• BuoBä

Bilbarnstol ej isofix

Det finns massor med bakåtvänd stolar som fästs med bälte. 
    Här listar de massa stolar med hur man fäster dem och bla den som blev bäst i test sitter fast med bälte. www.xn--bst-i-test-q5a.se/bilbarnstol

Vi hade en Axkid som fästes med bälte fram till barnet var 6 år....

Var hittade ni ens en framåtvänd stol till ett så litet barn?!? Barnet bör inte ens komma i närheten av bilen förrän ni har en ordentlig stol.

• BuoBä
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 11:05:48 följande:

@buobä vi beställe från jollyroom som heter 

Kinderkraft COMFORT UP
    Helt galet att de säljer den stolen med rekommendation från 9 kg. Men det verkar vara ett brittiskt märke. De vänder sina barn tidigare. Helt idiotiskt om man frågar mig. 

Rekommendationen i Sverige är bakåtvänd till minst 4 år. 
  • BuoBä
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 11:18:34 följande:

@buobä : Jag har reagerat på att jag ser många som har den första bilbarnstolen frammåt vänd i trafiken, alltså den för nyfödd!

Sen är de faktiskt säkrare att ha även den i baksätet istället för fram, men ser ändå mpnga har den fram.

Vi fick bilbarnstolen (den nya) i present av våra föräldrar. Jag påpekade detta med ansiktet frammåt men doms kommentarer "men förr i tiden hade man inte så" eller som mannens mamma "men hur får bena plats, är ju obekvämt" osv.. 

Dom har koll dom som "vet" ;D

Hur 17 lyckas de ens fästa babyskyddet framtvänt?? 

Jag är född på 70-talet. Då låg jag i en löst stående babylift i baksätet. Senare stod vi lutade mot ett stöd som praktiskt nog var placerat mellan framstolarna. Min man har berättat att han brukade ligga på "hatthyllan" i bakrutan. Vi överlevde uppenbarligen men ser man på statistiken så var det fler som dog i trafiken.
    Min bror som är född på 80-talet hade babyskydd. Det var en ny upplevelse för mina föräldrar. Jag fick bilkudde någon gång då också. Det var skönt för man slapp bli strypt av bältet. Så just när det gäller bilsäkerhet så var det inte bättre förr, och man bör följa de senaste rekommendationerna. Särskilt när det finns så många alternativ att det inte ens är svårt.
  • BuoBä

Och vad gäller benutrymme. Om vår långbenta 6-åring fick plats bakåtvänd, så får er 1-åring plats. De får sitta skräddare. 

• BuoBä
    Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 12:43:59 följande:

Var hos 3 olika återförsäljare som inte hade. (Visst små återförsäljare men ändå)

Sen är det inte säkert fram med airbagen om barnet sitter bakåtvänd.

Jag frågade snällt om råd och fick ett bra, den my way. Varför dessa påhopp? ? 

Innan hade vi axkid som var bakåtvänd och den var vi super nöjda med, men den är ju tydligen "billig skit" .

Jaja tack för mig. Första och sista gången jag frågar här, men tack till er som svarade vänligt.

Axkid brukar få bra resultat i tester och är långt ifrån billiga... Var ni nöjda med den så se på deras modeller för större barn, tex Move eller Minikid.
Svar på tråden Bilbarnstol ej isofix