• Vickan31

BIM December 2022

Jag har testat ganska många gratis-appar och den jag gillar bäst är Flo, men jag vet även att många gillar Fertility Friend (den är dock på engelska och inte på svenska som Flo). Båda apparna går att lägga till en premium-version med månadskostnad om man skulle vilja köpa det, men jag använder gratisversionerna av båda och tycker att det funkar jättebra Glad  För att logga ÄL-tester föredrar jag Premom (använder gratisversionen även där) för där kan man ta bild på sina tester och så säger appen ett värde på testet så att man kan se om det är positivt och att man då kan jämföra med hjälp av siffran/värdet om det är högre eller lägre än testen man tagit dagarna innan. 

Cykelhjul skrev 2022-11-09 09:06:49 följande:

Tack,  jag kolla in den appen! Aa NC är en månadspremunation, skulle vilja hitta någon bra app som är gratis som man kan logga tempen på ett bra sätt i =) 

Ang ÄL test så har jag upptäckt (genom att testa två gånger om dagen) att min stegring eller positivt resultat kommer framåt kvällen. Jag kan få negativt vid 16tiden men positivt 20-21. Det gick åt riktigt många stickor i början av denna resa för att se det mönstret men nu går det åt lite mindre Skrattande

Önskarsyskon2023 skrev 2022-11-09 10:02:54 följande:

Cykelhjul: ja jag skulle gärna ta emot tips också! 

ah men du ser! haha. Men har jag fattat det fel med att när man testar positivt så har man äl inom 48 timmar? men Att det även kan vara inom 12? Alltså då alltifrån 12-48h?

• Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-11-18 11:24:46 följande:

Ska även söka mig till en fertilitetsklinik i Stockholmsområdet, någon som har erfarenhet?

Hej! 

Jag har egen erfarenhet av två kliniker i Stockholms-området. Den ena är Nordic IVF i Solna som jag hade en dålig upplevelse hos, mycket slarv, ignorans etc. Men den läkaren jag hade där har slutat tror jag, så jag kan ju inte uttala mig om all annan personal där, de kanske är bra. Den andra kliniken jag varit hos är Sophiahemmet och där möttes jag av 100% fantastisk personal som var både varma, lyhörda och kunniga! Den kliniken kan jag verkligen rekommendera! Sedan är det ju bra om kliniken ligger hyfsat nära där du bor, ifall det blir så att du måste göra många besök ganska tätt. Men jag håller såklart tummarna för att du inte behöver besöka någon klinik utan att du istället plussar i december Glad
  • Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-11-18 14:50:17 följande:
    Tack för svar Vickan31 Hjärtaoch kul att du skriver just Sophiahemmet för den bor jag ganska nära.
    Kom du dit via landstinget eller privatfinansierade du?
    Om jag vill komma dit via landstinget, vet du hur jag ska gå till väga då?

Många frågor, men jag vill veta allt :)
    Men vad kul att du bor nära just Sophiahemmet, jag var som sagt jättenöjd med den kliniken och har hört många andra tala gott om just den Glad Jag kom dit via landstinget, så när jag hade gjort en fertilitetsutredning skickades en remiss till reproduktionsmottagningen (tror att det heter så) om att få göra IVF och när den remissen blivit godkänd efter några månader så hade jag rätt via landstinget att välja mellan 6 olika kliniker. Jag ringde då runt och ställde lite frågor till de olika klinikerna och bestämde mig för Sophiahemmet eftersom jag fått en så bra bild av dem, inte minst från IVF-podden som en av deras läkare är med i. 

Har du gjort en fertilitetsutredning? Det är första steget om man behöver hjälp som t.ex. IVF, och om jag minns rätt kontaktar man först gyn/kvinnohälso/barnmorska så kan de skicka en remiss att du ska få göra en fertilitetsutredning t.ex. hos Sophiahemmet. 

Förlåt om jag skriver lite slarvigt, men hoppas att du förstår vad jag menar. Önskar dig ett stort lycka till och det ska bli spännande att fortsätta följa hur det går Hjärta
  • Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-11-23 21:03:13 följande:
    Vad kul att höra att du var nöjd med de, dit vill jag också :)
    Jag har inte påbörjat en fertillitetsutredning än, men tänker att jag vill göra det på Sophiahemmet.
    Men då blir steg ett kanske att boka tid hos en gynekolog som gör en utredning först, om de inte kan hjälpa mig då kan jag få en remiss till Sophia? (om jag vill få det finansierat av landstinget)

Tack igen för svar, uppskattas verkligen Hjärta
    För mig var det vårdcentralen som skickade en remiss att jag skulle göra utredningen hos en fertilitetsklinik, så jag tror att antingen kan du boka en första tid hos din vårdcentral eller hos gyn/barnmorskemottagning, eller kanske ringa direkt till Sophiahemmet och fråga hur du ska göra om du vill komma till dem men få det finansierat via landstinget? Bokar du bara en tid direkt hos Sophiahemmet får du nog betala privat vilket går snabbare, men vill du gå dit landstingsfinansierat som jag gjorde behöver nog vårdcentral eller gyn/barnmorskemottagning vara inblandad först, så att de kan skicka en remiss till Sophiahemmet Glad

Stort lycka till, jag hejar på dig! Hjärta
  • Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-12-01 23:20:15 följande:
    Tack Vickan31 ❤️ Har rest med jobbet en veckan nu, men ska ta tag och ringa imorgon och se om jag kan boka in en tid hos gyn eller vårdcentral 🙏
    Ååh men vad bra! Håller tummarna för bra besked och att du får komma till Sophiahemmet framöver Hjärta Hejar på dig!
  • Vickan31
    trefaldigmästareikärlek skrev 2022-12-02 12:39:52 följande:

En fråga!
    Ni som har "spottings" innan mensen, dvs rosa flytningar exvis, när ifrån börjar ni räkna mensen? Är det från dagen då de rosa flytningarna börjar eller första dagen med blod? 

Som jag förstått det enligt barnmorska och annan vårdpersonal jag pratat med säger de att man alltid ska räkna mensens första dag från att det kommer klarrött blod, inte lite rosa eller brunt, så jag kör på det tänket i alla fall Glad
  • Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-12-04 17:56:34 följande:
    Jag ringde till Eliva Clinic medans jag väntade på att Sophia hemmet skulle ringa upp mig, för att ställa några frågor. Möttes jag av en allmänt trött och otrevlig person som sa att för att få en offentligt finansierad fertilitetsutredning behövde vi ha försökt i minst ett år och varit skrivna på samma adress i 2 år.
    Jag och min kille står inte på samma adress men har varit tillsammans i ett par år, så frågan är om jag måste finansera detta privat nu? Vi kan ju såklart skriva oss på samma adress men frågan är, kollar de upp att vi varit skrivna på samma adress i två år?

Nästa fråga (om du vet) Hur mycket kan en vanlig gynekolog hjälpa till? Tex med letrozol etc? Tips på bra gynekolog i Stockholm, mottages också Hjärta
    Men nej, så himla dåligt att få det där bemötandet! Hoppas och tror att du får ett bättre bemötande på Sophiahemmet. Alla kan ju ha dåliga dagar, men ibland är det tyvärr fel person på fel plats. Vad märkligt att hen sa det där om två år! Vi fick informationen att vi visserligen behövde vara skrivna på samma adress men ingenting om hur länge (vi hade inte varit skrivna på samma adress särskilt länge, absolut inte två år). Kolla gärna med Sophiahemmet och kanske Livio eller någon annan klinik också, men som sagt vi behövde inte vara skrivna på samma adress så länge och fick ändå landstingsfinansierad hjälp så jag tror att det ska ordna sig för er om ni kan lösa att skriva er på samma adress nu Hjärta

Till din andra fråga har jag inte så mycket svar tyvärr, men jag tror absolut att en vanlig gynekolog kan hjälpa till med t.ex. letrozol efter vad jag läst i lite olika trådar här och hört folk berätta. Kanske någon annan här har tips på bra gynekolog i Stockholm? Glad
  • Vickan31
    Magnolia010 skrev 2022-12-05 20:39:59 följande:
    Men vilken bra läsning för mig ikväll Hjärta Tack snälla för dina svar Hjärta
    Då ska jag skriva oss idag på samma adress och så fort det är synligt, ska jag boka in en tid.

Haft magsjuka och hög feber senaste dagarna och har garanterat förstört mina chanser för i år, men nu kan jag se lite ljusare på 2024. Att det kanske blir ett bra år Hjärta
    Det låter som en jättebra idé, hoppas att du får ett positivt besked! Hjärta

Nej men fy, så himla jobbigt med magsjuka och hög feber! Man kanske inte är på topp då för att försöka, men jag vet flera som blivit gravida efter att de varit sjuka för att immunförsvaret gått ner, så jag skulle inte ge upp hoppet än Glad

Lycka till med allt och jag hoppas verkligen att 2024 och redan 2023 ska bli ett fint år Hjärta
Svar på tråden BIM December 2022