-
Det svenska sjukvårdssystem hade problem långt innan pandemin. En invandring som varit större än utbyggnaden av vårdresurserna har inte gjort saken bättre. Men att bara ösa pengar över ett problem utan att ha en fungerande plan löser inga problem. Så hur ser planen ut?KillBill skrev 2024-01-15 15:41:40 följande:Har du verkligen inte inte noterat att Sverige under denna period drabbades av århundrades värsta pandemi, en pandemi som var ytterst krävande för hela sjukvårdssystemet och som fortfarande sätter spår inom svensk sjukvård?
-
Fler innevånare på kort tid utan att sjukvården byggt ut i samma takt leder till att vårdens resurser inte riktigt räcker till. Dina spekulativa insinuationer om att invandringen tagit resurser från vården är bara dina egna spekulationer.Padirac skrev 2024-01-18 21:35:16 följande:
Försöker du påstå att invandringen har tagit resurser från vården?
Inte enligt mig utan enligt Public Service som har rapporterat om sjukvårdens problem i många år.Padirac skrev 2024-01-18 21:35:16 följande:Du skriver att svensk sjukvård hade problem innan pandemin. Vilka problem menar du och vilka problem hade sjukvården under pandemin enligt dig?
-
Nix, det är en produkt av dina egna fördomar.Padirac skrev 2024-01-18 22:03:14 följande:Så du skriver att det är är invandringen som skapat sjukvårdens problem?
-
Ja men jag tvivlar på att du förstår förklaringen.Padirac skrev 2024-01-20 16:55:44 följande:Har du någon ide eller något påstående om vad vårdens resursbrist beror på?
Kort uttryckt så kommer kostnaderna för offentlig verksamhet att över tid öka mer än vad det möjliga skatteuttaget gör. En snabbt ökande befolkning gör att problemen accelererar eftersom ledtiderna för samhällsplaneringen är långa. -
Över tid har inte med framtiden att göra utan innebär bara att tiden är en faktor. Tänk en graf som visar kostnader över tid. Det spelar ingen roll vilket årtal man sätter som noll.Padirac skrev 2024-01-23 21:48:34 följande:Så ja, du har rätt, jag förstår inte varför du påstår att det i framtiden - eller över tid som du skriver - inte kommer att vara tillräckliga skatteuttag och att du menar att det IDAG är skälet till krisen i vården.
-
Jag förstår att du inte har någon naturvetenskaplig bakgrund så jag skall försöka ta det så enkelt som möjligt. Du behöver inte titta på framtiden utan kan titt på den historiska utvecklingen. Börja med att rita en graf från säg 1960 tills idag. Då har du en modell som du kan använda för att spåra vad som hänt fram tills idag.Padirac skrev 2024-02-01 19:01:14 följande:Skatteuttag i framtiden kommer att påverka vården i framtiden. Skatteuttag idag kommer att påverka vården idag och i framtiden. Skatteuttag i framtiden kommer inte att påverka vården idag.
-
Nix det har jag inte men uppenbarligen saknar du en bakgrund inom naturvetenskap eftersom du inte förstår hur man studerar ett förlopp över tid.Padirac skrev 2024-02-05 18:40:36 följande:Nu förstår jag att du inte har någon som hellst anining om vilken utbildningsbakgrund andra trådeltagare har och istället drar fram påståenden ur r*ven
-
Vilket är en feltolkning som sannolikt beror på att du saknar naturvetenskaplig bakgrund.Padirac skrev 2024-02-09 18:50:43 följande:Det är inte begreppet 'över tid' som är problematiskt i ditt påstående, det är att påståendet behandlar framtiden som redan existerande.
-
Så du uttalar dig tvärsäkert om data som du varken sett eller vet något om. Tja jag antar att det tillsammans med att du inte förstår begreppet "över tid" säger oss allt vi behöver veta.Padirac skrev 2024-02-13 19:23:17 följande:
Det går inte heller att dra de slutsatser du gör av den i data du har.
-
Att inte kunna välja mellan en senildement ledare för den enda supermakt som skulle kunna ha en återhållande inverkan på de kinesiska anspråken på Taiwan och en dokusåpadeltagare som vill bli president är att inte kunna välja i en lose-lose situation.KillBill skrev 2024-03-02 08:14:37 följande:
Det här är helt sanslöst. Jimmie Åkesson kan alltså inte välja mellan Trump och Biden som president.
-
Ett system där ett skattehöjarparti inte längre kan smita undan från att själva betala skatt borde applåderas av alla som vill se mer pengar till vård och omsorg.KillBill skrev 2024-03-02 08:53:24 följande:
Det är nog första gången som någon till höger har applåderat en skattehöjning men det beror förstås på att skattehöjningen är riktad mot en politisk motståndare.
-
När S får makten skall de hämnas för att de måste betala skatt....KillBill skrev 2024-03-02 08:53:24 följande:Vi får väl se vad som händer när S får regeringsmakten nästa gång. Det kommer inte inte förvåna mig om det kommer tillsättas utredningar kring reglering av anonyma donationer till politiska partier (något som skulle drabba partier som M, KD, L och SD hårt) och dessa partier kan då komma att ångra den boll som de satte i rullning.
Saknar S all form av moralisk kompass? -
Det är inte den sittande regeringen som tvingat socialdemokraterna att utnyttja systemet för att sko sig själva och slippa betala skatt. Detta samtidigt som de (S) vill höja skatten för alla andra.KillBill skrev 2024-03-02 21:36:01 följande:
Det är den sittande regeringen som visat sig sakna moralisk kompass i denna fråga och det har även flera borgerliga ledarsidor kommit fram till. När det gäller anonyma donationer så minns du kanske att justitieminister Gunnar Strömmen försökte få en anonym donator att bryta mot lagen? Det har också visat sig att Sverigedemokraterna vägrar att ställa upp på den transparens som alla andra partier ställer sig bakom så visst är detta ett område som behöver regleras bättre än idag.
-
Förra gången skulle världen gå under om Trump blev vald till president. Den här gången kommer Trump, om han blir vald, att nöja sig med att rensa ut meningsmotståndare. Det verkar som ångan håller på gå ur Trumpmotståndet.KillBill skrev 2024-03-03 10:41:21 följande:Den här artikeln borde du, Jimmie Åkesson och alla andra som tycker det är svårt att välja mellan mellan (de mest sannolika) presidentkandidaterna Trump och Biden läsa.
www.dn.se/varlden/har-ar-trumps-plan-efter-valet-2024-hotar-demokratin/
Sen förstår jag inte varför de som är besatt av Trump har så låg tillit till den amerikanska konstitutionen. -
Skattepengar bör inte användas för att skapa en artificiell efterfrågan på bilar. Det oavsett hur bilarna drivs.KillBill skrev 2024-03-03 15:14:21 följande:Jag Tror att det hade varit klokare att stimulera elbilsförsäljningen i stället för att driva en politik som gjort elbilar dyrare och fossilfria bilar billigare.
Vill vi göra något åt utsläppen från bilarna (och då inte bara när de körs) så är det effektivaste sättet att förbjuda privatbilism där det finns kollektivtrafik. Men det vinner man varken val eller godhetspoäng på. -
De svenska socialdemokraternas tvärvändning i NATO frågan och den framstressade NATO ansökningen var verkligen inte imponerande.KillBill skrev 2024-03-07 21:39:16 följande:Ja den svenska Natoprocessen har inte imponerat på någon. Socialdemokraterna i Finland lyckades se till att Finland blev medem i Nato nästan 1 år tidigare än Sverige..
-
Hade det handlat om säkerhetspolitiska överväganden hade socialdemokraterna inte behövt vända på en femöring. Visserligen verkar det som om S aldrig ser något komma men den geopolitiska situationen förändrades inte över en natt.Padirac skrev 2024-03-08 21:22:38 följande:Henke81 skrev 2024-03-08 21:07:37 följande:Det var en pinsam men framförallt tragisk uppvisning i vilsenhet framför en öppen ridå.
För de som inte känner till eller anser att geopolitiska säkerhetsöverväganden är viktigare än att framstå som imponerande framstår säkert inläggen ovan som imponerande -
Vilket diskuteras i tråden "Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less!"KillBill skrev 2024-03-10 11:12:58 följande:Det får mig osökt att tänka på när den moderatledda alliansen med M/KD/L/C avskaffade den allmänna värnplikten och när det moderatledda alliansen konstaterade att försvaret var ett särintresse bland många andra. Det är är inte särskilt många år sedan..
www.familjeliv.se/forum/thread/64667215-alliansens-forsvarspolitik-suger-jag-ar-sa-jakla-less/1