• Anonym (Korven)

Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?

Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-30 23:50:27 följande:
    Egentligen behöver jag att han flyttar främst. Och gaskar upp sig och börjar sköta om sitt barn. Men om jag kräver en sambodelning så kan lägenheten komma att dömas till hans, i och med att han har en skuldsanering och ses som bäst behövande av lägenheten. Så därför ser jag över andra möjligheter att bli av med honom. Han anses ju inte bäst behövande av bostaden om det är jag som ska bo med barnet tänker jag.
    Känns som att du börjar i helt fel ände här. Börja istället med att begära bodelning. Det steget kommer du ju inte ifrån. 

Sen får du skilja på vårdnad och boende. Även om du skulle ha vårdnaden så kan ju barnet bo växelvist 50/50. Så jag förstår inte vad du skulle vinna på en kostsam vårdnadstvist och ser inte heller varför du skulle vinna den. 

Ta kontakt med en familjejurist /advokat så att du får relevant rådgivning.
  • Anonym (Korven)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 19:50:48 följande:

Skulle lägenheten tilldelas den personen som inte har vårdnaden? 

Absolut kan det bli så. Om man har boendet för barnet 50/50 så styr det mer än vem som har vårdnaden. Det kan också vara andra faktorer som påverkar vem som får lägenheten vid bodelning.
  • Anonym (Korven)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-06 23:52:50 följande:
    Tack så mycket! Tydlig och bra information. Jag vill hemskt gärna bo kvar. Jag är också rädd att han skulle se det som att jag försöker sabotera för honom om jag säger upp lägenheten och byter, och då kommer vi in på det här med vårdnaden igen. Då har han rätt till barnet varannan vecka och tänk om han är så dum i huvudet att han ska ha henne på soffor hos olika kompisar då, eftersom att han då står utan lägenhet. Sådana tankar skrämmer mig som fan, då vill man ju hellre leva kvar i helvetet och skona barnet.. Men det är väldigt svårt att ha det såhär som det är nu. Det är väldigt rörigt i mitt huvud och jag har inte uppgett precis allt som sker här hemma heller men det är skit verkligen. Har fått ta för mycket för länge :(
    Du blandar fortfarande ihop vårdnad med boende. Det spelar ingen roll om du ensam har vårdnaden, barnet kan bo 50/50 ändå.

Bostad är givetvis ditt ansvar att ordna om han får lägenheten, du är vuxen och förälder.

Ta tag i situationen så att du kommer vidare. Ring och boka tid hos en familjejurist. Du behöver hjälp med bodelningen. När det är klart så vet du förutsättningarna och kan agera därefter.
Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?