Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Ok med lyckohjul på skoldisco?

Ja det är självklart ok och 5.- får nog anses som en väldigt liten insats. Sedan är det upp till var och en att tycka att det är värt det eller inte. Din son lärde sig kanske en läxa på kuppen? Så var tacksam istället.

• Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-28 21:39:15 följande:

Ja, alltså jag är ju med på att det finns en kiosk där de kan köpa lite läsk och snacks. Och som förälder styr man ju över hur mycket pengar barnet får ha med sig. Men just lotterier kändes för mig som en annan sak. Jag tänker att barn kan behöva lite vägledning när det gäller spel om pengar.

Ja, den vägledningen ska ju komma från dig som förälder får man hoppas...?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jorå) skrev 2022-10-29 10:50:05 följande:

Sluta curla era barn i oändlighet. Han spelade bort en peng som förhoppningsvis gick till ett gott ändamål. Alla har väl köpt en lott som barn, det är samma grej.

Låt barnen lära sig hur livet fungerar.

Håller med. Kan bara konstatera att de som gnäller om det här lyckohjulet självklart aldrig köper lotter åt sina barn på tivoli heller och liknande för det måste ju vara livsfarligt och rena gatewaydrogen till spelmissbruk och personlig konkurs i vuxen ålder.
  • Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-29 15:57:37 följande:

Verkar ju vara ganska delade meningar. Men jag är tveksam till om det här ens är lagligt? Det finns ju (av bra orsaker) en ganska noggrann reglering av spel och lotterier.

Sonen är 9 år. Jag tycker att det är en skillnad om det är en marknad/nöjesfält eller liknande där jag som förälder hade varit med. Jag skulle inte förbjuda honom att lägga sina pengar på lyckohjul om jag var med, men jag skulle uppskatta chansen att kunna diskutera det med honom innan. I det här fallet hade jag ingen aning om att de skulle anordna något sådant och kunde därför inte förbereda honom på det heller. 

Du läste ju själv att det är ok att ha ett sånt lotteri? Annars kan du läsa här: lawline.se/answers/vad-galler-for-lotteri-som-anordnas-av-en-skolklass-for-barnens-familjer
  • Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-29 16:43:53 följande:
    Jag tycker inte riktigt detta kan klassas som ? privata former med en nära inbördes gemenskap mellan deltagarna?. Det var en fest som anordnades av en klass för barn på flera olika skolor. I exemplet du länkar till är det ju också tänkt att föräldrar ska vara med. Dessutom (vilket lagen gör viss skillnad på) handlade det här om saker som vinst, inte pengar. 
    Klart att det är. Det handlar om ett skoldisco, inte öppet för allmänheten. Nu kanske inte du förstod texten så väl men springpunkten är inte om föräldrarna är med eller om alla deltagare känner varandra. Och ja, det hade så klart varit en annan sak om man hade kunnat vinna pengar, men nu var det saker det var frågan om.
  • Anonym (Ja)
    Almina skrev 2022-10-29 17:01:13 följande:

Det var pengar man kunde vinna på discot sonen var på.

En ?nära inbördes gemenskap? låter mer som att man skulle varit i samma lag, samma klass eller liknande. Här var det öppet för alla i åk 2-3 på flera skolor. Men du kan ha rätt i att det juridiskt är ett vidare begrepp. 

Gällande att föräldrar inte var med så tänkte jag mest på att det är olaglig att sälja licenskrävande lotter till barn. 

Jag tolkade det som att det var saker det var frågan om. Konstigt att ha ett så otydligt lotteri att man inte ens är säker på vad man kan vinna. Men, med sådana små summor spelar det faktiskt ingen större roll. Och eftersom de inte behöver licens så behöver inte föräldrarna vara med heller.
  • Anonym (Ja)
    Citronella skrev 2022-10-30 09:03:46 följande:
    Det brukar finnas lyckohjul på små resande tivolin också. 
    För att inte tala om de där automaterna med gripklor, där spelar man snabbt bort flera hundra om man inte ser upp!
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 20:24:18 följande:
    Visst finns det massor med spelhaller och automater även i andra länder - men inte riktat till barn!
    Citronella skrev 2022-10-30 09:03:46 följande:
    Det brukar finnas lyckohjul på små resande tivolin också. 
    Skojar du...? De är riktade till alla åldrar, inte bara vuxna. Berätta gärna hur man ser skillnaden på en spelautomat som är riktad till barn vs vuxna.
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 22:11:16 följande:
    Vad jag kommer ihåg var det en liten fast tivoli och en liten resande.

Och jag tycker inte det är konstig att de finns, jag tycker et är konstig att de riktar sig till barn och att det är laglig. Man har ju åldersgräns till lyckospel av en anledning.
    Nja, åldersgränsen gäller spel om pengar, inte lyckospel där man vinner saker, t ex nallar, choklad och liknande. Jag tycker iofs det låter som ett märkligt lotteri som ts pratar om där man köper lotter för 5 kr och kan vinna 10 kr. Ingen jättevinst direkt, man fattar ju att man blir storblåst.
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 22:22:25 följande:
    Intressant att man gör denna urskillning, det visste jag inte.
    Nä man lär sig nåt nytt varje dag :) Jag misstänker att det har att göra med två saker. Dels att det rent mentalt blir två olika saker att vinna pengar vs saker, dels att spel om pengar handlar om att öka sin pott, att gå med vinst rent pengamässigt, om du förstår hur jag menar. Och den typen av spel är väl där man riskerar att få ett spelberoende, spela bort hela sin ekonomi mm. Lite mindre risk att utveckla samma beroende när det handlar om nallar och liknande. Min teori bara.
  • Anonym (Ja)
    Spucks skrev 2022-10-30 23:12:09 följande:
    Ja, det kan vara så. Jag hade andra tanker när du skrev det, jag tänkte att det på något sätt värre att spela om saker än om pengar. För när det gäller pengar ser även ett barn att hen har förlorat. Men när den vinnar en choklad eller en nalle kan hen tycka "kKl, ja vann något, jag ska spela en gång till!" för det är svårt att värdera värdet av vinsten. Så barnet kanske tror att hen gick med vinst, trots att det blev förlust.
    Aha, ja så kan man ju tänka förstås. Jag tror vi kan enas om att små barn inte riktigt förstår pengars värde och kan ha svårt att sätta stopp när det gäller spel av olika slag. Det finns ju en anledning till åldersgräns liksom, och det är så klart bra.
Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?