Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)

KillBill skrev 2023-09-09 09:50:34 följande:

Det här är bra journalistik. SVT avslöjar hur SDs Oscar Sjöstedt och KDs Ebba Busch försöker vilseleda svenska folket om drivmedelspriserna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skatten-pa-bensin-och-diesel-sanks-har-ar-allt-du-behover-veta

I morse sjönk alltså dieselpriset med ca 4,30 kr pga lägre reduktionsplikt. Det är dessutom inflationssänkande eftersom de flesta transporter i samhället, till livsmedelsaffärer och liknande, sker med dieseldrivna fordon.

Man förstår att vänstern gjorde ett stort nummer av att klaga på att priserna inte sjönk under 2023, de passade på när de kunde klaga. Regeringen levererar, vilket är utmärkt. Hur mycket en (s)-(mp)-regering skulle ha höjt skatterna med kan vi bara spekulera kring.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-01-30 12:13:35 följande:
    Senast Sverige värderades som lika korrupt som nu var för 10 år sedan under den förra M ledda regeringen..
    Om du hade brytt dig om att läsa mer än rubriken på de länkar du postar i din iver att skylla allt ont på denna jord på det faktum att vi har en borgerlig regering så hade du sett att (s)-utredningen alltså inte var inriktad på korruption inom det offentliga utan skulle koncentrera sig på verksamhet som drevs av privata bolag.

Tyvärr kan jag inte hitta någon förklaring till Sveriges resultat hos Transparency International, så som Freedom House redovisar för varje land, men av deras rapport (CPI-2023-Report.pdf (transparencycdn.org ) framgår att Sverige sticker ut med att ha tappat 7 poäng i sitt resultat sedan 2015. Enligt Kill Bill är detta tydligen nuvarande regerings fel, helt oaktat vilka som hade makten 2016-22.

Tröttsamt. Hur svårt kan det vara att posta kritik som faktiskt har litet substans? Att ropa "vargen kommer" gör ju bara att man slutar lyssna. Det är kontraproduktivt för den tes du vill driva, att du vill ha en annan regering.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-01-30 14:57:11 följande:
    Även när korruption återfinns inom det offentliga är den ofta kopplad till det privata näringslivet. Landets statsminister Ulf Kristersson  sålde ut hemtjänst och förskolor i Stockholm för en spottstyver (drygt 3 miljoner kronor)  trots att verksamheten var värderad  till mer än 80 miljoner kronor. Landets justitieminister blev ertappad med försöka kringgå lagen för att kunna ta emot anonyma donationer från det privata näringslivet.  Det handlar om tjänster och gentjänster..

www.dn.se/ekonomi/utforsaljningar-med-miljonrabatt/

www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ger-gunnar-strommer-tre-tips-om-indirekta-stod-till-moderaterna
    Jaja, jag försökte åtminstone hjälpa dig...
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-01-31 08:42:54 följande:
    Mentat skrev 2024-01-30 16:50:44 följande:
    Jaja, jag försökte åtminstone hjälpa dig...
    ...att det var du som förstått vad som stod i tidningsartikeln. 
    Tja, vi är åtminstone överens på en punkt. Flört
    Kärnan i mitt inlägg ignorerar du dock fortfarande så jag ger väl upp mina försök att hjälpa dig.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-03-08 09:01:42 följande:
    Det kommer mycket lögner från högern just nu. I går påstod t.ex. den moderata finansministern att moderaterna har krävt Natomedlemskap i 20 år.  Men webben glömmer aldrig..
    Moderaternas valmanifest 2002 "Frihet för Sverige" säger "Ett svenskt medlemsskap i Nato är ett naturligt steg på den väg mot utökat säkerhetspolitiskt samarbete som varit Sveriges under det senaste decenniet"

Exakt vem som ljuger kan var och en själv fundera över.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-03-08 14:36:50 följande:
    Vi kan konstatera att 10 år senare så ville M inte gå med i Nato. Det sammanföll efter moderaternas nedmontering av försvaret och efter det att moderaterna förklarat att försvaret var ett särintresse..
    Nej visst, (m) ville inte ta strid om saken utan ha en bred uppslutning innan ett Nato-medlemskap skulle bli aktuellt. Det hindrar inte att (m) som enskilt parti var för Nato för 20 år sedan.
    Kriget i Ukraina ändrade situationen så att (m) ville ansöka om medlemskap vid en valseger även utan (s) godkännande. Då ändrade sig (s) och slapp Nato som en valfråga, säkert smart ur deras synvinkel. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-03-08 17:54:08 följande:
    Försök inte. S ändrade inställning till Natomedlemskap efter det att Ryssland anfallit Ukraina. 
    Suck. Exakt vilken händelse tror du gjorde att (m) ville ansöka om medlemskap vid en valseger även utan (s) godkännande?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)