Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Ingen försäkring pga ångest?

Hej 
    Min barnförsäkring som jag hade från jag var liten gick ut utan jag visste om det när jag var 25. De påstod att de hade skickat påminnelser om det men det hade jag inte fått. Påpekade detta men det gjordes ändå inget åt det. 

Försökte ansöka om ny försäkring när jag snappade upp det men det gick inte igenom eftersom jag var sjukskriven för ångest. Mina besvär med ångest började 2007 och då hade jag alltså försäkringen. 

Nu är jag inte sjukskriven längre. Har pluggat upp gymnasiet, gått i högskola och nu jobbar jag även heltid sedan 1,5 år tillbaka. Gjort en neuropsykiatrisk utredning som inte visade någonting. 

Troligrvis uppkom mina besvär av PANDAS (streptokocker) i tonåren. De besvär jag har kvar idag är att jag har lite ångrar ibland och främst om jag tröttar ut mig. det är förmodligen så det alltid kommer vara också. Det är liksom det jag har kvar och så får det vara isåfall. Inget jag kan hjälpa. 

Men jag är inskriven på psykiatrin fortfarande eftersom jag haft besvär så länge och för jag själv vill. 

Problemet är att jag fått avslag nu igen för att jag har ångest ibland. 

Så jag kan inte få ha en sjuk- och olycksfallsförsäkring för att jag har ångest? 

Kan man inte få ha lite högre premie bara och ändå få ha det eller att man gör något undantag gällande något det gäller? 

Jag blir så väldigt ledsen. På allt hade jag ju detta bolag redan när jag var liten och besvären började 2007. Det är 15 år sen. Kan man inte då ha lite överseende med detta? Jag var ju försäkrad i det bolaget när det började. 

Jag blir så oerhört ledsen. Innan skyllde de på att jag var sjukskriven. Sedan att jag inte hade gjort något heltid i 1 år. Därefter att jag skulle göra en utredning. Nu går det inte ändå. 

Vad ska jag göra? Kan jag överklaga? Vad ska jag säga till dem? Kan jag göra någonting överhuvudtaget? 

• Svar på tråden Ingen försäkring pga ångest?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Blind) skrev 2022-10-25 17:50:18 följande:

Så är det. Försäkringsbola är vinsdrivande företag. De vill eliminera så många risker som möjligt och sorterar hårt. Om du exempelvis har oturen att födas med en sjukdom eller handikapp så är du ingen önska kund. önskar så att alla som förespråkar minimal skatt och mer privata försäkringar kunde fatta vad det innebär.

Min mor som varit blind sedan födseln har aldrig någonstans kunnat teckna försäkring.

Men en jag pratade med sa att nästan alla har psykiska besvär idag och att det absolut inte skulle vara några problem, nej jag märker det? 

Så tragiskt? 

• Anonym (Ledsen)

Finns det något bolag som ändå har bättre olycksfallsförsäkring än vanligt? Något man kan tänka på? 

Sådan sjuk- och olycksfallsförsäkring man har genom jobbet, är det samma sak som ens vanliga? 

• Anonym (Ledsen)

För jag har det därigenom iallafall. 

Svar på tråden Ingen försäkring pga ångest?