Anonym (Anonym) skrev 2022-10-17 14:58:31 följande:
För att han kanske visar sig vara någon jag inte trodde han var. Det är ju det som är själva grejen. Man vet aldrig helt enkelt.
Nu förstår jag hur du menar.
Du vill ha en närvarande pappa till ditt barn.
Men du vill samtidigt ha en nödutgång, om det visar sig att den juridiska pappan är olämplig?
Nödutgången blir att se till att någon annan okänd random kille är biologisk pappa, så att den juridiska pappan inte längre har några rättigheter om du avslöjar sanningen.
Extremt cyniskt resonerat och inte så enkelt som du tror. För det första måste du då vara otrogen utan att din partner blir misstänksam. Du måste dessutom se till att bli med barn med "fel" man. Skulle detta senare komma fram blir det bara faderskapsutredning om den juridiska fadern faktiskt driver ärendet och om den biologiska fadern hittas.
Myndigheterna bryr sig i praktiken inte så mycket om vem som har avlat ett barn. De bryr sig om att barnet har en far (och försörjare) på pappret. Det är SVÅRT att starta en faderskapsutredning om det redan finns en pappa och den andra påstådda pappan är okänd. Det bästa är förstås om barnet känner till sitt rätta genetiska ursprung, det tycker myndigheterna också, men hur ska detta gå till om den biologiska fadern är okänd? Eller du inte vill avslöja honom och involvera honom.
Det är BETYDLIGT enklare för dig att skaffa barn på egen hand från början. Jag lovar.