Jemp skrev 2022-10-23 19:19:32 följande:
De "låga" nivåerna är ungefär 4 gånger koldioxidbudgeten per person i inhemska utsläpp. Närmre 8 gånger inräknat konsumtionsbaserade utsläpp.
Du förstår va att om du räknar "konsumtionsbaserade utsläpp" för Sverige så måste du samtidigt dra bort utsläppen för alla export Sverige står för -alltså i princip hela fordons-, metall-, pappers- och skogsindustrin - om du ska göra en korrekt jämförelse?
Så nej, ledartröjan verkar vi ha tagit av oss.
Vilket är rimligt om vi talar om minskning av mängd CO2. Däremot inte om vi talar om att utveckla teknik som andra länder kan dra nytta av.
Drygt 0.02 grader för Sverige (siffrorna tagit från tidigare inlägg så har inte kollat dem) är verkligen inte försumbart i en värld där vi vet att varje tiondels grad är jätteviktig.
Om du på riktigt tror att 0,027 grader globalt medel "verkligen inte är försumbart" så sitter du förstås fast i det tänk som rått och ansetts vara sanning.
0,027 i de modeller som IPCC använder är alltså inte ens synligt i modellerna. De är alldeles för grova och oprecisa för att kunna mäta 0,027 i verkligheten.
Jemp skrev 2022-10-23 19:21:37 följande:
För övrigt vet vi också att det blir väldigt mycket dyrare ju längre vi väntar. Inte särskilt god investering.
ÄR vi verkligen brydda om "goda investeringar" finns det bättre sätt att hantera resurserna på än att lägga allt på att pressa ned CO2 i Sverige några procent till.
Det är väl här du och jag skiljer oss. Jag har inga problem med att prioritera andra saker före minskning av CO2 i Sverige för att jag anser att det ger bättre effekt av investeringen.
Och då krävdes det att Sverige tar bort alla sina utsläpp för att nå dit.