• Maggie1

Så ledsen - blir aldrig gravid

Har hängt och läst oändligt många trådar här på familjeliv men aldrig skrivit något, förrän nu. Ska försöka fatta mig kort.. 

När jag var 30 år bestämde jag och mitt ex för att skaffa barn. Månaderna gick och drygt två år senare och ca 26 misslyckade försök (aldrig ett + på stickan) så gick vi isär. Under denna tid gjorde vi en utredning där man undersökte livmodern, äggstockarna och äggledare med kontrastvätska och ultraljud samt blodprover. Fick kommentaren att det såg utmärkt ut där "inne" av läkaren. Blodprovet visade något höga värden på sköldkörteln tsh på lite över 4 så medicinerar med Levaxin sedan drygt 7 år. Spermaprovet var bra. 

Nu lever jag ihop med en annan kille som har ett barn sedan tidigare och vi har försökt skaffa barn sedan maj i år och jag har hunnit fylla 38 år. Men ingenting har hänt och jag är så himla ledsen. Hur kan livet vara så orättvist? ALLA runt omkring 

blir gravida och oftast på första första försöket. Det känns som att jag står på en tågperrong och tåg efter tåg går men jag blir kvar och det börjar bli ensamt. Pratar endast med några få vänner om detta men de kan inte förstå för de har inte varit i denna sits själva. Och i min vänskapskrets har de flesta småbarn/bebisar och i princip alla textkonversationer eller samtal handlar om barn...det gör så ont att hela tiden bli påmind om min egen olycka..

Min mens är hyffsat regelbunden (30-33 dagar) och jag har känner tydligt av ägglossningen med lite värk och ägglossningssekret i 2-3 dagar (har även bekräftat med stickor). Jag har ett normalt bmi och lever ett ganska sunt liv. Nästa steg är väl en ny utredning och ev behandlingar men vi bor långt från sjukhus och det är långa köer så känns väldigt tufft att ta tag i det plus att jag vet att processen är tung i sig.
    Vill gärna få ventilera med er som är i samma sits och även få veta om det är någon som vill bjuda på en solskenshistoria där ni varit i liknande sits men att det ändå tog sig...

Hoppas ni orkade läsa, kram till alla er som kämpar där ute 🌸
  • Svar på tråden Så ledsen - blir aldrig gravid
  • Maggie1
    Nova2 skrev 2022-10-22 12:21:26 följande:

Hej
    jag är i ungefär samma sits, mensen kom i morse så hoppet börjar tryta och det är dags att på allvar prata IVF med min partner. Försökt aktivt i snart två år och varit tillsammans i 5,5 år utan preventivmedel. Är inget fel på mig enligt alla undersökningar och hans spermaprov va bra. Testade Letrozol i nio månader men Inget resultat där heller. Blev gravid i våras men fick missfall v7 så vi hann inte ens få till något ultraljud utan missfallet började samma dag som vi blev inskrivna hos barnmorskan. Sökte då landstingsfinansierad ivf men pga missfallet får man söka först ett år senare, fast vi försökt så länge utan att lyckas innan? 

min partner har två barn sen innan så för honom är det inte lika stressande så jag kan känna mig väldigt ensam ibland. Är 37 år nu så man börjar känna att tiden inte riktigt räcker till heller snart. 

blev faktiskt också tipsad att prata med en homeopat men har inte gjort det än, men det kanske kan vara värt att testa det med när jag nog testat allt annat man kan testa själv. 

Tack för ditt svar ❤️  Även om det inte är någon rolig sits att vara så tröstar det faktiskt lite med att få kontakt med någon som sitter i samma situation.. Jag fick också min mens imorse och man blir ju såååå besviken...trots att jag aldrig fått se ett + så får jag ändå upp hoppet inför varje bim och analyserar symptom så det står härliga till. Beklagar ditt missfall, så brutalt livet kan var ibland alltså! Tycker det låter konstigt att ni ska behöva vänta ett år när ni totalt sett försökt såpass länge. Och brukar det inte vara att man försökt i 6 månader när man är över 35 🤔 eller det kanske är olika beroende på Landsting? Homeopat har jag funderat på men har nyligen börjat hos en med kinesisk akupunktur och hoppas på det bästa 🙈
Svar på tråden Så ledsen - blir aldrig gravid