• molly50

Soc anmäld

Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 17:42:37 följande:
    Varför skulle det inte vara ok att hata en mormor? varför får barn inte känns dom känslorna alla känslor oavsett vilka det är måste vara okay. 
    Om dina barn aldrig ens har träffat sin mormor så kan de ju omöjligt själva ha fått bilda sig en uppfattning om henne.
    Utan det är du som har överfört ditt hat på dem.
    Om du själv inte begriper hur fel det är så är det kanske bra om du får lära dig det av soc.
    Jag hoppas att mormor inte ger er ett öre den dagen hon är borta.
    Det har du inte gjort dig förtjänt av. 
  • molly50
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 18:02:30 följande:
    Nu har man rätt till arv enligt lag serru 
    Och mormor har rätt att testamentera sina pengar till någon annan,serru. 
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-11-09 19:39:22 följande:
    Men bröstarvingar har stort skydd ändå.

www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/arvsratt/
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-09 19:43:47 följande:

Bara delvis rätt. Man kan inte göra sina bröstarvingar arvlösa. De har alltid rätt till laglotten. 

TS, hur kan ditt barn hata en person som han aldrig har träffat? Jag förstår ju av vad du skrivit att människan i fråga betett sig vidrigt och att inte ha kontakt kan säkert vara ett bra beslut. Men att låta kvinnan ta så mycket plats i dina barns liv genom ditt hat och ältande låter inte bra. Jag tror inte att dina barn mår bra av det. Det räcker med att säga att mormor betett sig illa och att ni därför inte träffar henne.

Jo,men trots detta så kan ju mormor välja att testamentera större delen av pengarna till någon annan.
    Hade mina barn betett sig som TS så hade jag inte velat ge dem ett öre. 

• molly50
    Anonym (Jocke!) skrev 2022-11-09 19:51:32 följande:

Det verkar som att alla hakar upp sig på ordet "DÖ"! Ersätt det med "försvann ur våra liv" så blir andemeningen samma men inte lika brutal?

Man har rätt att ogilla föräldrar, släkt och andra människor, de har ingen speciell särställning. Om de beter sig illa mot sina barn eller barnbarn så är det rätt att bryta kontakten.

Jag gissar att det även var ordet "DÖ" som fick skolan att reagera också...

Det har man absolut rätt att göra.
    Men att dra in barnen i sina egna känslor är inte ok.
    TS barn verkar inte ens ha fått träffa sin mormor och bilda sig en egen uppfattning om henne utan TS har överfört sitt hat och önskan om att mormor ska dö på barnet.
    Det är inte ett bra föräldraskap att dra in sina barn i sina egna konflikter.
    Och det är kanske det som har fått skolan att reagera och göra en anmälan. 
  • molly50
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 20:37:52 följande:
    Hur man pratar med barnen om mormor och vad det är för fel på henne är faktiskt upp till varje förälder att bestämma själv. Ingen annan påverkas av det. Det som påverkas är barnen inställning till mormor och men barn påverkas av föräldrar ändå sociala värderingar om föräldrarna är kristna aktiva i politiken eller intressen. klart föräldrar själva måste få bestämma vad dom vill att ens barn ska ta del av 
    Annat vore idiotiskt inte fan uppfostrar man robotar som helt själva ska bestämma och forma sig till va fan som helst. Barnen ska trots allt kunna passa in i den familj som dom föds till
    Så att uppfostra dina barn till oempatiska personer som bara rättar sig efter andras åsikter är alltså helt ok,enligt dig?
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-09 20:40:16 följande:
    Fast nu vet vi ju inte vad mormor har gjort. Det finns absolut människor som vi som föräldrar har en skyldighet att hålla våra barn långt ifrån. Ts känslor angående mormor kan ju vara helt rimliga, det vet inte vi.
    Nej,men då kanske TS ska berätta vad det är hon har gjort så kanske man kan bilda sig en bättre uppfattning. 
    Hittills har hon bara berättat att hon avskyr mormor och hoppas att hon ska dö så att hon kan få arvet.
    Då är det lätt att tolka det som att problemet ligger hos TS. 
  • molly50
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 20:50:50 följande:
    Hur kan du vara så säker på att mina barn är helt oempatiska och inte kan visa känslor för andra fö det kan dom det är bara mormor som dom avskyr 
    Du har ju skrivit att de inte har någon kontakt med henne.
    Så hur ska de då kunna veta hur hon är,mer än det du har sagt?
    Och att önska livet ur någon låter faktiskt inte särskilt empatiskt. 
    Oavsett vad personen har gjort. 
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-11-09 20:50:58 följande:
    Jag tänker tvärtom. Avskyn har ju uppkommit på grund av någonting.
    Ja,men då kanske TS ska berätta vad det är. Återigen. 
    Så länge hon inte gör det så kommer hon att framstå som oempatisk för många. 
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-11-09 21:06:33 följande:
    Det kan vara känsligt.
    Då kan man i alla fall berätta att personen har gjort något hemskt.
    Man behöver inte berätta några detaljer om man inte vill.
    Just nu så framstår TS som den som är problemet,
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-11-09 21:23:19 följande:
    Det kan vara så hemskt att hon inte alls kan ta i det.
    Ja,men då kan man hålla de tankarna för sig själv och inte överföra det på sina barn. 
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-09 22:14:11 följande:
    Jag har faktiskt svårt att förstå tolkningen att ts är problemet. Jag tror att ofta när ett barn tar avstånd ifrån en förälder så finns det en allvarlig anledning till det. Att klippa banden till en förälder är väldigt känslomässigt svårt att göra. Så när ts säger sig hata mormor så tolkar jag det som att det finns en anledning till det och anledningen stavas mormor.
    Ja,men det största problemet är ju att TS drar in sina barn i sin avsky.
    Man har rätt att känna vad man vill själv.
    Men sina barn kan man hålla utanför.
  • molly50
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-10 10:26:50 följande:
    Och när tycker du att ens barn kan få veta då? Det är väl ändå upp till föräldrar att avgöra och inte upp till allmän 
    Man behöver inte dra in sina barn i sitt egna hat alls. 
    Jag tycker att de ska få bilda sig en egen uppfattning.
    Vad tror du att du lär dina barn med att uttrycka ditt hat inför dem?
  • molly50
    Kockobello skrev 2022-11-09 21:55:16 följande:
    Du vet inte vad tanten har gjort. Hon kan vara en pedofil, som du tycker också ska blåsa dottern på arvet.
    Det kan man spekulera om hur mycket som helst.
    Men det är upp till TS att berätta varför hon väljer att utelämna den informationen.
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 14:06:09 följande:
    Det kan ju vara känslomässigt utsatt och jobbigt att berätta om sådant på ett öppet forum där folk kan ha en rätt dömande attityd till på köpet. Om ts inte vill berätta så är det hans beslut och det har ingen relevans för ts frågeställning. 
    Ja,men då får TS också räkna med att folk kommer att tolka henne som okänslig och elak.
    Om TS hade berättat om orsakerna till varför hon avskyr mormor så mycket så hade kanske svaren blivit annorlunda än som nu,då hon skrivit att hon hatar mormor och hoppas att hon snart ska dö så att hon kan få arvet.
    Det framstår ju som väldigt okänsligt.
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 14:11:12 följande:
    Fast det är ju inte det enda som ts har blivit beskylld för i tråden. Hen blir beskylld för girighet, orimligt hat osv. Så det är ju väldigt många här i tråden som inte alls verkar tycka att ts har rätt att känna vad hen känner. Så att ts drar in sina barn i sitt hat är ju inte alls det enda eller största problemet enligt många i tråden.
    Har du läst TS kommentarer?
    De genomsyras av att mormor sitter på ett miljonbelopp som TS gärna vill ärva och att hon hatar mormor.
    TS framstår inte som särskilt empatisk.
    Om TS ville ha medkänsla så borde hon kanske ha uttryckt sig på ett annat sätt.
    Att skolan reagerar och gör en anmälan har kanske inte heller skett utan orsak. 
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 19:45:49 följande:
    Jag håller inte alls med, varför ska ts behöva räkna med att folk tolkar henne som elak? Ts har ju varit tydlig med att hen tycker att mormor är en hemsk människa som hen inte vill ska träffa barnen.  Varför tror inte folk i tråden på ts, det tycker jag är underligt.
    Och det är helt ok att inte vilja at ens barn ska träffa en människa man inte tycker om.
    Men man kan lämna sina barn utanför de åsikter man har om människan. 
    Och det är det som många reagerar på,att TS har dragit in sitt barn i det hela.
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 19:55:36 följande:
    Ja, jag har läst ts kommentarer och jag måste säga att jag är bestört över vad folk här häver ur sig om ts. Jag förstår ts, jag har liknande erfarenheter utav en släkting som inte är värd att vara människa. Hens barn växte upp med stora problem, inte ett dugg konstigt med uppväxten dom hade. Jag är många gånger förvånad att dom ens lever. Deras liv är svårt, dom har trauman att bära. Empatiska är väl inte något man skulle kalla dom precis men jag som vet mycket av vad dom har gått igenom förstår att man blir avtrubbad av en sån uppväxt. Dom blev själva inte bemötta med empati av sina föräldrar och således har dom svårt att känna empati själv. Att dom hatar speciellt sin ena förälder ser jag som normalt och sunt. Dom har brutit kontakten idag vilket nog var en förutsättning för att dom skulle klara av att fortsätta leva. När dom ärver sina föräldrar så hoppas jag att dom sätter sprätt på pengarna som dom behagar. Jag skulle aldrig få för mig att säga till dom att dom av någon konstig anledning inte borde ta emot sitt arv. Så befängt. Dom förtjänar dom pengarna, det kan jag säga.
    Ja,och det är återigen,helt ok att kapa kontakten med en sådan människa.
    Men att,som TS,dessutom dra in sina barn i sitt hat gentemot mormor är det som är fel.
    TS får som sagt känna vad hon vill. Men hon borde hålla sina barn utanför.
    Att dra in barnen i sitt egna hat kan faktiskt också bidra till att barnen växer upp till oempatiska människor.
    När barnen är vuxna kan man kanske berätta,om barnen själva vill veta.
    Men tills dess så kan man hålla dem utanför. 
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 20:00:31 följande:
    Dessutom genomsyras inte alls ts inlägg av att ts vill ärva. Det nämns här och där. Däremot genomsyras inläggen med att mormor är en hemsk människa. Tycker du att det är konstigt att ts hatar mormor?
    Vi vet ju inte ens vad det är mormor har gjort som är så fruktansvärt hemskt.
    Om TS hade berättat det så hade hon kanske fått ett annat gensvar.
    Men när hon bara skriver att mormor har flera miljoner och att hon hoppas att mormor snart dör så att hon får ärva dem så har i alla fall jag svårt att känna medkänsla för TS. 
    Dessutom har hon skrivit att hennes barn har fåt vara med om att ärva flera andra släktingar som har gått bort.
    Det gör att man får känslan av att pengarna betyder mer för TS än vad hennes släktingar gör.
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 21:38:34 följande:
    Jag håller med om att barnen borde hållas utanför, det skriver jag också i min allra första kommentar i denna tråden. Efter det har jag ifrågasatt det förakt och misstro som jag tycker ts blir bemött med. Det är helt enkelt inte vår sak att bedöma huruvida det var rätt eller ej för ts att kapa banden med mormor. Det är heller inte vår sak att misstro ts huruvida hens "hat" mot mormor är rimligt eller ej. Det kan vi inte bedöma utifrån den information vi har fått och jag tycker inte att ts är skyldig att förklara mer än hen vill och orkar. Man måste ju någonstans tro på vad trådstartaren säger i olika trådar och utgå ifrån det.
    Det är kanske TS sätt att uttrycka sig som många reagerar på.
  • molly50
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-10 21:56:07 följande:

Alltså, om släktingen är ett j-a svin så bryr man sig så klart mer om pengarna än om personen. 

Jag berättade tidigare om en kompis vars förälder var just ett sånt svin. Som ung kunde min kompis säga att det vore skönt om föräldern dog. Idag, många år av missbruk, självskadebeteende och i synnerhet terapi senare, är kompisen istället helt likgiltig inför förälderns död. 

Av vad du skriver gissar jag att du inte har någon närstående som blivit systematiskt plågad av en förälder. Har man sett på nära håll vad det kan göra med en människa är det inte svårt att förstå hur TS resonerar. 

Pengar är inte heller kompensation tagen ur luften. Ser jag till min kompis ligger hen ekonomiskt flera år efter sina jämnåriga. När vi andra pluggade eller fick våra första jobb hankade sig kompisen fram på ströjobb mellan perioderna av sjukskrivningar och terapi. Att behöva ägna år åt att ta sig vidare efter det som föräldern utsatt en för kostar pengar. 

Jag har mist närstående. Men ingen jag har avskytt och tagit avstånd ifrån.
    Men jag har en vän som blivit illa behandlad av en närstående.
    Och den vännen har aldrig blandat in sina barn i den saken.
    Nu,som vuxna,så vet barnen.
    Men innan dess så höll hon dem utanför.
    Varför dra in barnen i sådana saker?
    Det är det som många här vänder sig emot.
Svar på tråden Soc anmäld