• Anonym (TS)

Slutat älska

Hur vet man om man har slutat älska sin man? Vi har varit gifta länge och bråken och irritationsmomenten har hoppat sig de sista åren. Jag känner mig bortvald av honom. Som att han kan rädda oss sen, lyssna på mig sen, hitta på saker sen. Allt vi gör är att driva familjen AB. och nu börjar jag känna att jag inte vill mer. Kan leva platoniskt med honom. Han är världens bästa pappa och snäll som få. Men vi har inte roligt, vi prata inte med varandra annat än om schema o barnen typ. Men skulle vi skilja oss blir jag sjukt ensam. Vill hitta tillbaka men vet inte om det går.

• Svar på tråden Slutat älska
  • Anonym (TS)

Tack alla som svarat. Jag vet att det här är vanligt. Men ändå inget som pratas om i de kretsar jag umgås iaf. Jag vet inte vad jag tycker, skiljas nu eller när barnen är vuxna (om det är dit vi kommer). Våra liv kretsar kring barnen och deras aktiviteter. ibland kan jag känna om allt blir enklare då när barnen är vuxna kan man gå vidare då med varandra? Eller sitter de här åren som en tagg i mig? Min man vill vara gift med mig, vi har pratat och pratat. Eller jag har pratat och pratat. Han säger han ska se mig att han förstår. Men inget händer och jag känner mig ensam. Kanske ställer jag för höga krav. Vi är rätt olika som personer men de första 15år av relationen funkade det ju men nu känns det som vi är för olika.

• Anonym (TS)
    Anonym (been there) skrev 2022-10-21 15:07:41 följande:

Vi har ju som sagt en lång historia tillsammans.
    Ovanpå det är hon en mycket bra människa.
    Det var väll det enda positiva i att vi gick kvar i det döda äktenskapet. 
    Den första ilskan hann lägga sig och man kom till insikt utan att bära agg mot  varandra.
    När man var mitt i det kunde man i stundens hetta känna: vad är hennes problem, jag gör allt för henne, saker som hon vet att jag inte tycker om att göra men ändå gjorde för hennes skull. Sen gör hon inte ett skit för min skull. Det var inte så att jag bad henne att göra något helt sjukt utan vad många andra skulle kalla vanilj/basic sex.
    Samtidigt sa mitt bättre vetande att jag har innerst inne vetat hur hon är sedan starten av vårt förhållande och kan inte lasta henne för att jag inte bröt tidigare utan istället levde i en fantasivärld att saker skulle bli bättre.

Hur går det för dig? Har ni liknande problem med 2 historier eller din man visar inga känslor av annan anledning?

Tack för att du delade med dig. Du har helt rätt i det du skriver. vi har två olika historier och två olika kommunikationsstilar. Även i vårt förhållande så var det stereotypt han ville ha mer sex Än mig. När vi började hamna på glid så började jag använda sex som maktmedel? det har absolut inte lett till någon förbättring Och helt fel hanterat av mig såklart.
  • Anonym (TS)

Tack alla ni som svarat. Jag tar till mig allt ni skriver. Kanske är det här första steget mot separation samtidigt som jag insett av den här tråden att jag inte är redo att ta det steget. Jag behöver försöka en gång till. På ett annat sätt än tidigare. Hur vet jag inte. Inte heller om det ger resultat. Jag har rätt länge lagt över ansvaret på mannen. Att jag gjort så mycket så nu är det hans tur. Men han gör på ett annat sätt än jag vill. Men som sagt, en gång till ska jag ge det här ett rejält försök. Sen hoppas jag inte att han och jag hamnar i att bara försöka och försöka och aldrig våga ta ett annat steg för är det något jag lärt mig med åldern är det att livet är kort. 

• Anonym (TS)
    Anonym (been there) skrev 2022-10-21 18:02:16 följande:

Hej TS, tycker det är klokt att ge det så må chans ni kan så att ni vet att ni testat allt.
    Ett tips från mig som jag önskar att vi gjort innan det var försent är:

Först måste ni kunna se till att ni kan leva som goda vänne/bästa vänne. är ni det så vet ni att det finns att bygga på.
    sen tycker jag att ni sätter er ner och pratar om ert förhållande. Sen lägger ni allt ont blod åt sidan och väljer 3 absolut måsten vardera som ni behöver för att må bra. 

tittar sen på er respektives 3 måsten. Ha en överläggning mer er själva, kan jag uppfylla min partners 3 måsten. Viktigt att ni är 100% ärliga mot er partner och er själva. Inte bara säga ja för att komma vidare. 

Är svaret ja från bägge måste ni lova varandra att respektera och efterleva er partners 3 måsten utan undantag. Då tror jag att man har en helt annan grund att stå på och man vet vad man säger ja till.

Är svaret nej ska ni självklart försöka ändå om man vill men jag är övertygad om att kan man inte leva upp till sin partners 3 måsten i ett förhållande ser det inte ljust ut.

De flesta skulle säkert kunna få fram en lista med 10-20 punkter men de 3 absolut viktigaste tror jag att man måste kunna uppfylla för sin partner.

Önskar er all lycka TS!

Tack för bra råd!
Svar på tråden Slutat älska