Inlägg från: RenLuft |Visa alla inlägg
  • RenLuft

Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?

Hej,
    borde det vara självklart för anställda att få gratis mat, om man jobbar på en restaurang?

Många restauranger och caféer bjuder på sina anställda under rasterna. Men har inte denna möjligheten. Och det får man respektera. Men att ha sina åsikter, är också något man får respektera. Vad tycker ni? Även om man inte jobbar inom restauranger/café, så kanske man ändå har en egen åsikt om att det borde vara något självklart.

Det får ju många anställda att bli glada och motiveras till att göra bättre jobb. Man vill ju ha en personal som har en god service och kundbemötande. En anställd som får gratis mat under rasterna, blir ju kanske glad under arbetet.

Gratis mat åt anställda, om man jobbar på restaurang eller på café?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?
  • RenLuft
    mammatill6 skrev 2022-10-23 15:32:21 följande:

Har jobbat på många restauranger men endast nån gång varit med om gratis mat. Får man det ska den ju beskattad.

MsFry skrev 2022-10-23 15:34:21 följande:

"Bjuder" arbetsgivaren på måltider så ska den anställde förmånsbeskattas för det (vilket är krångligt för alla). Jag hade inte velat rodda med det som anställd. 

Jaha, det är så det ligger till?
    Hur funkar det, detta kände jag inte till, men det är ju rimligt, med tanken på att man köper trots allt in maten.

Men kan detta inkl gälla mat som har blivit över eller skall slängas?

• RenLuft
    callmepreggoornot skrev 2022-10-23 15:37:44 följande:

Har du koll på reglerna i detta? Det är ingen enkel ja eller nejfråga :D

Jag märkte det precis, haha... Tungan ute

Jag trodde det var rätt simpelt. Innan jag fick svar, så tänkte jag såhär: ''Det är ju bara ta en tallrik och ta det mat som finns ifrån buffé-baren''.
  • RenLuft
    Citronella skrev 2022-10-24 12:51:46 följande:

Att du anser att det är samma sak som att bankpersonalen skulle ta med pengar hem. 

Det är inte gratis att ha anställda, det kostar för restaurangen exempelvis måste de betala lön, försäkringar, semester, sjuklön mm maten blir en liten kostnad i det hela. De flesta restauranger jag jobbat på har personalmat.  

Mantrasina skrev 2022-10-24 15:44:08 följande:

Med samma logik borde jag som jobbar i vården få gratis medicin och/eller gratis vård. Spoiler: Det får jag inte. 

Hur kan det vara samma logik? Tillverkar du bland annat medicinen? Är medicinen ENBART för dig eller för sjuka? Medicin är ju lite annorlunda och detsamma med någon som jämförde bildelar och en ytterligare jämförde det med att ta pengar ifrån banken. Antingen har man inte förstått mig eller bara försöker göra sig till och ''hitta fel'', med olika jämförelser som din. Det är inte ''samma logik''.

Om mat har blivit förberett och tillagats. Vad skall man göra om gästerna har tagit sitt? Om maten ändå vid senare tillfälle kommer slängas, för att det blir över. Varför skall personalmat inte få existera? När restaurangen ändå gjort väldigt mycket mat. Och i varje mönster/dag, så blir jättemycket mat, som skall slängas. Så onödigt med slängd mat. Varför i sådan fall inte tillåta personalmat?
Svar på tråden Fri kost åt anställda som jobbar inom restaurang, café eller något annat ställe där mat finns på plats?