• Virrepannamamma

När sa ni - jag älskar dig för första gången ?

Hur tidigt i ett förhållande tycker ni det är ok att säga - jag älskar dig ?
    Jag och min nya säger bara att vi tycker om varandra och jag vill säga jag älskar dig men han vill vi ska va försiktiga med vad vi säger och när jag sa jag var kär i honom tyckte han det var för tidigt att säga det och det sårade mig så nu vågar jag inte säga nåt förrän han säger nåt själv .

överdriver han eller är det normalt? Vi har varit med varandra nu i tre veckor.

• Svar på tråden När sa ni - jag älskar dig för första gången ?
  • Anonym (Kvinna)

Det har varit efter 10-12 månade jag känt att jag verkligen lärt känna personen så pass att jag kunnat avgöra om jag älskat personen eller ej. Att tycka om, uppskatta och trivas ihop med en person känner jag rätt fort men om jag älskar eller ej tar tid.

• Anonym (snus)

Jag brukar veta om jag älskar partnern efter ungefär ett halvår.

• Anonym (Kär)

För oss tog det en dryg månad. När vi träffades blev relationen fort väldigt intensivt och det räckte liksom inte till att säga att jag tycker om dig. Visst, det var förälskelse kanske snarare är äkta djup kärlek men det kändes väldigt rätt att säga det. Han var före mig och jag fick nästan tårar i ögonen när han sa det första gången. 

• Anonym (Åttan)

För mig sitter älskar dig djupt djupt inne. Och min sambo sa det efter några månader men var med på noterna att han kände mer och starkare än vad jag gjorde efter så kort tid. Så mitt "jag älskar dig" kom runt ett år, det var då jag verkligen från djupet menade det. Men jag tror nog jag sa det på engelska första gången haha töntigt nog, engelskan är mildare än det svenska uttrycket. 

Efter tre veckor så känner man inte personen och skulle min kille sagt jag älskar dig efter den tiden så hade jag nog sprungit. Så lyssna på honom och ta det lite lugnt.

• Anonym (Kär och galen)

Egentligen är det nog först efter 4-6 månader som man vet om det bara var en förälskelse eller om det fortsätter utvecklas till äkta kärlek.

MEN romantiker som jag är så kunde jag inte hålla mig den här gången (heller). Så jag sa det nu när vi träffats i 4 veckor. Och han sa det tillbaka också (hade hintat lite tidigare också). Men jag är faktiskt övertygad om att den här killen är mannen i mitt liv. Denna gång är jag inte kär i kärleken utan i just denna man som är helt fantastisk på alla sätt. Därför var jag tvungen att säga det.

För andra kan det passa bättre att säga det lite längre fram. Huvudsaken man är någorlunda likadant funtade.

• Anonym (Kär och galen)

Så jag tycker inte att han överdriver, hans känslor kan vara riktigt starka ändå. Var glad att han är noga med vad man säger, det betyder att han är en ärlig person. Ha lite tålamod ännu. Så småningom har han smält saken och vill säga det tillbaka :)

• Anonym (Kär)

Fast jag förstår inte riktigt det där ts kille säger om att man ska vara försiktig med vad man säger. Visst om man kanske tidigare slängt ur sig det till 10-20 personer efter några lösa dejter men om man vill satsa så vill man ju det och varför vara feg? Det blir ju inte mindre äkta för att det man känner ingår i älska ändras till något djupare över tiden. 

Jag tror att relationer där man medvetet håller tillbaka har svårare att realiseras. Och visst, man kan bli sårad men man känner ju det man känner. Om man verkligen fallit för någon och blir dumpad så gör det ju ont oavsett om man sagt älskar dig eller inte.

• Virrepannamamma

Nu har vi varit tillsammans i en månad och mycket ha hunnit hända.  Vi har äntligen börjat säga till varandra de orden jag velat höra och det känns otroligt bra vi kan prata typ om allt det är så underbart. 

• Anonym (Kär och galen)
    Virrepannamamma skrev 2022-11-10 00:24:58 följande:

Nu har vi varit tillsammans i en månad och mycket ha hunnit hända.  Vi har äntligen börjat säga till varandra de orden jag velat höra och det känns otroligt bra vi kan prata typ om allt det är så underbart. 

Vad härligt att höra! Roligt att det går så bra för er och att ni nu är helt på samma nivå :)
Svar på tråden När sa ni - jag älskar dig för första gången ?