• Anonym (Tyvärr)

Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?

Ts, av det du beskriver i trådstarten så har du inget att komma med, inte han heller. Ingen av er kommer att få enskild vårdnad.

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-30 23:50:27 följande:
    Egentligen behöver jag att han flyttar främst. Och gaskar upp sig och börjar sköta om sitt barn. Men om jag kräver en sambodelning så kan lägenheten komma att dömas till hans, i och med att han har en skuldsanering och ses som bäst behövande av lägenheten. Så därför ser jag över andra möjligheter att bli av med honom. Han anses ju inte bäst behövande av bostaden om det är jag som ska bo med barnet tänker jag.
    En vårdnadstvist kommer inte påverka boendet. Du kan ändå inte tvinga ut honom om du får enskild vårdnad. Hur tänkte du egentligen där....?

Ni måste inte blanda in tingsrätten i en bodelning, det kan ni sköta själva och skicka in. Sedan förstår jag inte varför han skulle ses som den som bäst behöver lägenheten, han kanske inte ens har råd med den och barnet lär ju bo med dig så då är det ju du som behöver den bäst ändå. Var barnet bor har inte med vårdnaden att göra, barnet kan fortfarande vara boende hos dig.

Om du har såna problem så är det bästa att du hittar en egen lägenhet bara och flyttar.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-10-31 09:16:21 följande:

Tack för era synpunkter! Jag tänker att en gemensam vårdnad är samma sak som ett gemensamt ansvar och han tar ju inget ansvar nu. Så då såg jag det som en väg att kunna få ut honom ur lägenheten. Men då kan vi stryka det med ensam vårdnad, men ni får gärna komma med tips och förslag på hur jag ska få ut honom utan att förlora lägenheten. Det är mitt hyreskontrakt men eftersom att vi flyttade in tillsammans så går lägenheten under sambolagen eller vad man ska säga. På några av era svar låter det lite som att det är synd om honom men det här är alltså en man som struntar i sitt barn och behandlar mig väldigt väldigt illa hemma med mycket maktspel och hot.

Var tydlig med att det är slut, skicka ett meddelande till honom (meddelande/mail så det går att bevisa) att han ska flytta ut. Kutym är att man ger personen tre månader på sig. Begär bodelning, det kan ni som sagt sköta själva. Vill han bestrida angående lägenheten får HAN ta det till tingsrätten (så det lär han varken orka eller ha råd med).
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-03 19:47:06 följande:

Jag tänkte på en sak. Hypotetisk om jag skulle kräva en sambodelning och dom kommer fram till att det är min sambo som ska få ta över lägenheten på grund av att han har en skuldsanering och anses ha svårare att flytta, trots att jag som det ser ut nu har vårt barn mer än honom. Vad händer då med mig? För det är ju egentligen lika svårt för mig att skaffa lägenhet eftersom att jag inte står i någon kö och inte har några pengar. Så ska jag hamna på gatan då eller vadå?

Vad händer? Du får söka ny bostad så klart! Då är det upp till din sambo när han vill slänga ut dig och du lever där på nåder. Om han vill slänga ut dig så kommer barnet så klart att stanna hos honom också eftersom man inte ska sätta barn på gatan i onödan.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-03 19:47:06 följande:

Jag tänkte på en sak. Hypotetisk om jag skulle kräva en sambodelning och dom kommer fram till att det är min sambo som ska få ta över lägenheten på grund av att han har en skuldsanering och anses ha svårare att flytta, trots att jag som det ser ut nu har vårt barn mer än honom. Vad händer då med mig? För det är ju egentligen lika svårt för mig att skaffa lägenhet eftersom att jag inte står i någon kö och inte har några pengar. Så ska jag hamna på gatan då eller vadå?

Men man kan vända på saken, om din sambo ska flytta ut "ska han hamna på gatan då eller vadå?" Ja, vuxna människor får se till att fixa eget boende, kan de inte det, dvs inte ens sova på en kompis soffa, så lär det bli gatan.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-06 19:52:39 följande:
    Haha fast det där låter inte riktigt troligt. Så den som har mest tid för barnet och mest intresse för barnet, och inte är skuldsatt, ska hamna på gatan utan barnet och mannen som skiter i allt ska få boende och barn? Njaaaa. Nu har jag faktiskt bokat ett möte med en jurist så ska fråga om det du skrev stämmer eller bara var för att skrämmas. 
    Skratta på du men du får skrattet i halsen när juristen bekräftar det jag säger. Du frågade vad som händer om din sambo tilldelas bostaden, fattar du inte själv att du då måste flytta ut? Och att barnet så klart blir boende hos honom om du inte fixar bostad åt er båda? Som sagt, skratta på du!
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2022-11-06 21:55:22 följande:

Jag var i en sådan situation också. Jag var gift med honom och vi har barn tillsammans. Kontraktet på lägenheten står på mig och den är således min. Han hade rätt till hälften av innehållet i den. Möbler etc. Men själva lägenheten hade han inte rätt att ta, nej. Den var min, den är min och den fortsätter vara min. Säger sig självt att inte någon annan kan sparka ut en från ens lägenhet som man är kontrakterad på.

Fel. Att du fick behålla lägenheten kan ha varit för att du hade den innan, eller att ditt ex inte ansågs ha störst behov, eller att hen inte såg efter sina rättigheter.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/flytta-ihop--bli-sambo/sambos-mojlighet-att-overta-hyresratt/

om det är så att en sambo har fått bostaden tilldelad sig genom bodelning så har den sambon rätt att överta hyresrätten och kontraktet även mot hyresvärdens vilja. Om det är så att du och din före detta sambo införskaffade hyresrätten för gemensamt bruk (alltså för att flytta in och bo där tillsammans) så utgör den samboegendom. Då spelar det ingen roll vem av er som står på kontraktet till lägenheten, utgör den samboegendom ska den ingå i en eventuell bodelning. Vid bodelning av gemensam bostad blir 16 § 2 st. SamboL aktuell. Bestämmelsen fastställer att den sambon med bäst behov av bostaden har rätt till den i bodelningen. 

www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/sambo/vem-far-bo-kvar-i-lagenheten-om-vi-separerar/

När ett par har skaffat en lägenhet för att använda som gemensam bostad är det den som bäst behöver lägenheten som har rätt att få den efter en separation. Det gäller oavsett vem av samborna som står som hyresgäst på hyresavtalet. 
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-11-06 23:52:50 följande:
    Tack så mycket! Tydlig och bra information. Jag vill hemskt gärna bo kvar. Jag är också rädd att han skulle se det som att jag försöker sabotera för honom om jag säger upp lägenheten och byter, och då kommer vi in på det här med vårdnaden igen. Då har han rätt till barnet varannan vecka och tänk om han är så dum i huvudet att han ska ha henne på soffor hos olika kompisar då, eftersom att han då står utan lägenhet. Sådana tankar skrämmer mig som fan, då vill man ju hellre leva kvar i helvetet och skona barnet.. Men det är väldigt svårt att ha det såhär som det är nu. Det är väldigt rörigt i mitt huvud och jag har inte uppgett precis allt som sker här hemma heller men det är skit verkligen. Har fått ta för mycket för länge :(
    Om han inte har något ordnat boende kan du neka honom att ha barnet sovande hos sig.
Svar på tråden Hur ser mina chanser ut i en vårdnadstvist?