Inlägg från: FilippaFL |Visa alla inlägg
  • FilippaFL

Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?

RenLuft skrev 2022-10-24 16:12:07 följande:

Hur kan det vara samma logik? Tillverkar du bland annat medicinen? Är medicinen ENBART för dig eller för sjuka? Medicin är ju lite annorlunda och detsamma med någon som jämförde bildelar och en ytterligare jämförde det med att ta pengar ifrån banken. Antingen har man inte förstått mig eller bara försöker göra sig till och ''hitta fel'', med olika jämförelser som din. Det är inte ''samma logik''.

Om mat har blivit förberett och tillagats. Vad skall man göra om gästerna har tagit sitt? Om maten ändå vid senare tillfälle kommer slängas, för att det blir över. Varför skall personalmat inte få existera? När restaurangen ändå gjort väldigt mycket mat. Och i varje mönster/dag, så blir jättemycket mat, som skall slängas. Så onödigt med slängd mat. Varför i sådan fall inte tillåta personalmat?
    Men vad är det för restauranger som så dålig koll på vad som går åt att de dagligen står och lagar jättemycket mat så att det blir jättemycket över?
  • FilippaFL
    Daisy28 skrev 2022-10-24 16:19:39 följande:
    Där personalen vet om att de får gratismat om det lagas för mycket..........
    Fast det handlar ju även om vad som köps in. Är det verkligen så vanligt med restaurangägare som köper "jättemycket" för mycket så att det finns jättemycket extramat att laga?
  • FilippaFL
    Daisy28 skrev 2022-10-24 16:34:21 följande:
    Ingen aning men det kan vara svårt att bedöma exakt hur mycket köttbullar som går åt i förhållande till fiskgryta och om det kommer 234 gäster eller 152.

Så ja, det förekommer att personalen får äta gratis av det som blir över eller bara som en skattefri löneförmån från arbetsgivaren
    Jo det håller jag med om. Men TS uttrycker det som att det "borde vara självklart att personalen ska få gratis mat". Det tolkar jag som att de ska erbjudas gratis måltider när de arbetar. Det är inte samma sak som att få käka upp rester någon gång när det blivit över.
Svar på tråden Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?