Inlägg från: Anonym (Korvspad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Korvspad)

Vem ska betala fakturan?

iamwonderful skrev 2022-10-16 20:36:42 följande:
    Barnet har skolplikt, hen kommer ut i världen pga ett tvång. Där tas barnet ifrån förälderns tillsyn. Är det inte rimligt att skolan då står för tillsynen?
    Skolan har också en viss tillsynsskyldighet, det kan man läsa mer om på Skolverkets hemsida.
  • Anonym (Korvspad)
    Ellie skrev 2022-10-17 09:17:36 följande:
    Detta stämmer inte på våra barns skola. Från årskurs 4 får man information om att man som förälder får betala om barnet orsakar skada, såvida det inte är en uppenbar olyckshändelse. Man uppmanas tala med sina barn om detta.
    Innan dess, i 6-8 års ålder står skolan för sådant som "blir fel", där barnet orsakat skada men är för ungt för att fullt ut förstå konsekvenserna.
    En 7-åring som tycker det är kul att testa lite är inte alls samma sak som en 10-åring som vill ställa till besvär eller imponera på kompisarna. Jag hade definitivt betalat om min 10-åring tryckte på brandlarmet "på skoj", för hon vet mycket väl att man inte gör så. Min 7-åring hade aldrig medvetet orsakat skada, utan då hade det handlat om bristande impulskontroll, nyfikenhet eller oförmåga att förstå.
    Då är det er skola som är generös och har den synen att små barn inte ska lastas för sånt som kan gå fel, men i grunden har man som förälder skyldighet att stå för vad ens barn råkar/medvetet ställer till med.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 18:31:08 följande:

Efter någon dag med tråden märker jag att väldigt väldigt välidgt många gör antaganden utan att ta reda på fakta, utan att resonera, utan tanke och empati. Utan en tanke på barnets hemmamiljö, familjens psykosociala status, ekonomiska status, barnet kanske har föräldrar som blir så rasande att barnet får stryk hemma.

Skulle det vara ett kall på uppmärksamhet från barnet? Barnet vill gå hem men får inte, och att dra i brandlarmet gör att föräldrarna blir tvungna att hämta sitt barn och därmed får barnet DET DEN VILL. Skulle en faktura förändra detta beteende?

Jag skiter i vad du och barnet har för omständigheter, även fattiga personer kan uppfostra sina barn hemma och ursäkta oss så mycket att vi antar att du inte misshandlar ditt barn. Om du brister i uppfostran pga dåligt psykiskt mående så borde du så klart söka hjälp och vård. Hade du några fler ursäkter?
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Q) skrev 2022-10-17 19:00:42 följande:
    Det beror ju på om det skadegörelse eller bara en olycka. Skolan har försäkringar för olyckor, eftersom de har tillsyn över barnen när de går i skolan.
    Ungen gjorde detta med flit. Sedan förstår jag inte hur man kan "råka" trycka på en brandlarmsknapp, antingen trodde man verkligen att det brann eller så okynnestryckte man, som ts barn gjorde.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:33:12 följande:
    om utställningsföremålet kostar 800 000, ska jag betala det då?
    Vad kostade vasen då?
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:33:12 följande:
    om utställningsföremålet kostar 800 000, ska jag betala det då?
    Sry, fel tråd.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:39:22 följande:
    Hade du tillämpat samma sätt om ditt barn skadat sig pga att skolan inte haft uppsikt? Är det ditt ansvar?
    Det går inte att jämföra om ditt barn skadar SIG eller om ditt barn ORSAKAR skada. Helt olika saker. Dessutom kan det mycket väl vara så att det inte är skolans bristande uppsikt som är orsaken oavsett. Barn som går i vanlig skola ska man inte behöva vakta på det sättet.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 19:39:22 följande:
    Hade du tillämpat samma sätt om ditt barn skadat sig pga att skolan inte haft uppsikt? Är det ditt ansvar?
    En stor orsak varför man inte kan jämföra skadegörelse ett barn orsakat med om ett barn varit med om en olycka är så klart att föräldrarna inte är betalningsskyldiga för olyckor som ens eget barn varit med om. Din fråga blir alltså väldigt konstig. Ansvarsfrågan handlar om mer än en sak, flera olika aspekter. Vem som har ansvar för skador orsakade av ett barn eller gentemot ett barn beror helt och hållet på situationen.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 20:08:53 följande:

Enligt den här artikeln från 2003 dog ett barn delvis nedgrävd i sandlådan.

Är det föräldrarnas fel? Ska skolan få en faktura nu? Ersättning av ett barn?

Nej och nej. Man räknar inte med att barn dör av att leka i sandlådan så det blir inte bristande tillsyn när man lämnar barn i den åldern ensamma.
  • Anonym (Korvspad)
    iamwonderful skrev 2022-10-17 20:21:26 följande:
    Räknar man med att barn ska rycka brandlarm?
    Nej, barn i den åldern borde fatta hur man beter sig kring brandlarm.
Svar på tråden Vem ska betala fakturan?