Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

    Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

    theotherone skrev 2022-10-22 19:13:54 följande:
    Helt fel, det kan aldrig vara befriande att ifrågasätta fakta, bara för att faktan råkar emotsäga ens egna politiska övertygelse.
    Aven sk fakta brukar ändras ganska mycket med tiden.
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2022-10-23 10:42:59 följande:
    Den som är intresserad av att förstå den högernationaistiska alliansens (obefintliga) miljöpolitik kan läsa mer här:  www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/vad-inn.../
    För att nå klimatmalen måste sveriges utsläpp av växthusgaser minska snabbt - Det visar ju bara att tidigare regeringar helt misslyckats. Utsläppsminskningar har tydligen inte planerats eller skett enligt en realistisk plan hittills.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2022-10-23 16:17:47 följande:
    Det nuvarande förslaget ska göra det billigare enbart för den som åker bil! Hurra! Nu kan även den som kan anpassa sina arbetstider åka bil så kan skiftarbetaren köpa en till bil till hushållet så kan båda köra. TUT! TUT!

    Den som tycker det var ett bra förslag borde gå till läkaren:

    Regeringens förslag till nytt reseavdrag innebär att:


    ...
    Det schablonmässiga avdragsbeloppet per mil, som föreslås höjas från 18,50 till 25 kronor per mil, gäller endast vid bilresor och ges inte till kollektivtrafikresenärer.


    En fragå: Menar du att man istället borde ge även kollektivtrafikresenärer ett avdrag på 25 kr per mil? Det låter ju helt absurt isåfall.
  • Tow2Mater
    Rataxes skrev 2022-10-23 16:29:02 följande:
    Kollektivresenärerna åker ju redan skattesubventionerat... Men socialister gillar ju allt som låter kollektivt. Kollektivjordbruk t.ex. 
    Att subentionera folks transport till och från sina jobb, oavsett färdmedel, anser jag ganska vansinnigt till att borja med. Kan forstå ersättningar for tjänsteresor i jobbet om man använder egen bil, men inte annars. Men med så mycket skatter på drivmedel och tullar etc blir det ju enormt dyrt for dem som inte har annat val än bil.
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2022-10-23 17:15:30 följande:
    Det hade verkligen ökat kollektivåkandet, men det var inte vad det nya reseavdraget gick ut på. Man ville komma ffa komma åt bilkörning kortare sträckor i storstadsregioner:

    supermiljobloggen.se/nyheter/nya-reseavdraget.../

    Alla riksdagspartier, utom Sverigedemokraterna, röstade ja till det nya reseavdraget så sent som i somras. Detta är det första beslut som marionettregeringen river upp på SDs befallning. Eller så tyckte man att det var en bra idé för ett par månader sedan och nu är det en mycket dålig idé. Så kan det också vara Drömmer
    Tack for linken, det var intressant. Det sägs att Det framkom att det framförallt är högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som gör avdrag för resor ; (vilket i storstadsregionerna säkert är sant) men tror du verkligen ett avdrag for kollektivtrafik kommer få dessa högavlönade män att ta cykel eller kollektivtrafiken istället for bilen over tre mil?
  • Tow2Mater
    nihka skrev 2022-10-23 17:46:01 följande:
    Nej, verkligen inte alla men kanske de som ligger i gränslandet till att ha råd. De andra kommer få betala dyrare för det - pengar som kan fördelas till andra som vill göra mer av en insats.

    Jag vet flera personer från storstadsregioner som har satsat på att köpa elcykel och räknat på vad de kommer att spara in på resekostnader med det nya reseavdraget. Det kändes ju ganska säkert eftersom det var en sådan majoritet för, en bred överenskommelse där bara SD fattades, så många trodde väl inte att ett regeringsbyte skulle ändra på det genomklubbade reseavdraget.
    Vet inte riktigt vad du menar med betala dyrare, de får ju fortfarande avdrag for att ta bilen till jobbet.

    Allt verkar bara så krångligt och duttigt; mer som nån slags rättvise- eller beloningspolitik, än att faktist minska utsläpp. Vore ju lika bra att slopa bilavdrag for alla i storstadsregioner. Men visst, då kommer ju även uskan Ulla som jobbar natt att få ta tunnelbana eller buss om hon inte anser sig ha råd att ta bilen.
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-10-24 21:49:29 följande:
    Nyfiken: Påstår du att Ganman är mer trovärdig än en disputerad forskare vid Uppsala universitet? Anser du att Ganman (som är artist, författare och frilandsskribent) är bättre på att tolka forskningspublikationer än personer som faktiskt är forskare själva?
    Om du skulle läsa linken skulle du fatta vitsen.
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-11-07 22:28:06 följande:
    Regeringen meddelar idag att de slopar elbilspremien, vilket tillsammans med sänkningen av skatten på bensin/diesel samt minskningen av reduktionsplikten inte kan ses som något annat än en total nedmontering av möjligheterna till det de själva hävdar sig vilja uppnå - en elektrifiering av fordonsflottan. Alla politiska beslut de tagit hittills har varit inriktade på att göra det billigare att köra bensin och dieselbil och därmed mindre lockande att köpa elbil.

    Finns det något kvar inom området som går att avveckla nu? Denna regeringen verkar helt och hållet inställd på att skjuta alla former av klimatarbete fullständigt i sank. Det skulle inte förvåna mig om de i förlängningen önskar att Sverige träder ur Parisavtalet helt och hållet.
    Kan det verkligen bli mindre lockande? Att ladda i typ en timme och kunna köra 6-8 mil på en laddning  är ju oerhört icke-lockande. Lockar väl mest bara Stockholmsjuppin som kör inom tullarna. 
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-11-08 08:39:08 följande:
    Du verkar missa poängen. Regeringen säger att den enskilt största klimatpåverkande åtgärden är att elektrifiera fordonsflottan - sedan driver de politik som bidrar till motsatsen, dvs de gör det dyrare att köra elbil och billigare att köra de alternativ de säger sig vilja fasa ut.
    Min poäng var det är en bra bit kvar tills flottan kan elektrifieras for att bli fullt användbar (av fler än typ juppistockholmaren).
  • Tow2Mater
    theotherone skrev 2022-11-17 16:24:31 följande:

    Galenskaperna fortsätter. På klimatmötet COP i Egypten uppmanade Sveriges klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i går världens länder att öka insatserna för att fasa ut subventioner till fossila bränslen, som man enades om på förra klimatmötet.


    I Sverige la hennes regering samtidigt en budget där fossila subventioner ökar.

    Hyckleriet finner inga gränser. Hon måste ju vara smärtsamt medveten om hur falskt hennes ord klingar när Sverige gör precis tvärtom mot vad vi uppmanar andra att göra. 


    Jag läste phasing-out inefficient fossil fuel subsidies. D v s ineffektiva subventioner. Det kan ju debatteras vilka som är effektiva och vilka som är ineffektiva.
  • Tow2Mater

    Hoppas dett går igenom! Fattar inte hur det inte är forbjudet redan.

    Förbjud import av lyxvaran foie gras, eller gåslever, till Sverige, skriver SD-ledamoten Markus Wiechel och tre andra sverigedemokrater i en motion till riksdagen.

    Foie gras, som kommer från gäss eller ankor, framställs genom att djuren tvångsmatas upp till tre gånger per dag.


    Ett rör förs ned i djurens matstrupe och därefter pumpas en fett- och kolhydratrik matblandning ned. När fåglarna är färdiga för slakt har deras lever svällt upp till tio gånger sin normala storlek.


    www.expressen.se/nyheter/sd-forbjud-forsaljning-av-gaslever/
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?