• Anonym (Dator)

Vilket är bäst: att stänga av datorn eller bara låta den "vila" när man ej använder den?

Om man tänker ur ett elförbrukningsperspektiv, vilket är bäst: att stänga av datorn helt, eller att bara försätta den i viloläge när man inte använder den? Jag antar att det beror på hur lång stund den i så fall ska vila, så hur lång tid ska det gå innan man använder datorn igen för att det ska löna sig att stänga av den? Är det skillnad på laptop och stationär dator när det gäller detta?

Och så samma frågor igen, fast ur perspektivet om man tänker på vad som är bäst för/sliter minst på datorn.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilket är bäst: att stänga av datorn eller bara låta den "vila" när man ej använder den?
  • Anonym (Always on)

Sånt finns det rätt många tekniktrådar om på nätet. Vad jag hört förut så mår en dator bättre av att vara igång än att stängas av hela tiden, men jag är inte säker. MIn är alltid på i standbyläge (eleenergispar) En dator drar så pass lite el och blir inga höga kostnader, likaså tv´n. Sånt som kostar är maskiner som kräver upphettning, kylar. frysar, spisar, torktumlare, tvättmaskin osv. Lampor och datorer är småförbrukare i sammanhanget.

Svar på tråden Vilket är bäst: att stänga av datorn eller bara låta den "vila" när man ej använder den?