Inlägg från: Anonym (Vill göra rätt o hålla en sista vilja.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill göra rätt o hålla en sista vilja.)

Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.

Ok, jag förstår hur rubriken låter men jag menar inte så.
    Jag har frågat försäkringskassa om hjälp med detta men de säger bara att jag får lösa det.
    Så här är det.....jag har blivit beviljat sjukersättning o min ersättning blir så låg att jag kommer inte att kunna betala hyran på 7000kr, Bor litet o utanför mindre ort.
    Men jag har inte rätt till sjukersättning pga av att jag har en stor summa sparade pengar på banken som inte är mina men finns på mitt sparkonto.
    Det är mitt barns pengar som h*n fått i arv o där det finns skrivet när pengarna ska användas, till vad o andra bestämmelser.
    Jag lovade att inte röra pengarna o skulle jag göra det, skulle jag aldrig kunna betala tillbaka dem då jag har en sjukdom som tar död på mig.
    Försäkringskassan sa att jag kunde öppna ett konto i mitt barns namn o ha pengar där, men då finns ju risken att pengarna kommer användas till annat när h*n får tillgång till kontot.
    Vad kan jag göra? 
    Jag har ingen som kan hjälpa mig o jag behöver bostadstillägget.
    Jag äger inget av värde, röker inte, snusar inte, dricker inte alkohol, reser aldrig o lever så snålt jag kan. Jag fick straxt under 10 000 kr då jag var sjukskriven o vart det i flera år, utan att söka ekonomisk hjälp, men nu går det inte utan.
    Plocka ut pengarna o lägga dem i madrassen är ju ett alternativ men inget bra. Smarta människor, hjälp mig. 

• Svar på tråden Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.
    Anonym (....) skrev 2022-11-05 18:45:30 följande:

Att du har pengar på banken påverkas inte av sjukersättningen. Den ska du få oberoende. Det som är lite märkligt är att din sons arv inte är på ett överförmyndarkonto. Varför är dem åå ditt konto? 

Inte sjukersättningen utan bostadstillägget påverkas av hur mycket pengar man har sparade. 
    Det är pengar som har getts vid födelsedagar, jul, namnsdagar, vid olika prestationer redan från dagisnivå, funnits i påskäggen osv osv. 
    Kan jag öppna ett sånt konto?
    Anonym (Hjo) skrev 2022-11-05 18:50:05 följande:

15 % av förmögenheten över 100.000 räknas som inkomst om jag fattat rätt. Så du kan behålla 100.000 på ditt konto. Resten måste du sätta i barnets namn. Hur gammalt är barnet? Kan du diskutera olika lösningar med hen eller är hen för ung? 

För liten för att kunna ha ett sånt samtal med nu o tid framåt.

Istället för att det har köpts dyra leksaker så har mitt barn fått en liten billig sak, godisbit osv o så har jag fått ett kuvert med pengar som ska gå till framtiden. 
    Självklart har detta inte varit det bästa o vi borde ha gjort på annat sätt.
    Lätt att vara efterklok o jag är inte född smart.
    Ska kolla upp det ni har skrivit, för jag vill göra rätt åt alla håll o kanter. 

Svar på tråden Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.