• Anonym (Teddy)

Soc anmäld

Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 13:31:31 följande:

Det här jävla forumet ger aldrig något hjälp

Det låter som att mormor har gjort er väldigt illa. En del människor kan man absolut önska livet ur men ni borde nog vara lite försiktiga med att blanda in er son i era känslor. Han är nog för liten för att förstå allt. 
    Utifrån hur du beskriver det och hur jag tolkar det så tycker jag inte skolan har med detta att göra. Dom har ju ingen aning i vad detta grundar sig i och vilken typ av människa mormor är.
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-09 20:11:30 följande:
    Det har man absolut rätt att göra.
    Men att dra in barnen i sina egna känslor är inte ok.
    TS barn verkar inte ens ha fått träffa sin mormor och bilda sig en egen uppfattning om henne utan TS har överfört sitt hat och önskan om att mormor ska dö på barnet.
    Det är inte ett bra föräldraskap att dra in sina barn i sina egna konflikter.
    Och det är kanske det som har fått skolan att reagera och göra en anmälan. 
    Fast nu vet vi ju inte vad mormor har gjort. Det finns absolut människor som vi som föräldrar har en skyldighet att hålla våra barn långt ifrån. Ts känslor angående mormor kan ju vara helt rimliga, det vet inte vi.
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-09 20:48:04 följande:
    Nej,men då kanske TS ska berätta vad det är hon har gjort så kanske man kan bilda sig en bättre uppfattning. 
    Hittills har hon bara berättat att hon avskyr mormor och hoppas att hon ska dö så att hon kan få arvet.
    Då är det lätt att tolka det som att problemet ligger hos TS. 
    Jag har faktiskt svårt att förstå tolkningen att ts är problemet. Jag tror att ofta när ett barn tar avstånd ifrån en förälder så finns det en allvarlig anledning till det. Att klippa banden till en förälder är väldigt känslomässigt svårt att göra. Så när ts säger sig hata mormor så tolkar jag det som att det finns en anledning till det och anledningen stavas mormor.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2022-11-10 07:59:42 följande:

Kan inte citera från mobilen. Ninni, som TS uttrycker det sig låter det inte som det handlar om uteblivet skadestånd eller annan obetald skuld. Mer som att: Vi avskyr mormor, kan hon inte dö snart så att vi kan sätta sprätt på pengarna?

Det låter inte särskilt sympatiskt att uttrycka sig så och särskilt inte till ett barn. Man kan ha starka skäl att hata och vilja ha kompensation, men man lämnar barnet utanför. 

Då tolkar vi olika, jag tycker absolut att det låter som att ts mår dåligt över mormors eventuella agerande och tycker att pengarna blir en kompensation. Men överhuvudtaget så har ingen av oss med att göra ifall ts vill ha sitt rättmätiga arv eller ej. Skulle ts tacka nej till pengarna bara för att familjeliv tycker så? Nej, för guds skull, ta arvet när det blir aktuellt och gör nåt roligt för pengarna för att kompensera för att det nog inte var roligt att växa upp med mormorn. Se det som en kompensation till barnen eftersom dom tyvärr har en mormor som man måste ta avstånd ifrån och som aldrig gav dom någon mormorskärlek.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (nja) skrev 2022-11-10 10:53:35 följande:
    Jag tycker det finns vissa saker som man aldrig behöver eller ska belasta sina barn med oavsett hur tungt det är för en själv. Som vuxen behöver man härbärgera känslan på egen hand och inte pysa något inför sina barn. Exempel på det är om ens partner varit otrogen eller om man själv blivit utsatt för brott t ex. Eller om ens egen förälder varit så hemsk att man hatar den personen. 

Som alla andra skriver i tråden finns det ett stort utrymme mellan att träffa och umgås med mormor och att lära sina barn att det är ok att önska att en släkting dog så att man kan få pengar.

Att överhuvudtaget lära barn att pengar är så viktigt att man kan önska livet ur familjemedlemmar man inte gillar för att få pengar är förkastligt ärligt talat. Vilken moraluppfattning får barnen?

Nej, det är inte schysst mot barnen att göra såhär som TS gör. 
    Men snälla, var skriver ts att dom önskar livet ur mormor endast för att få pengar? Och att dom inte "gillar" mormor? Det låter som en väldigt personlig tolkning från din sida.
    Jag läser att ts med familj tycker att mormor har betett sig så hemskt så att dom inte vill ha kontakt med henne. Tror du verkligen att det handlar om en snäll liten tant som älskar sin familj som ts "önskar livet ur pga arv"?
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 13:15:11 följande:
    Det kan man spekulera om hur mycket som helst.
    Men det är upp till TS att berätta varför hon väljer att utelämna den informationen.
    Det kan ju vara känslomässigt utsatt och jobbigt att berätta om sådant på ett öppet forum där folk kan ha en rätt dömande attityd till på köpet. Om ts inte vill berätta så är det hans beslut och det har ingen relevans för ts frågeställning. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 14:06:09 följande:
    Det kan ju vara känslomässigt utsatt och jobbigt att berätta om sådant på ett öppet forum där folk kan ha en rätt dömande attityd till på köpet. Om ts inte vill berätta så är det hans beslut och det har ingen relevans för ts frågeställning. 
    * hens beslut
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 10:04:05 följande:
    Ja,men det största problemet är ju att TS drar in sina barn i sin avsky.
    Man har rätt att känna vad man vill själv.
    Men sina barn kan man hålla utanför.
    Fast det är ju inte det enda som ts har blivit beskylld för i tråden. Hen blir beskylld för girighet, orimligt hat osv. Så det är ju väldigt många här i tråden som inte alls verkar tycka att ts har rätt att känna vad hen känner. Så att ts drar in sina barn i sitt hat är ju inte alls det enda eller största problemet enligt många i tråden.
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 14:39:00 följande:
    Ja,men då får TS också räkna med att folk kommer att tolka henne som okänslig och elak.
    Om TS hade berättat om orsakerna till varför hon avskyr mormor så mycket så hade kanske svaren blivit annorlunda än som nu,då hon skrivit att hon hatar mormor och hoppas att hon snart ska dö så att hon kan få arvet.
    Det framstår ju som väldigt okänsligt.
    Jag håller inte alls med, varför ska ts behöva räkna med att folk tolkar henne som elak? Ts har ju varit tydlig med att hen tycker att mormor är en hemsk människa som hen inte vill ska träffa barnen.  Varför tror inte folk i tråden på ts, det tycker jag är underligt.
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 14:50:55 följande:
    Har du läst TS kommentarer?
    De genomsyras av att mormor sitter på ett miljonbelopp som TS gärna vill ärva och att hon hatar mormor.
    TS framstår inte som särskilt empatisk.
    Om TS ville ha medkänsla så borde hon kanske ha uttryckt sig på ett annat sätt.
    Att skolan reagerar och gör en anmälan har kanske inte heller skett utan orsak. 
    Ja, jag har läst ts kommentarer och jag måste säga att jag är bestört över vad folk här häver ur sig om ts. Jag förstår ts, jag har liknande erfarenheter utav en släkting som inte är värd att vara människa. Hens barn växte upp med stora problem, inte ett dugg konstigt med uppväxten dom hade. Jag är många gånger förvånad att dom ens lever. Deras liv är svårt, dom har trauman att bära. Empatiska är väl inte något man skulle kalla dom precis men jag som vet mycket av vad dom har gått igenom förstår att man blir avtrubbad av en sån uppväxt. Dom blev själva inte bemötta med empati av sina föräldrar och således har dom svårt att känna empati själv. Att dom hatar speciellt sin ena förälder ser jag som normalt och sunt. Dom har brutit kontakten idag vilket nog var en förutsättning för att dom skulle klara av att fortsätta leva. När dom ärver sina föräldrar så hoppas jag att dom sätter sprätt på pengarna som dom behagar. Jag skulle aldrig få för mig att säga till dom att dom av någon konstig anledning inte borde ta emot sitt arv. Så befängt. Dom förtjänar dom pengarna, det kan jag säga.
  • Anonym (Teddy)
    elmadumle skrev 2022-11-10 15:37:24 följande:
    Tantens pengar som hon gör vad hon vill med oavsett vad hon gjort, jag hoppas att det inte finns ens en servett kvar att ärva...
    Så du känner mer empati för en tant som ts tycker är så hemsk så att hon inte bör få träffa sina barnbarn än vad du känner empati med ts som antagligen blivit utsatt för dessa hemskheter? 
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 14:50:55 följande:
    Har du läst TS kommentarer?
    De genomsyras av att mormor sitter på ett miljonbelopp som TS gärna vill ärva och att hon hatar mormor.
    TS framstår inte som särskilt empatisk.
    Om TS ville ha medkänsla så borde hon kanske ha uttryckt sig på ett annat sätt.
    Att skolan reagerar och gör en anmälan har kanske inte heller skett utan orsak. 
    Dessutom genomsyras inte alls ts inlägg av att ts vill ärva. Det nämns här och där. Däremot genomsyras inläggen med att mormor är en hemsk människa. Tycker du att det är konstigt att ts hatar mormor?
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 14:28:01 följande:
    Vi behöver inte heller veta. Jag har själv erfarenhet av hemska saker som jag har valt att INTE tala om för mina barn. Framför allt så länge de är barn. När de blir vuxna, om de då vill veta mer i detalj vad som ligger bakom, då kan man välja att avslöja mera. 
    Jag svarade Molly50 som skrev att det är upp till ts att berätta varför hon utelämnar informationen till oss i tråden om vad mormor har gjort, ett krav som har förts fram av flera i tråden. Och mitt svar var således att det kan finnas fullt rimliga anledningar till varför ts inte vill delge den infon. Så just det inlägget hade inget med barnen att göra varvid jag inte riktigt förstår ditt inlägg här.
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 21:04:21 följande:
    Det var en kommentar helt oberoende av dina inlägg. Allt kretsar inte runt dig. 
    Oj, varför så arg så du måste fälla en sån nedlåtande kommentar? DU svarade på nåt som JAG hade skrivit men jag förstod inte ditt svar. Varför kommenterar du mitt inlägg ifall din kommentar är oberoende av mina inlägg? Udda. Varför citera mig i så fall? 
    Och varför tror du att jag tycker att allt kretsar kring mig? En sådan nedlåtande kommentar kräver sin förklaring tycker jag.
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 21:06:47 följande:
    Ja,och det är återigen,helt ok att kapa kontakten med en sådan människa.
    Men att,som TS,dessutom dra in sina barn i sitt hat gentemot mormor är det som är fel.
    TS får som sagt känna vad hon vill. Men hon borde hålla sina barn utanför.
    Att dra in barnen i sitt egna hat kan faktiskt också bidra till att barnen växer upp till oempatiska människor.
    När barnen är vuxna kan man kanske berätta,om barnen själva vill veta.
    Men tills dess så kan man hålla dem utanför. 
    Jag håller med om att barnen borde hållas utanför, det skriver jag också i min allra första kommentar i denna tråden. Efter det har jag ifrågasatt det förakt och misstro som jag tycker ts blir bemött med. Det är helt enkelt inte vår sak att bedöma huruvida det var rätt eller ej för ts att kapa banden med mormor. Det är heller inte vår sak att misstro ts huruvida hens "hat" mot mormor är rimligt eller ej. Det kan vi inte bedöma utifrån den information vi har fått och jag tycker inte att ts är skyldig att förklara mer än hen vill och orkar. Man måste ju någonstans tro på vad trådstartaren säger i olika trådar och utgå ifrån det.
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 23:56:11 följande:
    Poängen är att du antar att det syftar till 100 % på ditt inlägg. Man kan väl också ibland citera ett inlägg - jag mindes inte att det var ditt inlägg - för att man vill komplettera? Och då är det lite märkligt om någon försöker hitta igen sina egna tankar helt och hållet där och även frågar efter. 
    Om jag citerar någons inlägg så är det ett svar på just det inlägget. Så trodde jag det var för alla. Och man kan absolut citera någons inlägg för att komplettera, men då kan det ju vara trevligt att helt enkelt förklara det då, ifall någon undrar och inte riktigt fattade det. Istället för att ta i med tårna med otrevligheter. Att du tycker det är märkligt att man frågar om något som man inte fattar angående ditt inlägg är väldigt märkligt för mig.
Svar på tråden Soc anmäld