• Anonym (Lina)

Svärmor påtvingad resa

Stå på dig nu angående resan. Det här kan bli punkten där allt ställs på sin spets. Stå på dig och så får du se hur reaktionerna blir hos killen och svärmodern. 

Min svärmor är en light-version av din och det var en lite liknande grej som vände den relationen till det bättre. Det som krävs är att din kille ser vad hans mamma håller på med. Hon har förmodligen hunsat honom och pappan hela hans liv. Han tror att det här är normalt beteende. Var beredd på att det kan bli tufft för honom att inse att vad hans mamma utsatt honom (och dig!) för. Stötta varandra i det här. 

Men det kräver som sagt att din kille kommer till insikt och vågar ta dig i försvar och säga emot lilla mamsingen. 

Sen undrar jag. Varför umgås du så otroligt mycket med hans mamma när ni inte kommer överens? Ni bor ju inte ens ihop du och killen. Jag har en bra relation till mina svärisar idag men blir alldeles matt vid tanken på att hänga med dem så mycket som ni verkar göra. 

• Anonym (Lina)

Och angående att säga svärmor om killens mamma, Mammalundgren och Mimmi. Det är 2022, inte 1922. Ni får nog bara tugga i er att både synen på parrelationer och språket har förändrats. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-10-24 11:32:28 följande:
    Nej.
    Man har inga svärföräldrar om man inte är gift.

Även om du tycker det.
    Såväl språk som normer förändras, även om du inte tycker om det. 
  • Anonym (Lina)
    Mammalundgren skrev 2022-10-25 06:07:12 följande:
    Intressant. Hur många gånger dejtar du någon innan du börjar kalla personens föräldrar för svärföräldrar? Måste man dejta eller räcker det att man är hemligt kär? Får man kalla vem som helst mamma? 

När man har ett fast förhållande. 

Svar på tråden Svärmor påtvingad resa