Anonym (Har ej) skrev 2022-10-09 11:18:34 följande:
@buobä : Jag har reagerat på att jag ser många som har den första bilbarnstolen frammåt vänd i trafiken, alltså den för nyfödd!
Sen är de faktiskt säkrare att ha även den i baksätet istället för fram, men ser ändå mpnga har den fram.
Vi fick bilbarnstolen (den nya) i present av våra föräldrar. Jag påpekade detta med ansiktet frammåt men doms kommentarer "men förr i tiden hade man inte så" eller som mannens mamma "men hur får bena plats, är ju obekvämt" osv..
Dom har koll dom som "vet" ;D
Hur 17 lyckas de ens fästa babyskyddet framtvänt??
Jag är född på 70-talet. Då låg jag i en löst stående babylift i baksätet. Senare stod vi lutade mot ett stöd som praktiskt nog var placerat mellan framstolarna. Min man har berättat att han brukade ligga på "hatthyllan" i bakrutan. Vi överlevde uppenbarligen men ser man på statistiken så var det fler som dog i trafiken.
Min bror som är född på 80-talet hade babyskydd. Det var en ny upplevelse för mina föräldrar. Jag fick bilkudde någon gång då också. Det var skönt för man slapp bli strypt av bältet. Så just när det gäller bilsäkerhet så var det
inte bättre förr, och man bör följa de senaste rekommendationerna. Särskilt när det finns så många alternativ att det inte ens är svårt.