Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?
www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatomstallningen/sveriges-klimatarbete/sveriges-klimatmal-och-klimatpolitiska-ramverk/
Det är inför väl att regeringen skrotar den förra retarderingens idéer om reseavdraget. Det hade fått helt absurda följder. 2 personer, bosatta på samma ort, pendlar till samma ort för att arbeta. Den ena kan anpassa sina arbetstider och kan därmed köpa ett redan skattesubventionerat månadskort för 1200 spänn. Den andra jobbar 3-skift och måste åka bil, bränsle för minst 4000 per månad.
De båda skulle få samma reseavdrag.
Den som tycker att det var ett bra förslag borde gå till läkaren.
Regeringens förslag till nytt reseavdrag innebär att:
Koldioxidutsläpp och övrig miljöpåverkan, såsom utsläpp av partiklar och kväveoxider, ökar.
De som väljer bilen gynnas mer än andra av reseavdraget.
De som väljer kollektivtrafik förlorar i de flesta fall på nya reseavdraget.
Den miljöskadliga skattesubventionen ökar med sammanlagt cirka 1,6 miljarder kronor 2023.
De kommunala skatteintäkterna beräknas minska med 6,8 miljarder per år vilket drabbar kommunernas ekonomi, särskilt drabbas landsbygdskommuner.
Ekonomiska orättvisor förstärks. Desto högre inkomst desto större skattelättnader. Mäns disponibla inkomst ökar mer än kvinnors.
Hela 290 000 färre personer får rätt till reseavdrag, trots att den totala subventionen ökar. Mer pengar går helt enkelt till färre personer.
Det schablonmässiga avdragsbeloppet per mil, som föreslås höjas från 18,50 till 25 kronor per mil, gäller endast vid bilresor och ges inte till kollektivtrafikresenärer.
Samtidigt bygger t.ex Kina nya kolkraftverk på löpande band!