• Friger

Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.

Ring Avanza eller Nordnet och prata om något som heter "kapitalförsäkring".

Det trollar bort pengarna, men de finns kvar. De kan föras över till förmånstagaren när du bestämmer det.

Ett bra sätt att spara pengar till barnen som de inte får tillgång till när de fyller 18 för övrigt. Du kan själv välja när du ska skriva över. Dör du så faller den ut till ungen automatiskt.

• Friger
    kioskvältare skrev 2022-11-05 19:14:36 följande:

Hur kan ett arv till ditt barn som är så stort att det gör att du inte kan få bostadstillägg ha hamnat på ditt konto och inte på ett konto med överförmyndarspärr? Låter väldigt märkligt.

Enkelt. Om din pappa ger dig pengar och säger att du ska ge dem till ditt barn eller någon annan. Då blir det ju så.

Bygger ju på förtroende. Men de flesta är ärliga.
  • Friger
    Xlr8 skrev 2022-11-05 19:19:12 följande:

Lite off topic men varför i hela friden har du som ej på ett isk å investerade. Om hur många år ska pengarna används?
    Hur mkt är det? Värt att trolla över dom till skatteparadis?
    Knyt dom i ett företag? Du har rätt att låna ut pengar samt ta ränta på dom.

Om TS är till att avlida själv är ett anonymt nummer-konto på hejsan-hoppsan-öarna inte det bästa.

Kapitalförsäkring är typ som ISK. Men ändå inte. Men absolut, lägga in pengarna i någon fond vore inte fel. Välj någon typ Avanza Zero eller något liknande om du inte behärskar fonder/aktier.
Svar på tråden Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.