Inlägg från: Almina |Visa alla inlägg
  • Almina

Ok med lyckohjul på skoldisco?

Min son kom hem från halloween-fest ikväll och berättade att han spelat bort en del av sina pengar på lyckohjul. Jag blev lite ställd när han berättade det och funderade över om det ens är lagligt (läste på att det kan vara ok att ha lotteri utan tillstånd om det är små insatser) men jag funderar också om jag överreagerar eller om fler tycker att det känns olämpligt att ha denna typ av lotteri för barn. Sonen själv kände att han hade gjort en dålig affär (det kostade 5 kr per nummer, han hade satsat 20 kr, men han var osäker på om vinsten var mer än 10 kr - vid närmare eftertanke var han osäker på hur mycket man egentligen kunde vinna).

Det som gladde mig var att sonen konstaterade att ?lyckohjul inte är hans grej? och att han inte hade lust att testa det igen. 

• Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?
  • Almina

Ja, alltså jag är ju med på att det finns en kiosk där de kan köpa lite läsk och snacks. Och som förälder styr man ju över hur mycket pengar barnet får ha med sig. Men just lotterier kändes för mig som en annan sak. Jag tänker att barn kan behöva lite vägledning när det gäller spel om pengar.

• Almina

Verkar ju vara ganska delade meningar. Men jag är tveksam till om det här ens är lagligt? Det finns ju (av bra orsaker) en ganska noggrann reglering av spel och lotterier.

Sonen är 9 år. Jag tycker att det är en skillnad om det är en marknad/nöjesfält eller liknande där jag som förälder hade varit med. Jag skulle inte förbjuda honom att lägga sina pengar på lyckohjul om jag var med, men jag skulle uppskatta chansen att kunna diskutera det med honom innan. I det här fallet hade jag ingen aning om att de skulle anordna något sådant och kunde därför inte förbereda honom på det heller. 

• Almina
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-29 16:03:15 följande:
    Du läste ju själv att det är ok att ha ett sånt lotteri? Annars kan du läsa här: lawline.se/answers/vad-galler-for-lotteri-som-anordnas-av-en-skolklass-for-barnens-familjer
    Jag tycker inte riktigt detta kan klassas som ? privata former med en nära inbördes gemenskap mellan deltagarna?. Det var en fest som anordnades av en klass för barn på flera olika skolor. I exemplet du länkar till är det ju också tänkt att föräldrar ska vara med. Dessutom (vilket lagen gör viss skillnad på) handlade det här om saker som vinst, inte pengar. 
  • Almina
    Anonym (Ja) skrev 2022-10-29 16:46:44 följande:
    Klart att det är. Det handlar om ett skoldisco, inte öppet för allmänheten. Nu kanske inte du förstod texten så väl men springpunkten är inte om föräldrarna är med eller om alla deltagare känner varandra. Och ja, det hade så klart varit en annan sak om man hade kunnat vinna pengar, men nu var det saker det var frågan om.

Det var pengar man kunde vinna på discot sonen var på.

En ?nära inbördes gemenskap? låter mer som att man skulle varit i samma lag, samma klass eller liknande. Här var det öppet för alla i åk 2-3 på flera skolor. Men du kan ha rätt i att det juridiskt är ett vidare begrepp. 

Gällande att föräldrar inte var med så tänkte jag mest på att det är olaglig att sälja licenskrävande lotter till barn. 

Svar på tråden Ok med lyckohjul på skoldisco?