Inlägg från: Hangout91 |Visa alla inlägg
  • Hangout91

Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?

Det är ju iallafall fint att ledningen i miljöpartiet som står för solidaritet, integration, minimalistisk livsstil och som arbetar mot kapitalism plockar ut höga fallskärmsarvoden parallellt med riksdagslön.

När dom sen får kritik för detta så avfärdas det som praxis och att alla gör det. Det var 3st från miljöpartiet och en från sossarna som gjorde likadant. Det är stilfullt gjort.

För att hålla mig till ämnet. Jag är tillräckligt naiv att ändå ha lite hopp kring den blå regeringen, så ja, det kan nog bli en förändring till det bättre framöver. Men det kommer att ta tid.

• Hangout91
    Jemp skrev 2022-10-22 18:48:57 följande:
    Det är rent och skärt klimatförnekande. Jag har lyssnat flera gånger. Hon avslutar också med att påstå att uppvärmningen är positiv. 
    Men ärligt talat så tycker jag att det är aningens befriande att det finns olika åsikter kring olika saker, även om det kanske inte stämmer. Vi måste få börja diskutera olika åsikter och perspektiv igen.

Känns som att dom röda och samhället arbetat fram någon slags moralisk högborg där alla måste tycka och tänka precis lika politiskt korrekt i alla frågor. Tycker man något annat så har man fel och ska hatas och förskjutas i alla sociala medier.

Det räckte med att man tog ställning för några enstaka frågor kring SD för ett par år sen, så blev man lynschad.. skönt att det börjar svänga lite i det annars så skitnödiga debattklimatet.
  • Hangout91
    theotherone skrev 2022-10-22 19:13:54 följande:
    Helt fel, det kan aldrig vara befriande att ifrågasätta fakta, bara för att faktan råkar emotsäga ens egna politiska övertygelse.
    Det är precis det synsättet jag menar. Det är enligt dig helt fel och du har bestämt dig, orubblig. Alla som tycker eller diskuterar en fråga utifrån ett annat perspektiv har fel.

Tänk om du inte startade nästa inlägg med att det är helt fel. Det går ju inte att samtala ur olika perspektiv med den inställningen. Även om du tycker att det är fel och du faktiskt har rätt, så dödar du möjligheten att diskutera öppet kring en fråga.

Inte någon speciellt ödmjuk attityd som öppnar upp för samtal.

Det gäller såklart även frågor som skatter, bidrag, genus, integration, ökade ekonomiska klyftor, kriminalvård etc

Alla har sina tankar och ideer kring detta, det kan bli enormt givande diskussioner med någon som kanske har andra åsikter och erfarenheter än vad man själv har. Men sätter man sig på sina höga hästar och surar på alla som har fel så blir det inte mycket mer av det hela än att man tycker att den andra är dum i huvudet.
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 08:15:55 följande:
    Januariavtal eller tidöavtal, ingen skillnad alls. Båda är symptom på svaga regeringar som kommer att få alla de problem alla svaga regeringar får.
    Det finns betydande skillnader. Januariavtalet var spretigare och trots det hade de inte egen majoritet, utan var ändå tvungna att pudla vänsterpartiet för att kunna driva någon slags politik. Omöjligt uppdrag för vem som helst.

Tidöavtalet har egen majoritet och det spretigaste man har att arbeta med är Liberalerna, som ändå förstår att man behöver kompromissa. Inte som ett obstinat vänsterparti som stod utanför januariavtalet.

Jag skulle säga att förutsättningarna skiljer sig markant.
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 09:05:13 följande:
    Tidöavtalet är ett desperat försök att kränga in partier som inte har så mycket gemensamt med SD för att uppdraget att bilda regering inte skulle gå till andra sidan. SD får ju inte vara med och bestämma för att man vill ha med dem utan för att de har plockat så många röster att de borgerliga partierna inte får ihop mandaten till en majoritetsregering själva, inte ens med Centern så man känner sig tvungen att förhandla med Brune Petter. Tidöavtalet är priset Kristersson får betala för att hålla SD ute ur regeringen. Ingen vill som vanligt regera med SD.

Kan du ge ett enda exempel på när Lööf talade om att Centern förnedrade S i det röd-gröna samarbetet?

Jag skulle utesluta ordet desperat. Det är ett försök att bilda en majoritetsregering, och det har man inom avtalet. Jag tror säkert att partierna kommer stöta på problem framöver, men risken är mindre med detta avtal.

Januariavtalet hade inte egen majoritet, vilket är en väsentlig skillnad(även om det handlar om en procent). Dessutom var inte heller vänsterpartiet speciellt intresserade att göra det lätt för övriga partier då. 

Socialdemokraterna försökte även dom att bilda regering 2019 och lyckades, men det haltade rejält. Tiden kommer utvisa om Tidö-avtalet kommer vara en framgång. Såklart kommer dom stöta på problem, det gör alla allianser. Det är ytterst sällan ett parti fått över 50% och kan regera själva.

Jag tror att Tidö-avtalet har klart bättre förutsättningar att lyckas om man nu jämför med Januariavtalet.

• Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 11:15:30 följande:
    Kristerssons regering är en minoritetsregering med stöd av SD som det så vackert heter.

Desperat med tanke på att avtalet ger SD veto i stort sett alla frågor och man avtalat bort möjligheten för de borgerliga partierna att samarbeta i enskilda frågar med partier utanför avtalet. Plus att SD trots att de inte formellt ingår i regeringen måste godkänna alla val till alla poster, ja rätt och slätt ALLT väsentligt. 

Vi har ett 20-procentsparti som bestämmer i Sverige nu och de övriga 80% får bara rätta sig vare sig de håller med eller inte. SD har inte bara fått igenom punkter som ska uppfyllas under mandatperioden utan har fått kontinuerligt inflytande i alla väsentliga frågor och kan således härja fritt. Tills avtalet spricker.

"Samarbetsparti som inte sitter i regeringen har fullt och lika inflytande över frågor i samarbetsprojekten på samma sätt som partierna i regeringen. Det innebär medverkan fullt ut i beredningsprocesserna avseende exempelvis utredningsdirektiv, propositioner till riksdagen, förordningsändringar som följer av ny lagstiftning, EU-ärenden som påverkar de frågor som samarbetsprojektet omfattar, samt i förekommande fall också uppdrag, utredare eller regleringsbrev till myndigheter i samarbetsprojekten. Samarbetsprojekten bedrivs med fasta former för avstämning, information och beslut. I ärenden som faller inom ramen för samarbetsprojekten ska formell samordning i Regeringskansliet ske på samma sätt mellan alla samarbetspartier. Samarbetet innebär också att de ingående partierna inte ensidigt samverkar med andra partier i riksdagen i de frågor som direktiven till samarbetsprojekten omfattar."
    Anledning till att inte SD ingår i regeringen stavas politisk korrekthet. Alla vet detta, så i praktiken är det en majoritetsregering. Det är en konstruktion som håller ryggen fri för övriga partier.

När SD blivit ännu mer rumsrena, så kommer dom såklart även att ingå i regeringen.
  • Hangout91
    nihka skrev 2022-10-23 12:55:31 följande:
    Formellt ingår inte SD i regeringen men det är bara skyltfönstret utåt.

Tidölavtalet talar om " ett inre kabinett" där Åkesson ingår och det är där alla regeringsbeslut i praktiken kommer att fattas.
    Det var precis det jag menade, alla vet att detta. Alltså är det en majoritetsregering i praktiken.
  • Hangout91
    Rotfrukt skrev 2022-10-26 19:53:11 följande:

Apråpå det som händer i Norrtälje så är inte sossarna mycket bättre med myglet inom kommunpolitiken!

Miljöpartisterna har även dom roffat åt sig rejält av fallskärmar+riksdagslön.

Det där med solidaritet sträckte sig inte så värst långt trots allt. Per Bolunds svar var helt enkel, det är praxis att man gör så. 
Svar på tråden Är den nya regeringen bra eller dåligt för landet?