Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?

Lite som Tow2Mater är inne på. Det kan låta jättelogisk att bjucka på mat i restaurangen. Men utöver det skattepliktiga så blir det inte lika självklart om man jämför med andra yrken. Ska bankpersonalen kunna ta med pengar hem från jobbet också?
    Sedan är jag övertygad om att man i många fall löser saker. Att exempelvis en restauranganställd i bland kan käka upp sådant som ändå ska slängas.
    Men det är ju inte ens alltid gratis när lärare eller förskolepedagoger är med och äter med barnen, som en del i deras jobb. De får betala för mat de själva inte ens får välja om de vill ha.

• Tukt
    Citronella skrev 2022-10-23 18:49:20 följande:

Är du emot förmåner generellt eller just mat för resturangpersonal? Förmåner är inget nytt, vissa har t.ex tjänstebil, mobilabonnemang mm 

På resturang betalar man en mindre summa för maten, det heter kostavdrag. 

Jag är inte emot vare sig förmåner eller mat för restaurangpersonal. Jag bara pekade på att det TS skrev kunde verka rimligt ur ett perspektiv, men inte då man vidgade perspektivet.
    Tjänstebil, eller förmånsbil som det numera heter och Skatteverket, är antingen en del av ens lön. Alltså man får mindre lön men bil som kompensation. Eller så är det en bil som behöver användas i tjänsten.
    I vilket fall är det inte jämförbart med det tråden handlar om.
  • Tukt
    Citronella skrev 2022-10-23 20:33:44 följande:
    Klart det är jämförbart. Jag menar en bil som man får av företaget som också kan användas privat. 
    Med risk för att det börjar bli en smula off-topic.
    Ja det kan vara jämförbart, om man avtalat att maten ingår som en del av lönen och att det skattas för den. Men det var inte så TS beskrev det.
  • Tukt
    Citronella skrev 2022-10-23 21:38:57 följande:
    Så som ts beskrev det funkar det inte i verkligheten 
    Nej, jag tolkade också hens inlägg som det var något önskvärt. Inte hur något är. Vilket också var det jag svarade på.
  • Tukt
    Citronella skrev 2022-10-23 22:35:39 följande:

Det spelar egentligen ingen roll. Förmåner kan man få gratis också det är inte heller fel och det är det många som får. Dessa brukar vara skrivna i anställningsavtalet. 

Du kan givetvis inte jämförandet med att bankpersonalen tar hem pengar. 

Vad är det egentligen du argumenterar för här? Du har uppenbarligen stört dig på något i mitt resonemang. Retat upp dig på något. Men jag har svårt att se exakt vad, och då blir det svårt att diskutera. Speciellt när du får det till att jag hyser agg mot restaurangpersonal, vilket jag inte gör.

Och visst kan man få saker gratis, det har jag vl inte sagt något om. Jag har bara försökt nyansera det hela lite. Vilket andra också gjort som påpekat att om typ 20 personer ska äta gratis majoriteten av årets dagar så blir även det lite dyrt för den som äger restaurangen, caféet . Maten ska ju köpas och lagas. Den är ju inte gratis. 
    Är man däremot överens om att det är en del av lönen, så är det ju en annan sak.
  • Tukt
    Citronella skrev 2022-10-24 12:51:46 följande:

Att du anser att det är samma sak som att bankpersonalen skulle ta med pengar hem. 

Det är inte gratis att ha anställda, det kostar för restaurangen exempelvis måste de betala lön, försäkringar, semester, sjuklön mm maten blir en liten kostnad i det hela. De flesta restauranger jag jobbat på har personalmat.  

Alltså det är inte samma sak, det är en jämförelse. I det fallet blir det ju helt orealistiskt, men principen är ju den samma att om det inte är överenskommet, så tar man ju något från arbetsgivaren och i förlängningen kanske också kunderna.
  • Tukt
    Citronella skrev 2022-10-24 15:40:38 följande:
    Det är ingen här som nämner något om att stjäla. Din jämförelse funkar inte. 
    Jämförelsen fungerar så tillvida att idén om att den anställde ska få ta del av det företaget tjänar pengar på. 
Svar på tråden Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?