Inlägg från: Cocachins |Visa alla inlägg
  • Cocachins

BF Juli 2023

Hej, vad roligt, omtumlande och overkligt det känns. Jag plussade precis här idag på Äl+10 eller 11. Så det är väldigt tidigt. Men jag tänker att jag ska ändå våga mig på att gå med här ❤️ Det är vårt andra barn och denna gång tog det sig på 4 eller 5:e försöket (hade ett misslyckat försök med tajmingen). Jag väntar med att gå med i fb-gruppen men får jag ett tickande hjärtat här om några veckor så kommer jag! Så spännande! ❤️

1/7 T123, fjärde barnet
    1/7 Primula, andra barnet
    3/7 Brallans, andra barnet 
    4/7 Grumpy88, tredje barnet
    4/7 Malin845, andra barnet
    4/7 Sofian81, tredje barnet
    4/7 Piah91, första barnet
    10/7 Mamman8212, fjärde barnet
    11/7 Medioker, tredje barnet 
    16/7 Cocachins, andra barnet
  • Cocachins
    mamma8212 skrev 2022-11-01 09:03:01 följande:

Hur gör ni med vitaminer? Jag har inte ätit folsyra eftersom detta var så oväntat, men har börjat nu. Äter ni gravidvitaminer också? Eller bara vitaminer för gravida? Jag har glömt hur man brukar göra 🙈

Jag äter normalt d-vitamin och b-komplex. Nu har jag lagt tills apotekets gravid vitaminer och de innehåller bla folsyra. Hon på apoteket sa även man ska äta omega3 men det har jag inte gjort hittills. Sista jag var gravid fick jag dåliga järnvärden väldigt snabbt och nu har jag redan haft problem med yrsel så kanske borde köpa det och se om det hjälper.. 
  • Cocachins

Hej, hur mår ni andra? Jag hade väldigt kraftigt illamående förra graviditeten och det har ännu inte kommit något sådant vilket jag är tacksam för, är nog för tidigt. Men jag känner mig så slut, har kanske också haft lite mycket runtomkring mig sista tiden. Så måste t det lite lugnt. Men jag känner mig yr på ett vis jag inte brukar ha och så känner jag mig ?gråtig? och känslomässig. Känner ni andra något?

• Cocachins

Usch så så jobbigt Brallans, blir ledsen för din skull oron, det onda berg och dahlbanan ❤️ Måtte dagarna gå fort till på fredag och du får ett bra besked ❤️

?????-

Jag har några helt andra frågor också som nån i gruppen kanske kan svara på? Jag försökte googla med det skyltas ju inte direkt med priset och är inte helt lätt att få tag på tid för den delen heller. Jag tänkte göra ett utökat NIPT och då tittat på mammaproffsen i Alby, Sthlm. Någon som varit där, är det bra? Eller vill rekommendera nått annat? Sen är det så att man för att kunna göra NIPT måste ha gjort ett privat tidigt ultraljud. Vart gör man detta  i Stockholm och vad kostar det, jag ringde ett ställde nu och de tog 700kr, tyckte det var mycket? 

• Cocachins
    Sofian81 skrev 2022-11-02 11:00:01 följande:

Lillahusets, jag känner precis likadant. Det känns osannolikt att man skulle ha sån tur att detta går vägen. Jag  har dessutom aldrig haft missfall tidigare så har börjat tänka att sannolikheten då är större för det denna gång, så dumt!
    Analyserar symptom och blir orolig för minsta lilla förändring mot att må lite bättre en stund. Tänk om man istället kunde använda tiden åt att glädjas för att man trots allt är gravid? Glad

Att du aldrig förut haft missfall minskar snarare risken för att du skulle få det. 
  • Cocachins

Hej, 

Ni som har gjort VUL i ca vecka 7 förut, vad kan man förvänta sig att se? Ser man något alls eller är det bara som en rund skugga? 

Jag gjorde inget VUL i min första graviditet. Därrmot gjorde jag KUB-ultraljud vilket är valfritt vilket väl är ca i vecka 12-13 om jag minns rätt. Däremot det ska gör är ju RUL alltså rutinultraljud och det är väl ca i vecka 18 kanske? 

Jag har bokat ett VUL nu i vecka 7 och det beror enbart på att jag ska göra ett NIPT test direkt i vecka 12 (hoppar troligen över KUB denna gång). NIPT är dyrt och man får bekosta själv, det är ett blodprov. Jag gör det pga förra gången fick jag en så pass hög sannolikhet på KUB att vi ändå valde att göra NIPT och vill inte gå igenom den stressen och väntan igen. 

Men hur som helst, vad kan man egentligen förvänta sig att se i vecka 7? Kan man tex se ett tickade hjärta?

• Cocachins

Hej, några fler än jag som känner att det vore skönt att ha några att chatta med anonymt ett tag till? Jag är inte helt redo att gå med i en fb grupp ännu. Om så är fallet skulle vi tex kunna starta en ny grupp här eller så kör vi på i denna anonymt tills man är redo för fb gruppen?

Jag har haft en jobbig sista vecka. Jag känner att hormonerna flödar och jag har som en ångests i hela kroppen, mycket tror jag för att jag är så trött. Får tankar som att; ju ska jag orka detta osv., vilket öka på ångesten. Hade sånt fruktansvärt illamående i förra graviditeten och nu när lite illamående börjar smyga såg på får jag typ panik. Kräktes otroligt mycket sist fram till typ vecka 22. Jag skulle säkert behöva ta det lugnare just nu men jag hittar inte dit, tex har jag sovit väldigt dåligt på slutet mycket pga att jag har en stark växtvärk som väcker mig på nätterna och har haft huvudvärk. Växtvärken är som en kraftig mensvärk och de gör som sagt så ont att jag inte kan sova, inatt mådde jag illa av värmen och har fått ta Alvedon. Allt detta sammantaget stressar mig just nu. Barnet är planerat och mycket övertänkt, ändå får jag känslor dom herregud vad har jag gett mig in på. Finns det någon mer som kan relatera? 

• Cocachins

Hej, till alla er som redan har ett barn. När tänker ni berätta för ert/era större barn att de ska få ett syskon? 

I och med att det är jul snart hade det varit kul att berätta för våra föräldrar och familjer om graviditeten då. Men det känns superfel för mig att berätta för familjen utan att först ha berättat för vår dotter som är 3.5 år och förstår typ allt. Kommer vara i vecka 9+4 när vi gör tidigt ultraljud. Är det helt fel av oss om vi berättar för henne efter det om vi ser ett tickade hjärta då?

Ska samtidigt göra nipt i vecka 14+0 och sen kanske det tar två veckor till att få resultatet, så är vi i vecka 16. Så sent kommer jag inte kunna hålla det oavsett?

Har dessutom börjat må illa nu.. och ska spendera massa tid med familjen och bo ihop i jul. 

Hur gör ni? 

• Cocachins

Hej, jag är i vecka 7+5 och har idag fått bruna flutbringar, dvs gammmalt blod? Ser typ ut som i början eller slutet på mensen. det känns inte alls bra. Det faktum att jag inte alls mått illa så som i min första graviditet bidrar ju nu till oron. Har inte varit orolig fram tills idag, men nu känner jag mig inte optimistisk. varit i kontakt med mvc och gynakuten men ska bara avvakta? vill ju komma in på ett VUL, men det funkar inte så alltsp? Vad krävs för att få ett tidigt ultraljud? Att man blöder mera? Hur hade ni gjort i mitt läge, betalar man privat? 

• Cocachins
    mamma8212 skrev 2022-12-03 09:33:34 följande:
    Jag har hade både bruna och rosa flytningar i flera veckor i början. Har det fortfarande ibland i vecka 9. Har gjort ul och där finns ingen hittad anledning till varför det är så. Mina symtom är också minskade sen ett tag tillbaka men allt ser ok ut :)
    Tack för ditt svar ❤️ Jag känner mig riktigt nere idag vill bara dra täcket över huvudet och stanna här. Tror inte på min graviditet längre, skulle vilja ha ett svar att förhålla mig till. Ååh och så känns vägen så ofantligt lång till ett syskon nu om inte detta blir något, att börja om osv osv kommer tappa minst ett halvår om den ens blir.. suck deppig idag som sagt.. 
Svar på tråden BF Juli 2023