Skiftjobb - planera dagis?
Ursäkta långt inlägg men jag tror jag blir tokig snart. Jag och sambon planerar barn men jag vet inte hur sjutton vi ska få ihop det när barnet går på dagis med tanke på jobben vi har. Jag jobbar blandat dagar och kvällar (dock ej nätter) och jobbar vanligtvis mellan 7-14 på dagarna och mellan 14-20/21/22 på kvällarna. Sambon jobbar 7-19 och pendlar så han åker kl 6 och kommer hem vid kl 20. När jag jobbar dag och när sambon är ledig är det inga problem men det händer ganska ofta att jag jobbar kväll samma dag som sambon jobbar. De flesta dagis stänger ju kl 17.30-18 men sambon är ju inte hemma förrän tidigast kl 20 ungefär. Hur sjutton ska man lösa det? Nån som varit i en liknande sits? Farmor och farfar finns inte med i bilden så det ska vara om mormor och morfar kan hämta på dagis dom dagarna men då är frågan hur vi gör på kvällen, känns inte riktigt rätt att barnet ska hämtas av mormor eller morfar på eftermiddagen och sen ska vi hämta barnet från mormor/morfar vid kl 20 så barnet kommer inte i säng förrän tidigast 20.30-21. Sen ska han/hon upp jättetidigt morgonen efter eftersom vi måste lämna honom/henne på dagis redan vid kl 6.30. Hur tänker ni? Känns lite som att det är jag som kommer få lämna och hämta majoriteten av gångerna också och så vill jag ju inte att det ska bli?
Sambon har sökt nya jobb då och då för att få bättre arbetstider men har inte ens fått komma på intervju tyvärr?
Det kan helt enkelt inte längre "hända ofta" att båda föräldrarna jobbar, när det inte finns barnpassning, utan man får byta pass och samordna och sen också ha nån som ställer upp!
Fördelen med skift och oregelbundenhet är ofta att du kan hoppa in och ta pass redan under den tid som vanligtvis är "mammaledighet" hos andra föräldrar. En helg, kväll redan tidigare än efter ett år ger utrymme att spara dagar och få en fungerande livsstil. Du behöver inte"vänta" på förskola... Utan du kan jobba när din partner är ledig...
Nackdelen är som du redan märkt att det finns tid som "måste" lösas på annat sätt.