vet du det?

Källa på det tack.
  • Anonym (M)
    Anonym (Soc) skrev 2022-11-11 20:27:40 följande:
    Vill du ha statistik får du nog vända dig någon annanstans än FL. Jag talar givetvis utifrån egen förvärvad kunskap. 
    Din erfarenhet kanske inte delas av alla andra Socialarbetare i Sverige. Du kan tala om vad du anser, men du kan inte tala om hur det är när du faktiskt inte vet. Jag vänder mig inte till FL utan till dig som skriver att du arbetar inom Soc, men du verkar inte veta konstigt nog. Vad är det för socialarbetare som inte vet var statistik på det finns, det borde du väl fått ta del av om du arbetar inom Soc? 
    Förmodligen är du bara en av många på FL som utger dig för att jobba inom soc för att folk inte ska ifrågasätta dig. Men du kan inte säga hur saker är utan att visa källa på det. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Källa?) skrev 2022-11-11 22:07:25 följande:
    Om någon arbetar som socialsekreterare, som jag väljer att tänka att "soc" gör, så tror jag att det är rätt så vanligt förekommande i svåra vårdnadstvister att man involverar familj och vänner i antagonisten.
    I ett tidigare yrkesliv var jag (utbildad) högstadielärare. Utan formella källor kan jag utan tvekan säga att minst 50% av de skilda föräldraparen hade samarbetssvårigheter och kommunikationssvårigheter. Av dessa var det ca 10% där svårigheterna var så stora att det var rättsfall. I rätten tar man hjälp av sina nära för att gå vårdnad, neka umgängesrätt osv.
    Det finns säkerligen studier på exakta procentsiffra, men vem som helst som arbetar med familjer förstår att det finns fall som är just så som soc säger....
    Ts fråga handlade väl om hur vanligt det är att folk anmäler för att jävlas? Du skriver ju om fall där det finns en anledning att involvera Soc. Tro mig, jag tycker att det är bra att Soc finns men att påstå att det anmäls för lite till Soc vill jag veta var det finns källa på och inte bara hennes egen subjektiva åsikt. Jag tror inte att hon jobbar inom soc för fem öre!
  • Anonym (M)
    Anonym (Källa?) skrev 2022-11-11 22:20:32 följande:

För övrigt kan jag se att jag (ung och dum) var alldeles för naiv och rädd under läraråren (25-30 år), och att jag borde ha slagit på trumman klart fler gånger än jag gjorde. Vill inte ens tänka på alla elever som måste ha passerat genom skolan utsatta för incest, missbruk och våld i hemmet.

Folk anmäler för lite. Reagerar för sent. 
    Se på Tovafallet i Hudiksvall, Wilma o Uddevalla...

Dessa fall skulle snarare anmälts till polisen då det handlade om misshandel Som dom utsattes för av sina pojkvänner. 
  • Anonym (M)
    Anonym (W) skrev 2022-11-11 23:48:25 följande:
    Och du är bara en av många som vill misskreditera soc. Ni är välkända här på FL.
    Nej, faktiskt inte. Som jag skrev till Källa? så tycker jag att det är bra att Soc finns. Allt behöver liksom inte vara svart eller vitt förstår du.
Svar på tråden Soc-arbetare: hur vanliga är meningslösa orosanmälningar?