Tukt skrev 2022-10-24 07:16:54 följande:
Vad är det egentligen du argumenterar för här? Du har uppenbarligen stört dig på något i mitt resonemang. Retat upp dig på något. Men jag har svårt att se exakt vad, och då blir det svårt att diskutera. Speciellt när du får det till att jag hyser agg mot restaurangpersonal, vilket jag inte gör.
Och visst kan man få saker gratis, det har jag vl inte sagt något om. Jag har bara försökt nyansera det hela lite. Vilket andra också gjort som påpekat att om typ 20 personer ska äta gratis majoriteten av årets dagar så blir även det lite dyrt för den som äger restaurangen, caféet . Maten ska ju köpas och lagas. Den är ju inte gratis.
Är man däremot överens om att det är en del av lönen, så är det ju en annan sak.
Att du anser att det är samma sak som att bankpersonalen skulle ta med pengar hem.
Det är inte gratis att ha anställda, det kostar för restaurangen exempelvis måste de betala lön, försäkringar, semester, sjuklön mm maten blir en liten kostnad i det hela. De flesta restauranger jag jobbat på har personalmat.