Har du förtroende för regeringen (efter 18 oktober 2022)
Nej, det har jag inte. Att Polisen, forskare och annan expertis uttalat sig tydligt negativt mot flera av deras förslag tycker jag talar sitt tydliga språk. En regering som går emot forskning och yrkesmänniskors sedan länge beprövade erfarenhet är skrämmande. Påminner rätt mycket om Trumps faktaresistens. SD och KD ser jag som ett direkt hot mot både klimat och demokrati.
Den 1 Januari 2015 tillsätter Stefan Löfven Dan Eliasson som ny rikspolischef.
Eliasson är känd för att vilja spy på Åkesson, inleder en stor omorganisering av hela polisverksamheten. Eliasson är inte utbildad Polis, han är socialdemokratisk ämbetsman och statssekreterare. Omorganisationen öka med 40 miljarder årligen. ändå ökar det rekord i dödsskjutningar i Sverige.
Att öka antal poliser har misslyckats, det har även fått ett eget namn "bluewashing" där man lyfter fram att endast 36% nyanställda faktiskt är poliser.
Enligt polisens egna årsredovisning jobbar fler med personalfrågor o kommunikation än som områdes poliser.
Ut över detta har ansöknings kraven minskat, 2014 fysiska krav minska, följt av att man sänkte IQ krav 2016. Begåvningstest enligt polis har en skala på 9, en normalbegåvad person hamnar på fem eller sex på testet, kravet har legat på minst en 4 i test för att bli polis, man sänkte sedan krav till en 3:a.
Nu i Januari plockades krav på gymnnasiebetyg i historia bort och man sänkte IQ kravet igen nu i Maj, till och med Aftonbladet larmar "Polisaspiranter kan inte ens tanka bilen" sedan finns aspiranter som blivit godkända, där kollegan fått slås för sitt liv utanför o aspiranten har lås in sig i polisbilen under tiden. Där man utgör en direkt fara för sina kolleger.
-
?Polisaspiranterna kan inte ens tanka bilen?De kan inte öppna motorhuven på polisbilen.
De har så begränsade kunskaper i att tala och skriva svenska att de inte kan genomföra en enkel avrapportering.