Anonvm skrev 2022-10-23 21:35:58 följande:
Närodlat och inhemskt är givetvis jättebra och det köper jag i alla lägen jag kan.
Men hur minskar det de globala utsläppen?
Det stängs inga kolkraftverk i Kina bara för att jag köper nötfärs från gården som jag bor granne med istället för att köpa dank/tysk färs på LIDL för 1/3 av priset....
nihka skrev 2022-10-23 18:47:38 följande:
Bränslet är dyrt och ju mer man kör desto mer kostar det och skatterna tillfaller staten som kan omfördela dem.
Ja, vi har omfördelningspolitik i Sverige.
Precis, detta är inget bra. Skatterna skall sänkas och "omfördelningspolitiken" skall minska i omfattning.
Jag ger inte 5 råttskit för vilken siffra någon har satt i nån "koldioxidbudget".
Den krassa sanningen är att vi är i ett globalt perspektiv så oerhört små och så oerhört långt fram i utvecklingen att vad vi än gör så kommer det aldrig ens lite påverka klimatet.
Även om alla i hela landet bara satte sig ner o dog, hela landet stannade upp fullständigt...Vi stängde ner alla fabriker, vi stängde av alla bilar, totalt öde o dött... Så skulle det inte ens ge mätbar skillnad någonstans, så rena och små ÄR vi i ett globalt sammanhang.
Jemp skrev 2022-10-23 19:21:37 följande:
För övrigt vet vi också att det blir väldigt mycket dyrare ju längre vi väntar. Inte särskilt god investering.
Exact.
Det ÄR bråttom nu med att börja jobba för att få de stora länderna som formligen bara spyr ut skit att börja ställa om.
Hjälpa dem att stänga ner all energiproduktion som genererar koldioxidutsläpp och ersätta dessa med alternativ som inte genererar koldioxidutsläpp, t.ex kärnkraft...
Det enda det är bråttom med här hemma är dock att få stopp på alla jävla symbolåtgärder som i praktiken inte hjälper "klimatomställningen" det minsta....
Tänk transporter. Eller snarare att man inte behöver transportera så långt samt att om du köper livsmedel och varor från länder med ett högt klimatavtryck är du med och bidrar till det landets utsläpp. Så vi högkonsumerande svenskar är verkligen inte så rena ur ett globalt perspektiv. Vi är ansvariga för vad Kina släpper ut i proportion till vad vi handlar från Kina och vad som släpps ut av att transportera varorna och oss själva när vi reser till Kina. Man åker som bekant inte bara i svenskt luftrum när man flyger till Shanghai för att shoppa.
Kina har redan 40 reaktorer och planerar att bygga 150 till de närmaste 15 åren. Det är en satsning på 440 miljarder dollar och det springer säkert iväg ytterligare och du vill alltså vara med och hjälpa till att betala. Det var ju fint av dig. Hur mycket vill du bidra med i månaden?
Toppen. Ingen omfördelningspolitik. Det betyder att jag kan sluta betala för ditt bilåkande då? Man kunde ta ut en avgift för bilåkande som motsvarar den faktiska kostnaden för att städa upp efter nerskitningen. Alternativt kan det du släpper ut samlas ihop en en behållare och sedan sprutas in i ditt hem för att renas genom dina lungor. Varför ska du få omfördela dina avgaser i den luften jag andas in? Du kan väl ta hand om dina avgaser själv?
Du menar som under coronapandemin när atmosfären blev så mycket bättre att det syntes på satellitbilder? Nä, gör ingen skillnad alls vad vi släpper ut och inte. Samma sak gäller vad du stoppar i dig. Gör ingen skillnad alls vad du äter. Lev på chips och öl. Spelar ingen roll i ett så litet land som Sverige. Ingen mätbar skillnad alls globalt