• Anonym (Ts)

Lättare att bli gravid efter missfall?

Har hört att det kan vara lättare att bli gravid efter missfall. Någon med erfarenheter kring detta?

• Svar på tråden Lättare att bli gravid efter missfall?
  • Anonym (Hoj)

Nja, nä. Första gången jag blev gravid blev det på första försöket - missfall. Sen på andra - missfall. Sen på fjärde - bebis. Så för mig tog det längre tid efter varje missfall, även om det räknas som kort tid. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hoj) skrev 2022-11-10 19:06:39 följande:

Nja, nä. Första gången jag blev gravid blev det på första försöket - missfall. Sen på andra - missfall. Sen på fjärde - bebis. Så för mig tog det längre tid efter varje missfall, även om det räknas som kort tid. 

Ah. Jag hade tvärtom första gången, så funderar på detta en del. 
  • Anonym (Njae)

Nja, blev gravid på första försöket men MA, försökt tre månader nu utan något hänt.

• Anonym (Ts)

Hmm... helt säker jag läst svar här från vårdpersonal som sa att det finns studier som visar på ökad fertilitet direkt efter mf.

• Anonym (Hoj)
    Anonym (Ts) skrev 2022-11-10 22:57:13 följande:

Hmm... helt säker jag läst svar här från vårdpersonal som sa att det finns studier som visar på ökad fertilitet direkt efter mf.

Ja  men det kan ju säkert stämma på det stora hela, vad enstaka individer upplevt är ju inte viktigt om man ser på det stora hela. Jag har hört det också men risken är ju stor att det är en skröna. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hoj) skrev 2022-11-11 07:34:31 följande:
    Ja  men det kan ju säkert stämma på det stora hela, vad enstaka individer upplevt är ju inte viktigt om man ser på det stora hela. Jag har hört det också men risken är ju stor att det är en skröna. 

https://time.com/4177190/conceive-after-miscarriage/?amp=true

Verkade finnas viss signifikans i det.

• Anonym (Njae)

Visst hade också hört det men samtidigt har jag även hört att blir man gravid snabbt igen efter ett mf/ma så är risken större för nytt mf. Det finns studier som säger allt möjligt. Men det är väl bara köra på och prova. Nått annat kan du ju inte göra.

• Anonym (sofie)
    Anonym (Njae) skrev 2022-11-11 08:02:41 följande:

Visst hade också hört det men samtidigt har jag även hört att blir man gravid snabbt igen efter ett mf/ma så är risken större för nytt mf. Det finns studier som säger allt möjligt. Men det är väl bara köra på och prova. Nått annat kan du ju inte göra.

Ja jag har läst både och. Finns studier som visar att det är lättare att bli gravid efter missfall, finns studier som visar att ju fler missfall man har desto större risk för ett till, finns studier som visar att för varje missfall minskar risken för ett nytt missfall. Tror det är väldigt individuellt. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Njae) skrev 2022-11-11 08:02:41 följande:

Studien jag hittade där sa att det var tvärtom med, att de som blev snabbt gravida efter mf i högre grad fick lyckade graviditeter.

Så jag väljer nog att tro på det.
  • LFF

För vissa är det säkerligen så. För mig var det inte det. 

Start: 2008. Missfall i vecka 12
    Graviditet 2: 2011. MA upptäckt på KUB-ul
    Graviditet 3: 2013. Levande barn.

• Anonym (Njae)

Eftersom du är så envis varför startar du ens en tråd ? Du vill ju bara höra det du vill höra och tro på!

• Anonym (sofie)
    Anonym (Njae) skrev 2022-11-11 10:52:24 följande:

Eftersom du är så envis varför startar du ens en tråd ? Du vill ju bara höra det du vill höra och tro på!

Verkar så ja. Hon har kanske nyligen fått missfall och behöver lite extra hopp eller nåt. 
    Det finns många studier och flera av dom motbevisar varandra. Jag googlade också massor på det när jag fick missfall. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (sofie) skrev 2022-11-11 12:09:18 följande:
    Verkar så ja. Hon har kanske nyligen fått missfall och behöver lite extra hopp eller nåt. 
    Det finns många studier och flera av dom motbevisar varandra. Jag googlade också massor på det när jag fick missfall. 
    Ja. Jag fick missfall i förrgår, medan jag har vänner och bekanta som just nu är lyckligt gravida, och blöder, så jag behövde väl lite extra hopp eller nåt.
Svar på tråden Lättare att bli gravid efter missfall?