• Anonym (Jag)

Måste man göra vul?

Läste att om man har koll på sin cykel och när man blev gravid så behöver man inte det, men enligt hon jag pratade med i telefon stämmer inte det.

Någon som vet?

• Svar på tråden Måste man göra vul?
  • EpicF

Nej  man måste inte det. MVC-besök under graviditeten är helt frivilligt och man kan avstå helt. 

• Anonym (Jag)
    EpicF skrev 2022-10-20 12:55:17 följande:

Nej  man måste inte det. MVC-besök under graviditeten är helt frivilligt och man kan avstå helt. 

Vid abort alltså. Tråden ligger i den kategorin, men tänkte inte på att förtydliga i ts också.

• BuoBä

Det låter konstigt, eller i alla fall ovanligt, att det skulle vara rutin med VUL.
    I många landsting får man tigga sig till ett tidigt VUL (eller UL). Eller gå privat - om det finns någon klinik inom rimlig avstånd - och betala för det själv. Så för de allra flesta är KUB första gången de gör den typen undersökning. Och de som inte gör KUB får vänta ända till RUL.

• BuoBä
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-20 13:00:46 följande:

Vid abort alltså. Tråden ligger i den kategorin, men tänkte inte på att förtydliga i ts också.

Ah ok, det syns dåligt på mobil.
    Då vill de nog göra det ja, för att vara säkra på att man är i rätt veckor för fri abort. 
  • EpicF

Vid abort kan mam behöva det för att fastställa exakt hur mångt man är gången.

• Anonym (Jag)

Jag vet 100% när jag blev befruktad. Räcker det inte att de känner var livmodern är? Vill verkligen inte göra vul.

• Anonym (Standard)
    BuoBä skrev 2022-10-20 13:05:30 följande:

Det låter konstigt, eller i alla fall ovanligt, att det skulle vara rutin med VUL.
    I många landsting får man tigga sig till ett tidigt VUL (eller UL). Eller gå privat - om det finns någon klinik inom rimlig avstånd - och betala för det själv. Så för de allra flesta är KUB första gången de gör den typen undersökning. Och de som inte gör KUB får vänta ända till RUL.

Det är standard att göra VUL vid abort i alla regioner, dels för att veta hur långt gången kvinnan är så de vet vilken metod som ska användas men också för att kolla att det inte är utomkvedshavandeskap. Det är inget man behöver tigga till sig. 
  • Anonym (Standard)
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-20 13:09:26 följande:

Jag vet 100% när jag blev befruktad. Räcker det inte att de känner var livmodern är? Vill verkligen inte göra vul.

De måste veta om det är ett utomkvedshavandeskap också, så nej det räcker inte att veta när du blev gravid. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Standard) skrev 2022-10-20 13:20:40 följande:
    De måste veta om det är ett utomkvedshavandeskap också, så nej det räcker inte att veta när du blev gravid. 

Men jag läste som sagt att det inte ska vara obligatoriskt...

• Anonym (Signatur)

Oavsett om du vet till 100% när du blev befruktad så kan du inte veta om det är tex utomhavande kved.  Därför behövs det göras ett VUL. 

Men varför inte ta kontakt med kvinnokliniken (du vill ju ändå göra abort) och prata med dom om att du inte vill göra vul och ta det där ifrån?

• EnAnonumius
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-20 13:22:11 följande:

Men jag läste som sagt att det inte ska vara obligatoriskt...

Men om man gör VUL, så kan de säkerställa om du har utomkvedshavandeskap eller inte..

Vid utomkvedshavandeskap så blir det svårt med en medicinsk abort.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Jag)

Men de kollar ju inte för utomkveds när man ska behålla, så vad är skillnaden? Det upptäcks ju ganska snart ändå... Borde det inte vara upp till mig att avgöra det?

• Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-20 13:54:44 följande:

Men de kollar ju inte för utomkveds när man ska behålla, så vad är skillnaden? Det upptäcks ju ganska snart ändå... Borde det inte vara upp till mig att avgöra det?

Utomkveds betyder ju att fostret inte sitter i livmodern och då kan du behöva opereras, så det är väldigt viktigt att veta. 

VUL är inte jobbigt alls att göra, det är som vilken annan undersökning som helst. Jag var till och med förvånad hur chill jag var första gången. Fokus kommer att vara på skärmen och inte på dig om det är det du tycker är jobbigt :)
  • Anonym (Jag)
    Anonym (F) skrev 2022-10-20 14:01:43 följande:
    Utomkveds betyder ju att fostret inte sitter i livmodern och då kan du behöva opereras, så det är väldigt viktigt att veta. 

VUL är inte jobbigt alls att göra, det är som vilken annan undersökning som helst. Jag var till och med förvånad hur chill jag var första gången. Fokus kommer att vara på skärmen och inte på dig om det är det du tycker är jobbigt :)

Jag har gjort det tidigare, samt vanliga gynundersökningar.. Jag klarar inte av det, får panikattacker varje gång.

• LFF
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-20 14:07:15 följande:

Jag har gjort det tidigare, samt vanliga gynundersökningar.. Jag klarar inte av det, får panikattacker varje gång.

Då får du kontakta kvinnokliniken (eller vad det kallas i din region) och säga det och sen får ni tillsammans bestämma hur ni ska göra. 
  • Anonym (F)

Okej, låter jobbigt :/ Tycker att du ska ringa och berätta det för dom. Du kan alltid ha med dig en person som står bredvid och ibland finns det en "duk" man kan lägga över benen om det känns jobbigt. Du kan inte ta något lugnande innan också om du tycker det är riktigt jobbigt? 
  • Anonym (Livia)

Bästa alternativet för dig torde ju vara att prata med dem på kliniken du ska göra abort, förklara din situation och komma fram till en lösning som fungerar för alla parter. Den du pratade med i telefon kanske bara vet "standardproceduren" och du kan behöva prata med någon som är mer insatt över hur ni kan göra i just ditt fall. 
  • Yllop
    Anonym (Jag) skrev 2022-10-20 13:09:26 följande:

Det finns patienter som ljuger. Jag säger inte att du gör det, men för att välja rätt abortmetod måste vården veta exakt hur långt du är gången.

• Anonym (Gravid)

Helt frivilligt 
    Där jag bor erbjuder de inte vul om man vet sista mens m.m och relativt säker. 

• Anonym (S-G)

Var läste du det?
    Jag kan förstå att de måste fastställa hur långt gången man är så det inte blir onödiga komplikationer.

Svar på tråden Måste man göra vul?