• Anonym (Har ej)

Bilbarnstol ej isofix

Vi har bytt från bilbarnstolen för nyfödd till nästa nu, men vi har inte isofix . Så nu åker hen med anstiktet frammåt, vilket inte rekommenderas, men antar att inget finns att göra åt saken helt enkelt?

Hittade ingen som man fäster med bälte som man kan fästa så. Den för nyfödd gick dock

• Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix
  • Elin pelin

Vi hade Britax myway med bälte som bakåtvänd stol utan isofix. Alla stolar som är plusgodkända är som jag förstått det utan isofix... Så det går absolut att hitta! Lycka till

• Elin pelin

Jag menar att vi fäste stolen med bilbälte och "stroppar" ner i golvet. Blev nog lite otydligt.

• BuoBä

Det finns massor med bakåtvänd stolar som fästs med bälte. 
    Här listar de massa stolar med hur man fäster dem och bla den som blev bäst i test sitter fast med bälte. www.xn--bst-i-test-q5a.se/bilbarnstol

Vi hade en Axkid som fästes med bälte fram till barnet var 6 år....

Var hittade ni ens en framåtvänd stol till ett så litet barn?!? Barnet bör inte ens komma i närheten av bilen förrän ni har en ordentlig stol.

• Anonym (Har ej)

Den ser faktiskt smidig ut! Liten också! :)

Den vi har nu , dvs anstiktet frammåt så blir de att när hen somnar hänger huvudet frammåt :O Ser varken bekvämt eller säkert ut..  Hen somar alltid efter bara 10 min i bilen fast hen är över 1 år.

• Anonym (Har ej)

@buobä vi beställe från jollyroom som heter 

Kinderkraft COMFORT UP
  • Anonym (S)

Det finns hur många som helst! Bara leta runt eller gå till närmaste butik och fråga om tips vilka som går att använda! 

åk inte bil med barnet innan ni bytt stol! 

• BuoBä
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 11:05:48 följande:

@buobä vi beställe från jollyroom som heter 

Kinderkraft COMFORT UP
    Helt galet att de säljer den stolen med rekommendation från 9 kg. Men det verkar vara ett brittiskt märke. De vänder sina barn tidigare. Helt idiotiskt om man frågar mig. 

Rekommendationen i Sverige är bakåtvänd till minst 4 år. 
  • Anonym (Har ej)
    Anonym (S) skrev 2022-10-09 11:11:36 följande:

Det finns hur många som helst! Bara leta runt eller gå till närmaste butik och fråga om tips vilka som går att använda! 

åk inte bil med barnet innan ni bytt stol! 

Bäst skulle vara om någon fanns i fysisk affär dvs inte behöva beställa on vänta "hundra år" som sist (dock var de budfirmans fel men ändå, inte första gången)

Personligen tycker jag isofix verkar så mycket smidigare och säkrare, försöker övertala mannen att vi sla uppdatera åtminstonde en av våra bilar till en ny. 
  • MsM84
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 11:03:13 följande:

Den ser faktiskt smidig ut! Liten också! :)

Den vi har nu , dvs anstiktet frammåt så blir de att när hen somnar hänger huvudet frammåt :O Ser varken bekvämt eller säkert ut..  Hen somar alltid efter bara 10 min i bilen fast hen är över 1 år.

Det är inte bra att huvudet hänger fram, men det är också mycket högre skaderisk om ni skulle krocka när barnet är framåtvänt. Finns mängder av bakåtvända bilbarnstolar man fäster med bälte + remmar. Förslagsvis åker ni till en återförsäljare som kan hjälpa er med lämpli modell och montera den bra. 
  • Anonym (Har ej)

@buobä : Jag har reagerat på att jag ser många som har den första bilbarnstolen frammåt vänd i trafiken, alltså den för nyfödd!

Sen är de faktiskt säkrare att ha även den i baksätet istället för fram, men ser ändå mpnga har den fram.

Vi fick bilbarnstolen (den nya) i present av våra föräldrar. Jag påpekade detta med ansiktet frammåt men doms kommentarer "men förr i tiden hade man inte så" eller som mannens mamma "men hur får bena plats, är ju obekvämt" osv.. 

Dom har koll dom som "vet" ;D

Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix