Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Orolig för dotter, sju år

Min man har/ är emot att jag sminkar mig. Och nu kan jag förstå varför. Jag har sminkat mig till och från. Men i och med att det inte bara är i ts familj det ser ut såhär så tar jag gärna avstånd från smink om det får mina barn att inte bry sig om det. Att prata om vikt inför sina barn är också förenat med större risk för ätstörningar.
    Jag tillsammans med mina barn resonerar om varför man behöver kläder till, hålla sig varm och torr. 
    Ta med ditt barn ut i skogen och låt henne klä sig som hon vill. Ta med passande kläder. Erbjud alternativet utan att bli tjatig. Var ute en timme. Gör om samma sak tills hon börjar känna att det är bättre hon byter kläder.
    Låt ungen frysa. Blir hon sjuk så blir hon. Det kommer hon bli om hon tvingas vara ute på skolan också och hon får välja vad hon vill ha på sig. Klagar mamman så säg att ert barn behöver förstå vad man ska ha kläder till, att de spelar en funktionell roll och att det ju inte spelar någon roll vad man har på sig. 
    Sen kanske dottern förstår att i skogen spelar utseendet mindre roll. Det kan få henne till att bryta mönstret i sitt huvud om sin utseendefixering. Hon lär också bli hungrig av att vara ute i naturen. 
    Man äter för att överleva och ibland inte äns för att det är gott. 

Svar på tråden Orolig för dotter, sju år