Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

theotherone skrev 2022-10-24 16:13:02 följande:
    Ah, så klimatforskare som även råkar vara med i Naturskyddsföreningen går inte att lita på. Är de för politiserade, menar du? Påminn mig om att spela det kortet nästa gång det hänvisas till kärnfysiker...
    Kärnfysiker? 

Poängen är att Aftonbladet tar in en öppen lobbyist och presenterar honom som "sanningssägare" utan att tala om att han är lobbyist med en uttalad agenda.

Man kan inte självsvåldigt kalla någon för "politiserad" bara för att man inte gillar den individens idéer men en person som varit ordförande för en politiserad NGO kvalar in.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-10-24 17:09:30 följande:
    Jag noterar: Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap vid Uppsala Universitet = lobbyist och ej trovärdig
    Elsa Widding, ingenjör och numera Sverigedemokrat = opartisk och trovärdig.

Hoppas andra inser hur tokigt det här resonemanget egentligen är. Voj, voj...
    Du låter bli att nämna att Karlsson är fd ordförande för Naturskyddsföreningen. Varför då? Vi har ju precis konstaterat detta men du vill leka leken låtsas-som-ingenting-för att-göra-en-poäng?

Det är givetvis hans arbete inom NF som gör att han är att betrakta som lobbyist i sammnhanget.

Widding är politiker. 

Ja, ditt resonemang är voj voj-tokigt men försök inte få det till att vara mitt resonemang. Var hederlig om den saken istället.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-24 16:47:43 följande:
    Det var koldioxidbudgeten du sa att du inte tror på. 
    Vems koldioxidbudget har jag sagt att jag inte tror på? Vad innebär ens att "inte tro" på koldioxidbudget?
    IPCC reviderar för att man löpande får mer kunskap. 
    Vilket är just vad Widding säger och påpekar att de backar från scenario efter scenario.
     Så nej, att påstå att man måste välja blir bara okunnigt. 

Eftersom resurserna är begränsade så måste du välja vad du vill satsa den sista kronan på. Här menar exempelvis jag att vi ska satsa på det som ger mest effekt för pengarna.

Var jag fått regeringens ståndpunkter ifrån? Tidöavtalet, partiernas politiska program, de utvärderingar av partiernas miljöpolitik som gjorts, samt det jag löpande kommit i kontakt med i mitt yrkesliv. 
    Det framgår av deras eget underlag och beslut tex att de ska sänka biståndet, att man vill att skogen ska brukas för hårt och att näringslivet ska prioriteras. 
    Fast biståndet är ju långt mycket mer än bara miljöbistånd. Som texten jag la in ovan visar så är den nya regeringens politik att satsa på klimatbistånd utomlands för att kunna räkna av det mot Sveriges mål, om jag läst saken rätt.

Nu kommer ju inte biståndet att minskas nämnvärt (tack vare KD) men om vi drar in på någon miljard av våra skattepengar som idag går till korrupta styren och terrororganisationer i Mellanöstern så må väl det vara hänt,
    känner jag
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    theotherone skrev 2022-10-24 21:49:29 följande:
    Nyfiken: Påstår du att Ganman är mer trovärdig än en disputerad forskare vid Uppsala universitet? Anser du att Ganman (som är artist, författare och frilandsskribent) är bättre på att tolka forskningspublikationer än personer som faktiskt är forskare själva?
    Har du läst texten?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-24 18:01:47 följande:
    Du verkar bara inte bry dig om att följa den? 
    Bry och bry ... Det beror ju på vad kostnaden blir och vilken effekt det ger. Det finns inget som den nya regeringen har sagt som tyder på att de INTE tänker följa någon slags CO2-budget. De tänker bara använda andra styrmedel och metoder än vad MP vill.
    Då har nog inte Widding förstått hur vetenskap fungerar eller vad "backar ifrån" innebär, om hon tolkar det som att IPCC säger att risken minskar eller att de har mindre på fötterna. 
    Du kan ju lyssna på vad hon säger själv. Du verkar inte ha gjort det. Jag gav länken. Hon förklarar att IPCC har backat från tidigare påstående, mildrat dem, när de fått mer info. Hon ger två exempel.
    Ja, biståndet är mer än miljö. Positivt om miljö- och klimatbiståndets andel ökar tycker jag, men flera av partierna (inkl SD) driver på för att totalen ändå minskar. Jag har inte räknat på hur det blir nu. 

Att totalen minskar är bara bra. Stora summor slösas bort (jag har förstahandsinfo på den). Minskningen nu blev enligt Tidöavtalet bara runt en fyra-fem miljarder. De frikyrkliga inom KD stretar emot.

Vad gäller biståndet så förutspår jag två saker utifrån vad som sagts: mycket omdirigeras till att återuppbygga Ukraina. Klimat-biståndet kommer att öka.

En grej till. Förutom Ukraina blir det mer stöd till närområdet snarare än till Långtbortistan.

Rimliga prioriteringar anser jag.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2022-10-24 22:21:13 följande:
    Det låter riktigt lovande. Kanske är vi äntligen på väg bort från klimatpopulismen och på väg mot en långsiktigt hållbar miljöpolitik.
    Den här mandatperioden, ja. Vänta bara om MP kommer tillbaka om fyra år.

Man skulle ju önska att frågan kunde sättas "en gång för alla" under den här mandatperioden. Pragmatiskt. Så kostnadseffektivt som möjligt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Jemp skrev 2022-10-25 16:10:54 följande:
    Jag har som sagt lyssnat på widding flera gånger. 
    Om du har lyssnat på henne så hör du också vilka exempel hon ger.
    Kostnaden? Är du medveten om vad prislappen hamnar på för att INTE göra det? 

Som redan sagt: Vad Sverige gör, eller inte gör, spelar i all praktisk mening ingen som helst roll i sammanhanget.

Noll komma noll tjugosju graders skillnad år 2050(?) eller var det 2100(?) om Sverige tar kostnaden för att sätta ALLA utsläpp inom landets gränser till noll.

Det är inte ens mätbart.
    Det är väl typisk högerpolitik att tro att man kan göra mer med mindre pengar. Vare sig det rör bistånd, vård, fattigdom eller annat. Oklart hur. 

Vilken är din praktiska erfarenhet av det biståndsindustriella komplexet?

Ja, man kan göra mer med mindre. Det kallas effektivisering och hela mänsklighetens utveckling bygger på detta. Det är inte "högerpolitik".
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2022-10-26 06:47:23 följande:
    Svenska kulturministrar får mer kritik av media för att inte känna till en känd författare, än vad svenska klimat och energiministrar får för att inte känna till hur många kärnkraftsreaktorer vi har eller vad planerbar elproduktion är.

Endast i Sverige,  av svensk media.  Tomte
    För att de som deltar i media själva är en del av "kulturområdet" medan i stort sett ingen av dem kan skilja en kärnreaktor från en hydrofor.

De skriver om det som ligger dem närmast hjärtat - oavsett hur viktigt det är eller inte.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Karl03 skrev 2022-10-25 23:25:26 följande:
     Men ärligt talat är det lite en regering kan påverka. Särskilt på kort sikt.
    Beror ju på vad du menar med "kort sikt"

En ny regering kan sänka skatter och andra krav för att underlätta för befolkningen. Exempelvis. 

Många nödvändiga åtgärder går att göra på i princip första regeringsmötet.
    Blå och gul
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?