Inlägg från: Ideologiproducent |Visa alla inlägg
  • Ideologiproducent

Eventuell autism, känner mig ensammast i världen..

Finns det något samband mellan en diagnos och innehållet i texten?

• Ideologiproducent
    Anonym191 skrev 2022-10-17 20:10:39 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar?
    Du skrev eventuell autism i rubriken samt att du känner dig ensam. Därefter inlägget. Finns det något samband mellan innehållet i inlägget och en eventuell diagnos och känslan av ensamhet?
  • Ideologiproducent
    Anonym191 skrev 2022-10-17 20:20:26 följande:
    Självklart. Har insett att jag har väldigt många ?symtom?/tecken på just autism, därav rubriken. Varför jag känner mig ensam är för att det känns som att ingen förstår mina känslor av ångest, kaos, tankar osv. Utan mer säger ?det är bara att göra?, ?skärp dig?. 
    Då kanske jag förstår lite bättre. Jag såg inget direkt samband mellan textens innehåll och en eventuell diagnos.

Precis, medvetna varelser är alltid i viss mån ensamma, ingen annan har direkt tillgång till dina upplevelser av olika skeenden. Däremot kanske andra kan förstå dig bättre än nu, förståelse kan vara något av en annan sak än direktupplevelser. Ångest exempelvis är ju ett sinnestillstånd.

Hade det varit så enkelt som att bara rycka upp sig hade det inte varit något problem. Du kanske skulle kunna prova, om möjligt, att dra ner på stressande och jobbiga situationer tills du känner att du har kontroll. När väl känslan av kontroll infinner sig kanske du kan utöka med fler situationer som har känts jobbiga, när du bemästrar en kanske du kan bemästra en till. Sedan får man väl lära sig att leva med vissa begränsningar med.
Svar på tråden Eventuell autism, känner mig ensammast i världen..