Inlägg från: Zephyra |Visa alla inlägg
  • Zephyra

Skiftjobb - planera dagis?

Ursäkta långt inlägg men jag tror jag blir tokig snart. Jag och sambon planerar barn men jag vet inte hur sjutton vi ska få ihop det när barnet går på dagis med tanke på jobben vi har. Jag jobbar blandat dagar och kvällar (dock ej nätter) och jobbar vanligtvis mellan 7-14 på dagarna och mellan 14-20/21/22 på kvällarna. Sambon jobbar 7-19 och pendlar så han åker kl 6 och kommer hem vid kl 20. När jag jobbar dag och när sambon är ledig är det inga problem men det händer ganska ofta att jag jobbar kväll samma dag som sambon jobbar. De flesta dagis stänger ju kl 17.30-18 men sambon är ju inte hemma förrän tidigast kl 20 ungefär. Hur sjutton ska man lösa det? Nån som varit i en liknande sits? Farmor och farfar finns inte med i bilden så det ska vara om mormor och morfar kan hämta på dagis dom dagarna men då är frågan hur vi gör på kvällen, känns inte riktigt rätt att barnet ska hämtas av mormor eller morfar på eftermiddagen och sen ska vi hämta barnet från mormor/morfar vid kl 20 så barnet kommer inte i säng förrän tidigast 20.30-21. Sen ska han/hon upp jättetidigt morgonen efter eftersom vi måste lämna honom/henne på dagis redan vid kl 6.30. Hur tänker ni? Känns lite som att det är jag som kommer få lämna och hämta majoriteten av gångerna också och så vill jag ju inte att det ska bli?
    Sambon har sökt nya jobb då och då för att få bättre arbetstider men har inte ens fått komma på intervju tyvärr?

• Svar på tråden Skiftjobb - planera dagis?
  • Zephyra

Jag jobbar redan 75% bara och sambon jobbar heltid. Men även om han skulle gå ner i tid så skulle vi säkert fortfarande ha dagar då jag jobbar kväll samma dagar som sambon jobbar och det skulle bli tufft ekonomiskt eftersom sambon tjänar betydligt bättre än mig. Finns tyvärr inga andra jobb för mig i den här lilla kommunen och sambon har som sagt sökt flera jobb men inte fått nåt av dom. Känns som att man blir tvungen att skjuta upp att skaffa barn tills sambon fått ett annat jobb men det kan ju dröja flera år med tanke på att han sökt flera nya jobb de senaste 3 åren utan att få nåt. Vill ju inte vänta hur länge som helst med tanke på att vi båda är över 30. Känns ärligt talat ganska deprimerande att tänka på att vi inte kan skaffa barn p.g.a. våra jobb, speciellt när man har vänner, släktingar och arbetskamrater som får barn till höger och vänster medan man själv bara måste skjuta och skjuta på det..

Nattis finns i kommunen men det blir ju lite samma sak som om mormor eller morfar skulle hämta. Sambon skulle inte kunna hämta förrän tidigast vid kl 20 och barnet skulle inte komma i säng förrän kl 20.30-21. för det går ju inte att barnet stannar kvar under natten heller eftersom då kan inte jag hämta förrän efter kl 14 dagen efter om jag jobbar då (vilket jag ofta gör om jag jobbat kväll dagen innan). Hur sjutton gör andra föräldrar som jobbar skift eller 12-timmarspass??

• Zephyra

Tack för tipset om att låta mormor/morfar natta barnet hemma hos oss. Har inte tänkt på det faktiskt.

Vore ju självklart bäst att byta till ett annat jobb men det finns inget annat för mig i den här kommunen (liten halvdöd kommun) och sambon har sökt men får inget. Finns inte så mycket att söka för honom heller. Och det känns så tråkigt att skjuta på att skaffa barn p.g.a. våra jobb.

Kan hända att schemat kan anpassas men isåfall är det nog bara mitt schema, inte sambons. Han har inte så flexibel arbetsgivare kan man väl säga..

• Zephyra
    skolios skrev 2022-10-25 17:24:07 följande:
    Nattis kommer i så fall vilja att barnet stannar hela natten i det fallet eftersom man inte vill bryta barnets sömn. Och ja, då kommer barnet att vara på dagis dagen efter också tills ni kan hämta.
    Okej, ja bryta sömnen är ju det man vill undvika och samtidigt känns det ju inte sådär jättebra att barnet skulle få vara på dagis strax över 24 timmar isåfall eftersom jag skulle behöva lämna vid 13.30 ungefär dagen innan och hämta vid 14.30 dagen efter :/ Känns som att barnet mer eller mindre skulle ?bo? på dagiset..

Usch vad krångligt det ska vara, känns som att det blir så svårt att få ihop det och dåligt för barnet så det är bäst att låta bli att skaffa barn men är ju egentligen hemskt att få sånna tankar och välja bort barn p.g.a. jobbsituationen man har.
Svar på tråden Skiftjobb - planera dagis?