Inlägg från: Anonym (lost) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lost)

Tappat känslor sen jag blev gravid

Åh vad det tar emot att skriva detta. Jag förstår inte hur det blev så här och jag vill för allt i världen lösa det. Jag och min man var tillsammans i 1,5 år innan jag blev gravid. Det var oplanerat men vi blev glada. Jag har haft en stark bebislängtan sen unga tonåren. Vi bestämde oss för att behålla direkt jag plussade och det var perfekt timing för vi hade precis köpt en trea. Under hela förhållandet var jag intensivt kär. Nyförälskelsen la sig aldrig och vi båda ville vara med varandra 24/7 och vi hade sex i princip varje dag. 

När jag blev gravid visade min man direkt att han kommer bli en underbar pappa. Han vill dagligen känna på magen, fåna sig och låtsas prata med bebisen, började skämma bort mig och åka ut mitt i natten för att köpa godis om jag blev sugen på det. Osv. Jättefin. 

Men jag är inte alls lika kär i honom längre. Jag saknar honom inte när han är ute, blir snabbt varm och irriterad när han ska gosa och kramas, blir illamående direkt om han t.ex. råkar ha dålig andedräkt på morgonen, jag är aldrig kåt och känner mig bara så förvirrad. Jag känner mig som ett djur vars kropp äntligen fått vad den strävat efter och nu bara bryr sig om sin kommande unge. Helt ärligt känns det exakt så. För jag kan inte förstå hur jag annars började tappa känslorna i ca v. 5. Nu är jag i v. 18 och känner mig förtvivlad. Jag vägrar ge upp den här underbara relationen bara för att jag blivit gravid och fått några konstiga hormoner som spökar. Jag skulle garanterat ångra mig extremt mycket. Vi har det så fint tillsammans och han kommer bli den bästa pappan någonsin. Så just nu försöker jag bara låtsas som ingenting och stänga ute dessa hemska känslor. Jag försöker bara tänka på alla hans bra sidor och intala mig att detta går över när graviditeten är slut. 

Är det någon fler som känt så? Vore så skönt att få ventilera med nån som haft det likadant. 

• Svar på tråden Tappat känslor sen jag blev gravid
  • Anonym (lost)
    Anonym (Been there) skrev 2022-10-20 07:56:02 följande:

Det var samma sak för mig under min sista graviditet. Jag tyckte att min underbara sambo var vansinnigt irriterande, retade mig på allt han gjorde och tvivlade på allt. I mitt fall var det en graviditetsdepression och gick över efter typ tre månader. Jag tror det är ganska vanligt att känna så här, hormoner kan ställa till en hel del. Försök att hålla ut, förhoppningsvis går det över snart ❤️

Oj, att det kan vara en graviditetsdepression har jag aldrig tänkt på. Skönt att höra att det släppte snabbt för dig och att det är övergående ❤️
  • Anonym (lost)
    Anonym (Tyra) skrev 2022-10-19 22:45:45 följande:

Har aldrig varit där, men det låter garanterat som hormoner. Min första tanke är: invig din partner i känslorna! Du behöver ju inte skriva honom på näsan om morgonandedräkten men var lite skämtsam, benämn att du blir varm etcetera så kanske det släpper. Ni har alla förutsättningar att skapa en fin familj! 

Det känns så hemskt att säga till honom att jag tappat känslorna för jag är rädd att det i sin tur kommer få honom att fundera och ifrågasätta relationen. Det kommer han säkert inte göra men han blir säkert ändå ledsen av att jag inte uppskattar honom som jag gjort förut..
Svar på tråden Tappat känslor sen jag blev gravid