• Spucks

Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?

Har ni blivit informerat innan ditt barn började skolan att det finns regler och vilka konsekvenserna är det bryts mot dem? 

• Spucks
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:22:21 följande:

Skolan orsakade avgiften eftersom de inte ens när de visste om en VIKTIG läkartid kunde skjuta upp på kvarsittningen, som redan till att börja med var helt idiotisk. Det minsta man kan begära är att antingen skolan meddelar eller barnet får höra av sig innan, så man vet så tidigt som möjligt.

Har ditt barn bett om att få meddela dig?
  • Spucks
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:23:33 följande:

Ja vi känner till reglerna, men jag ser inte hur det här var att bryta mot dem.

Vad är "det"?
  • Spucks
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:25:17 följande:

Ja, men blev tillsagd att de inte får tillbaka telefonen förens efteråt.

Okej, detta hade jag blivit väldig arg över. Oavsett om man har något planerad eller inte tycker jag att man måste få möjlighet att ge besked om man måste stanna längre ön förväntat (på skolan, jobbet eller var som helst), så folk som väntar en inte blir orolig.
    Anonym (Amanda) skrev 2022-10-12 10:38:09 följande:

Jag tycker dock att det egentligen kvittar vad som var orsaken till kvarsittningen. En viktig läkartid måste få prio. De kunde ha flyttat kvarsittningen till nästa dag.

Jo, jag tycker det är väldig relevant vad orsaken var, för det är ju relevant om det är barnets eget fel eller inte. I ditt fall håller jag med att skolan absolut gjort fel. Inte för att de följer skolans regler, utan för att den ansvariga läraren tydligen hade sin egen definition av energidryck. Om förbjudet gäller engeridryck har ditt barn inte gjort något fel, för en sportsdryck är ingen energidryck.
  • Spucks
    Anonym (....) skrev 2022-10-12 22:46:36 följande:
    Tekniskt sätt så är sportdryck samma som energidryck, då poängen med dryckerna är samma. De ger båda energi.
    Jag medger att jag inte dricker något av det, så jag kan har fel. Men är inte ett energydryck ett dryck med stor mängd koffein (vilket är anledningen till åldersgränsen) medan en sportsdryck inte innehåller koffein utan elektrolyter?
Svar på tråden Får skolan orsaka utgifter för föräldrar?