Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Problemen kommer inte att lösas över en natt, långt därifrån, men det viktiga är att Sverige nu slår in på en ny väg.
    Det var litet komiskt att lyssna på Nooshi Dadgostar i riksdagen idag inför statsministeromröstningen där hon räknade upp alla möjliga svåra problem: Brottsligheten, de skenande elpriserna, inflationen, bristen på integration av invandrare etc, etc. Ja, det är svåra problem. Att det är problem som den förra regeringen i mycket hög grad är ansvarig för nämnde hon inte... :)

• Mentat
    nihka skrev 2022-10-23 11:53:42 följande:
    Minskad invandring, skärpta straff, bygga ut kärnkraft och ökad kunskap i skolan fanns redan från den förra regeringen..
    Bra, då borde det ju finnas en bred enighet i dessa frågor och (sd) har inget veto eftersom jag antar att du menar att (s) kommer att stödja regeringen i förslag som går i denna riktning. Då är det ju inget problem och (sd) kan inte ens försöka utöva någon utpressning mot regeringen.
  • Mentat
    nihka skrev 2022-10-23 12:14:04 följande:
    Jo egentligen, men SD har ju en massa galna planer som sträcker sig längre än så som till exempel och tidigare nämnt utvisa hela familjer om en begår brott och ta bort modersmålsundervisningen.
    Visst finns det galna saker i (sd), det finns skäl till att jag inte stöder dem, men min poäng var att din tes i inlägg #65 inte stämmer, alternativt att dina exempel inte var så väl valda, då de exempel du räknar upp borde ha brett stöd i riksdagen.

(s) röstar väl rimligen inte emot förslag de själva håller med om bara för att de inte sitter i regeringen.
  • Mentat
    nihka skrev 2022-10-23 13:54:38 följande:
    Stämmer väldigt bra att man inte backar galna förslag. De inte galna förslagen är inte problemet utan problemet är just de galna.
    Jo men det du räknade upp var ju inte de galna sakerna utan sådant det finns brett stöd för. Alltså är det inte nödvändigtvis (sd) som styr, så som du hävdade i #65. Jag upplever att vi talar förbi varandra här.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2022-10-26 13:56:00 följande:
    Rimligt att lägga sig på t.ex. Schweiz nivå på ca 0,5 %
    Ännu hellre avskaffa allt utom katastrofbistånd. Den som vill kan då istället stödja valfri hjälporganisation med egna pengar istället för att göda diverse despoter med korruptionspengar.
    Nej, absolut inte bara katastrofbistånd. Familjeplanering och utbildning, särskilt för flickor (vilket i sig bidrar till mindre barnkullar) gör större nytta på sikt.
    Däremot finns det väldigt mycket att ifrågasätta inom dagens svenska bistånd, särskilt som det drivs att ett mål att spendera 1% av BNP.
  • Mentat
    Jemp skrev 2022-11-03 16:38:47 följande:

Intervju med SD i DN om varför de inte uppfyller sina vallöften- här om bränslepriserna: "nej det funkade visst inte". 

Samma sak var det ju med elprisstödet. 

Inte för att jag är positiv till kraftigt sänkta priser på fossila drivmedel men de framstår ju enbart som väldigt okunniga. 

Jag tankade min dieselbil idag och såg en märkning vid pumpen om vad bränslet bestod av: 72% fossilt, 28% biobränsle. Dock: 14% var palmolja! Det brukar ju annars vara något vi vill undvika av miljöskäl så en minskad reduktionsplikt verkar inte vara helt igenom negativ. I andra sammanhang anses det ju väldigt viktigt att undvika palmolja.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2022-11-06 08:58:43 följande:
    Ska ni hålla på sådär i fyra år nu?
    Aldrig i svensk politisk historia har så många ylat så högt för så litet ull!
  • Mentat
    Padirac skrev 2022-11-07 20:32:39 följande:
    Personligen tycker jag att en blandning av partier och en minoritetsregering ger möjlighet till breda parlamentariska överenskommelser där en majoritet inte kör över minoriteter och ger flest människor inflytande i någon mening. Det ger förhoppningsvis långsiktiga och rättvisa  spelregler för befolkning och näringsliv.
    För all del, då har du just nu fått exakt det du efterlyser! Skönt att läsa, annars har det minsann varit väldigt mycket klagande på att svenska folket har röstat fram en ny regering.
  • Mentat
    Padirac skrev 2022-11-07 20:59:00 följande:
    Just den här regeringens regeringsförklaring har kritiserats för att ha ambitionen att köra över minoriteter, det tongivande partiet har dessutom som ideologi att skilja på och göra skillnad mellan olika grupper av människor. En av deras företrädare försökte en gång hävda att denne var utsatt för politiskt förtryck då denne menade att hans politiska ideologi gick ut på att vissa grupper var mindre värda, mindre intelligenta, mindre rättsföljande.. 

Så jag kan inte säga att jag fått det jag exakt efterlyser, långt därifrån. 
    Jaha, din efterlysta situation gäller alltså bara för vissa partier? Jaja....

Regeringen har kommit överens med (sd) om det som står i Tidöavtalet, inget annat. I alla andra frågor är den fri att t.ex. göra upp med (s) - om (s) är intresserat av uppgörelser över blockgränsen även när man inte har statsministerposten alltså. Det borde ju passa dig utmärkt kan man tycka, om din inställning vore principiell.
  • Mentat
    Jemp skrev 2022-11-24 16:32:45 följande:
    Är det genomförbart?
    Nej. Det vore handelshinder och direkt i strid med EU:s viktigaste grundprinciper. Förslaget är mest varmluft.
    Men visst, man kan ju göra dem som köper gåslever uppmärksammade på djurplågeriet. Något förbud mot import kan man dock inte få igenom.
  • Mentat
    KillBill skrev 2022-11-27 17:45:21 följande:

Ja Jag anser att skatten på stora innehav på ISK är för låg. Jag noterar bara att Moderaterna gick till val på att sänka skatten på ISK men att de gör precis tvärtom och låter skatten öka.  Den här typen av lögnaktiga vallöften kan ha fått väljare att rösta på M. Har jag inte rätt att kritisera det (oavsett vad jag tycker om beskattningen av ISK)?

Regeringen har alltså inte tagit något som helst beslut om att höja skatten. Skatten beräknas på statslåneräntan 30 november och eftersom inflationen tog fart under året har räntan höjts och skatten därmed automatiskt följt med uppåt.

Med ett Nato-inträde och EU-ordförandeskap på gång tror jag att regeringen gör klokt i att just nu prioritera annat än att ändra uträkningsformeln för ISK-skatten. De kan återkomma till det nästa år.
  • Mentat
    theotherone skrev 2022-11-27 21:03:40 följande:
    Regeringen visste å andra sidan redan innan valet att vi ansökt om Nato-medlemskap och skulle vara ordf i EU, men de kom med ISK-löften ändå. 
    Ja, och de har som sagt inte tagit något som helst beslut om stt höja skatten. Höjningen är automatisk. Regeringen har suttit i en dryg månad, det är mycket kvar på mandatperioden och tid att utforma en ändring av ISK-skatten.
    Själv har jag valt att inte ha ISK eftersom jag finner det principiellt galet att man skall betala skatt även om kapitalet minskar. En real vinst betalar jag gärna skatt på.
  • Mentat
    Jemp skrev 2022-12-03 15:28:00 följande:
    Ett kärnkraftverk står tillfälligt still och spär på elkrisen pga Rysslands krig. Därför ska Sverige satsa på det energislag som tar längst tid att få fram? Varför?
    Därför att vi idag har överskott på el när det blåser och brist på el, svindyr el och reell risk för bortkoppling av hushåll från elnätet när det inte blåser.

Det löser man inte med mer vindkraft!
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2022-12-03 19:22:57 följande:
    Kol, gas och olja är inte aktuellt av klimatskäl. I valet mellan storskalig vattenkraft och kärnkraft väljer jag KK.
    Det är inte ens ett verkligt val mellan de bägge. Även om vi bygger ut allt i de orörda älvarna räcker det inte på länga vägar för framtidens behov av el.

Jag antar att du sett dagens genomgång av HYBRIT-projektet.
  • Mentat
    KillBill skrev 2022-12-06 08:23:07 följande:

Starkt jobbat av den moderata regeringen som gick till val på att inte höja några skatter..  Ulf Kristersson har bara varit statsminister i några månader och har redan rekord i antalet svikna vallöften /antal lögner som han duperat svenska folket med. 

Är något av detta resultat av beslut från regeringen, såsom ingående i budgeten, eller är alltsammans resultat av automatiska indexuppräkningar?
  • Mentat
    KillBill skrev 2022-12-07 16:44:06 följande:
    Höjd skatt på reparationer är ett skarpt förlag från regeringen. Regeringen har sänkt bränsleskatten för att motverka den årliga indexeringen så varför har man inte gjort likadant med alla skatter som räknas upp? Den blåbruna regeringen lovade faktiskt att inte öka några skatter alls. Det är tydligt att det blåbruna styret har blåst hela svenska folket. 
    Tack. Alltså fanns det ett (1) exempel på en skatt som höjts av regeringen. Det övriga var bara en allmän litania. 
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?