Inlägg från: Hyllemor |Visa alla inlägg
  • Hyllemor

Ok med lyckohjul på skoldisco?

Skoldisco anordnas generellt sett av äldre elever på skolan för att få in pengar till klasskassan och gå med vinst. När min son gick i ettan förra året så köpte han upp hela sin discobudget på självlysande stavar. En annan förälder "räddade" honom genom att köpa något att dricka eftersom han var så törstig. Själv ifrågasatte jag om de inte hade vatten på toaletten att dricka, för ett glas saft för 5 spänn kändes orimligt... Han fick med sig 25 kronor. Andra i klassen hade betydligt mer pengar med sig.

Jag har själv varit på skoldisko och vet vart pengarna går. Det är inte direkt skillnad nu än på tidiga 90-talet.

När han kom hem så hade jag laddat med godis och vi pratade om vad saker och ting kostar. På skoldiskot kostar en godisrem 10 kronor. I lösvikt några ören. På restaurang kostar maten över hundra kronor. Hemma kostar den några tior. Det gjorde också att han vid nästa skoldisko lämnade en del av "budgeten" hemma.

Jättebra att barnen lär sig att inte spela upp sina pengar redan i lågstadiet, tycker jag! Man gör det en gång och aldrig igen. Om man känner att det var så pass spännande att man vill fortsätta, så är det ju läge att diskutera saken hemma.

Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?