-
Nej det gör det inte. Du får nog förklara vad du menar hur ett barn skulle "skada sig ekonomiskt" vid en egenolycka vs skadegörelse.iamwonderful skrev 2022-10-17 20:19:17 följande:Barnet skadar sig ekonimiskt?
-
Nu pratar vi inte om barn som dör utan om din unge som medvetet ställer till jäkelskaper i skolan genom att starta brandlarmet. Det är väldigt stor skillnad på händelser där man inte kunnat förutse följderna och där man VET vad som händer, dvs om jag drar igång larmet så guess what, larmet går. Det man förutsätter är att barn i den åldern borde vara så pass uppfostrade att de fattar att man inte gör så.iamwonderful skrev 2022-10-17 20:31:54 följande:Borde barnen fattat att man inte ska gräva ned sin kompis i sandlådan?
Borde barnet som ramlade ner från klippkanten fattat att hen kommer att dö om den ramlar?
Varför förutsätter du att barn bara ska fatta hur man beter sig? -
Nej, skolplikt = skyldighet för elever att delta i undervisningen.iamwonderful skrev 2022-10-17 21:26:26 följande:Under förälderns uppsikt, gör föräldern det.
Under skolans uppsikt, skolan. Skolan bär alltså det fulla ansvaret för barnet, när barnet är i skolan.
Detta i samverkan så att det får en röd tråd.
Skolplikt = också SKOLANS PLIKT.
www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning
Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas där. -
Det finns mycket som barn inte vill som de antingen tvingas till eller som får negativa följder om de inte gör. Nej, skolan brast inte i sin tillsyn för att din unge drog igång brandlarmet. Ju förr du accepterar det desto bättre. Enda sättet för dem att förhindra det är att gå bredvid ditt barn precis hela tiden, och det fattar nog till och med du att det inte är rimligt. Istället förlitar man sig på uppfostran hemifrån att ungarna ska fatta så pass att man inte gör så. Och vet du, INGEN tvingade din unge att starta brandlarmet!iamwonderful skrev 2022-10-17 21:35:38 följande:absolut, men då tvingas barnet till något den kanske inte vill. Föräldern tvingas till att utsättas för något den inte kan kontrollera. I det här fallet en faktura för att skolan brast i sitt tillsynsansvar.
När förälderna tvingas till att lämna sitt barn bortom kontroll för en MÅSTE någon annan ta det ansvaret som man TVINGAS till.
Eller tycker du att du ska kunna tvingas till något och sedan ta konsekvensen av något du tvingades till? -
Vilket tvång pratar du om? Var det t ex någon som tvingade ditt barn att dra igång brandlarmet?iamwonderful skrev 2022-10-17 21:43:14 följande:Tycker du att tvång är en bra väg?Är det vad du vill påstå nu? Lägg av, ingen köper det argumentet.iamwonderful skrev 2022-10-17 21:42:07 följande:Hur vet du det? Att barnet inte tvingades till det?
-
Hur??iamwonderful skrev 2022-10-17 20:19:17 följande:Vem ska betala fakturan?Barnet skadar sig ekonimiskt?
-
HAHAHAHA säkert! 😃iamwonderful skrev 2022-10-17 21:54:26 följande:Tvångstankar.Alla lagar är tvingande. Lagen om skolplikt har sitt syfte till att utbilda samhällets medborgare till en viss miniminivå. Om samhällets lagar inte passa dig så flytta utomlands. Eller så kan du acceptera att vi har skolplikt och vara tacksam för det.iamwonderful skrev 2022-10-17 21:52:53 följande:Är inte detta ett tvång? "Skolplikt innebär att barn ska delta i skolans verksamhet.iamwonderful skrev 2022-10-17 21:54:07 följande:Blir inte föräldern tvungen att lämna ifrån sig sitt barn och därmed också tydligen riskera att få en nota hem för något den inte kunde förhindra i det givna ögonblicket.
Det är ingen som begär att du ska gå bredvid ditt barn under skoltid (fast det hade ju förhindrat situationen), däremot förväntas att du uppfostrar ditt barn på ett sådant sätt att hen kan bete sig på egen hand ute bland folk. Tydligen kan hen inte det så hädanefter föreslår jag att du är med ditt barn varje ledig stund utanför hemmets väggar. Då slipper du fakturor. Eller så kan du prata med ditt barn och försöka pränta in att man inte gör sådana saker.
-
Det är ingen som tvingar barnet att betala mer än du själv då möjligen, eftersom det är ditt barn. Hur du löser din ekonomi är din ensak.iamwonderful skrev 2022-10-17 22:33:34 följande:Barnet som många anser här ska genom föräldern betala. En lösning är att inte få presenter, veckopeng m.m
Barnet hamnar i skuld. Alltså en ekonomisk skada, då barnet inte ens förstår konceptet av pengar.
Barn kan t.ex ha 100SEK och tro att man kan köpa ett hus, åka på semester, köpa en bil för dessa pengar. Men det kan man ju inte och barnet förstår inte detta.Det finns inte så många alternativ. Antingen accepterar man de lagar som finns eller inte. Man kan t ex välja att bryta mot lagen (på egen risk) eller flytta från landet. Eller följa lagen ändå.iamwonderful skrev 2022-10-17 22:56:28 följande:Din lösning är alltså att flytta till ett annat land när det inte passar.
Accepterar du och följer alla lagar här? Bryter du inte mot någon lag? Om du bryter mot någon lag du inte tycker om, accepterar bara straffet eller tänker att du nu ska flytta?
-----------
Du kan få information att jag är med mitt barn och har uppsikt på fritiden.
---
Hur tycker du att något sådant ska lösas på skoltid? -
Det är inte din lärares fel att ungj..... ryckte i larmet för någon idiotisk challenge, där läraren dessutom stod med ryggen till, så om du försöker hävda tillsynsbrist får du tänka om!iamwonderful skrev 2022-10-18 17:30:44 följande:
Jag försökte verkligen hinta, snappade någon upp det?
Läste någon länkarna om tillsynsansvaret?
-
Vilka fakta då?? Ungens kön eller ålder spelar ingen roll. Ett barn i åk 1-6 borde fatta att man inte drar i larmet. Att föräldrarna är nyskilda spelar ingen som helst roll. Att det gjordes för en challenge spelar inte heller någon roll, vi visste redan tidigt att det var med flit.iamwonderful skrev 2022-10-18 18:04:10 följande:Ja, kanske. Men då hade du blivit inlåst i en ram.
Tanken är att ska ta reda på fakta, få information innan man beslutar.
Jag är väl medveten om skolans begränsade resurser och vilka utmaningar som finns.
Samtidigt har vi resurserna som försvinner åt alla håll utan att någon ifrågasätter. Att få in 8000kr för en larmnota samtidigt som man exempelvis köper tjänstemobiler, datorer, möbler osv osv för att det gamla är fullt, mobilen är "för dålig" eller att det är bättre med Mac eller att man bara vill ha något nytt.
Tack för mig, lycka till alla. Hoppas ni tar med er något av detta.
Nej, jag tar inte med mig något annat än att den här tråden är ytterligare ett bevis på att vissa inte borde vara skolchefer. -
Så du förväntar dig att dina lärare ska ha ögon i nacken och totalövervaka åttaåringarna....? Seriöst, jag skulle se mig om efter en annan skola om det är nivån.iamwonderful skrev 2022-10-18 19:41:38 följande:
Vad innebär tillsynsansvaret och vilket tillsynsansvar har förskolan och skolan?
Det finns inga bestämmelser i skollagstiftningen som reglerar tillsynsansvaret för barn och elever. Enligt föräldrabalken har barnets vårdnadshavare ett tillsynsansvar. Vårdnadshavare ska se till att de själva eller någon annan har uppsikt över barnet och göra vad som behövs för att barnet inte ska skada någon annan. I ansvaret ingår också att bevaka att barnet får en tillfredsställande försörjning och utbildning. Men vårdnadshavarnas ansvar för tillsynen anses gå över till huvudmannen när barnet eller eleven är i förskolan, skolan eller fritidshemmet. Huvudmannen är kommunen om det är en kommunal skola och skolans styrelse eller motsvarande om det är en fristående skola. Staten är huvudman för specialskolan och sameskolan.
Tillsynsansvaret innebär alltså att bevaka att barnet får en tillfredsställande försörjning och utbildning samt att se till att barnet
får sina behov tillgodosedda
inte skadas
inte skadar något eller någon annan.Kravet på tillsyn varierar beroende på barnets ålder, mognad och övriga omständigheter. Det innebär i de flesta fall att ansvaret för tillsynen är större när det gäller barn som går i förskolan och skolans lägre årskurser.
Tillsynsansvaret behöver planeras noggrant och det är viktigt att huvudmannen är tydlig med hur tillsynsansvaret för barnen och eleverna ser ut, ser till att all personal får kompetensutveckling samt har fungerande rutiner.
-
Det är inte tanken med uppfostran att man ska behöva gå med sitt barn så fort hen lämnar hemmet.Anonym (K) skrev 2022-10-18 21:18:57 följande:Du kan väl knappast mena att det är lättare för föräldrarna att övervaka på distans?
-
Vet du, jag är väl bekant med den sidan. Jag pratar om DIN inställning i den här frågan, inte Skolverkets texter.iamwonderful skrev 2022-10-18 22:23:23 följande:Det där är text från Skolverket.
Jag ville besvara dig på frågan om det juridiska. -
Om du läser så står det inte att skolan automatiskt ska vara ersättningsskyldiga för skador som barn orsakar. Små förskolebarn som kräver större tillsyn och kan förväntas ha sämre koll orsakar fler olyckor, dvs utan uppsåt. I det här fallet är det inte frågan om bristande tillsyn från skolans håll utan om ett barn som medvetet startar ett brandlarm, skadegörelse. Föräldrarna är de som ska betala kostnaden, inte skolan.Ellie skrev 2022-10-18 22:48:08 följande:Menar du att rektorn borde gå emot skolverket?
-
Har du gjort det än då?iamwonderful skrev 2022-10-19 22:12:28 följande:Så kan det vara. Alla bestrider ju inte en faktura.
-
Du, ingen går på den där rövarhistorien om att du skulle vara rektor :)iamwonderful skrev 2022-10-19 22:22:05 följande:Bestridit fakturan jag inte har?
-
Hahaha ja men hur var det nu, har du som "rektor" alltså skickat fakturan till dig själv och nu bestridit den, till dig själv, och godkänt bestridandet? Ja mycket ska man vara med om....iamwonderful skrev 2022-10-28 20:16:29 följande:Bestred faktura.Den är nu makulerad.